شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

حوزه/ مقام معظم رهبری تئوری پرداز الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی محسوب می شوند و نقش حوزه‌های علمیه و پژوهش‌های آن‌ها در شکل‌گیری این الگو بسیار مهم است.

به گزارش خبرگزار «حوزه» از قزوین، دکتر عطاء الله رفیعی آتانی، ظهر دوشنبه در مراسم تجلیل از 14 تن از طلاب پژوهشگر حوزه علمیه قزوین، در شبستان امیرالمومنین مسجدالنبی(ص) با اشاره به اهمیت علوم انسانی و اسلامی در حوزه‌های علمیه اظهار داشت: دستاورد علوم انسانی در حوزه‌های علمیه بسیار بالاست و تلاش روحانیون در این امر مانند تلاش پیشگامی روحانیت در انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: پرورش و تربیت نیروهای انسانی صاحب فکر و اندیشه از دستاوردهای علمی کشور مهمتر است که در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها محقق شده است.

دبیر کنگره علوم انسانی و اسلامی کشور یادآور شد: با داشتن این ظرفیت و مجموعه تلاش‌های علمی جوانان که زیر نظر اساتیدخبره دانشگاه متبلور شده، می توانیم کارهای بزرگی را ممکن کنیم.

دبیر کنگره علوم انسانی و اسلامی در کشور بیان کرد: مقام معظم رهبری تئوری پرداز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محسوب می شوند و  نقش حوزه‌های علمیه و پژوهش‌های آن‌ها در شکل‌گیری این الگو بسیار مهم است.

*توجه به پژوهش در حوزه‌های علمیه جدی است

حجت‌الاسلام سید مصطفی ابراهیمی معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین هم در این مراسم گفت: حوزه علمیه قزوین در راستای رسالت‌و ماموریت های ذاتی خود در عرصه دانش‌ آفرینی و دانش‌گستری، از گذشته نگاه ویژه‌ای به پژوهش داشته است.

وی افزود: تأسیس اولین معاونت پژوهش کشور در ساختار مدیریت حوزه علمیه در سال 1337 و کتابخانه تخصصی و فاخر امام صادق (ع) و نیز جمع‌آوری کتب‌ خطی ارزشمند و تدوین فهرست‌نویسی بر آن‌ها از کارهای مهم انجام شده در این بخش است.

معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین گفت: آموزش‌ های مهارتی پژوهشی، تأسیس کانون‌های علمی، انجمن‌های پژوهشی و تربیت استاد پژوهش و تشکیل پرونده ویژه پژوهشی ازجمله برنامه‌های آینده این معاونت است که اجرایی خواهد شد.

حجت‌الاسلام ابراهیمی تصریح کرد: تدوین نقشه راه و سند راهبردی حوزه علمیه قزوین و برگزاری استانی فعالیت‌های زیرساختی و پژوهشی و تشکیل جشنواره علامه حلی نیز از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده است.

وی افزود: تمرکز فعالیت‌های ترویجی پژوهش در مدارس علمیه به‌ عنوان محل شکل‌گیری هویت علمی طلاب محسوب می‌شود و با تقویت این مرکز زمینه افزایش علم آموزی طلاب را فراهم می کنیم.

حجت‌الاسلام ابراهیمی گفت: تشکیل گروه‌های پژوهشی با چشم‌انداز راه‌اندازی مرکز پژوهشی و پژوهشکده مطالعاتی میان‌رشته‌ای باهدف نقش‌آفرینی در حوزه تولید دانش صورت گرفته است.

انتهای پیام

 

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha