پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ این استاد حوزه و دانشگاه بیان این مطلب که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، تجربه جدیدی را فراروی حوزه علمیه گشوده است، گفت: این تجربه می گوید که باید اندیشه های حوزویان در مسیر تبدیل به قانون قرار بگیرد؛ چراکه نباید این تولیدات را در فضای خلأ و اتاق انتظار نگاه داریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی صبح امروز در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی که با حضور مدیر حوزه های علمیه در سالن اجتماعات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، اظهار داشت: پژوهش نیازمند کوشش مجدد و تلاش بازسازی شده ای در راستای رونق بیشتر در فضای کشور به صورت عام و در حوزه های علمیه به صورت خاص است.

*اجتهاد شیعی؛ دلیلی بر عمق بالای پژوهش های حوزوی

وی ابراز داشت: حوزه های علمیه در گذشته دارای پژوهش های قوی بوده است که دلیل بر وجود این پژوهش های عمیق، اجتهاد شیعی می باشد که از عمق بالایی برخوردار است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: همچنین وجود مکتب ها و حوزه های علمیه قوی از دلائل دیگر وجود پژوهش های قوی و عمیق می باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه بابیان این مطلب که پژوهش پس از وقوع انقلاب اسلامی از فضای عمیق تری برخوردار شد، تصریح کرد: حوزه علمیه قم اینک در مقایسه با گذشته خود در سطحی غیر قابل مقایسه و غیر قابل احتساب قرار گرفته است؛ چراکه امروز حوزه علمیه از درون مایه ها، نگاه ها و اطلاعات بسیار بالا و قدرت رصد و حساسیت نسبت به موضوعات گوناگون برخوردار می باشد.

*حوزه با جایگاه مطلوب پژوهش فاصله دارد؛ اما دستاوردهای خوبی داشته است

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: البته امروز با جایگاه مطلوب پژوهش فاصله داریم؛ اما دستاوردهای خوبی به دست آورده ایم.

*ارکان پژوهشی در نگاه رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارکان پژوهش اشاره کرد و گفت: اخلاق پژوهشی، یکی از مهمترین ارکان پژوهش است و این افتخار در گذشته شیعه وجود داشته است که برخی از فقیهان و عالمان آن به آداب المتعلمین روی آورده و اخلاق تعلم را ارائه نموده اند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امروز حوزه علمیه باید برای پژوهش دست به اقدام اساسی زده و اخلاق پژوهشی را پررنگ نماید.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: بدون اخلاق نمی توان به پژوهشی هدفمند و کارآمد دست پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: احترام به پژوهشگران، عدم سرقت کالای فکری دیگران، حسن ظن به صاحبان اندیشه، اجتناب از استخدام کلمات غیراخلاقی از سوی یک پژوهشگر نسبت به پژوهشگر دیگر و ... از جمله مباحثی است که پژوهشگران باید آن را رعایت نمایند.

وی فرهنگ پژوهش را از دیگر ارکان پژوهشی دانست و ابراز داشت: مجموعه های ارزشی باید حول محور پژوهش قرار بگیرند تا پژوهش، حضوری دین مدارانه تر، ارزشمند تر و کارآمد تر پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی پرداختن به موضوعات مؤثر، مهم، مورد ابتلاء و برخوردار از اولویت را یکی از ارزش های پژوهشی عنوان و خاطرنشان کرد: ژرف اندیشی از سوی پژوهشگر و فراهم آوردن زمینه برای ابتکار و ابداع یکی از ارزش های ناظر به پژوهش می باشد.

*نقد در حوزه های علمیه به مثابه یک ارزش است

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: وجود نقد یکی از ارزش های فرهنگی مربوط به پژوهش است که البته در حوزه های علمیه نقد به مثابه یک ارزش مورد توجه می باشد و اگر نبود این نقدها، نمی توانستیم اندیشه های نو خلق نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان داشت: اجتناب از کمیت گرایی و توجه به کیفیت گرایی از نکات بسیار مهم و ارزشی است که متأسفانه کمتر به آن پرداخته می شود.

*تأکید رهبر انقلاب بر دوری از کمیت گرایی در مباحث پژوهشی

وی با اشاره به خاطره ای از دیدار با مقام معظم رهبری، اظهار داشت: ایشان در آن دیدار بر دوری از کمیت گرایی و توجه به کیفیت گرایی با ذکر مثال و استدلال تأکید کرده بودند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی مدیریت پژوهش را از دیگر ارکان پژوهش دانست و گفت: فقدان مدیریت پژوهش، سبب هرج و مرج خواهد شد و ایجاد بانک معلومات، رعایت اولویت ها، ایجاد فرآیندهای کافی و دقیق برای پژوهش، ایجاد وضعیت منظومه ای و مجموعه ای میان نهادهای پژوهشگر، ایجاد نهادی برای رصد مسائل مورد ابتلاء در جهان و ... از جمله مباحث مدیریت پژوهشی می باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: اگر قبول داریم که آموزش بدون پژوهش، مساوی با درجازدن علم، غیرکارآمد شدن علم و مساوی با تکرار مکررات است، باید بر این موضوع، توجه لازم را داشته و امکانات مناسبی را فراهم آوریم.

*مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، تجربه جدیدی فراروی حوزه گشوده است

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان این مطلب که مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، تجربه جدیدی را فراروی حوزه علمیه گشوده است، خاطرنشان ساخت: این تجربه می گوید که باید اندیشه های حوزویان در مسیر تبدیل به قانون قرار بگیرد؛ چراکه نباید این تولیدات را در فضای خلأ و اتاق انتظار نگاه بداریم.

*مرکز تحقیقات راه اندازی شد تا داروهای فکری پس از فوت سهراب به جامعه تزریق نشود

وی در پایان با اشاره به اهداف مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، تصریح کرد: این مرکز راه اندازی شده تا داروهای فکری و معرفتی پس از فوت سهراب به جامعه تزریق نشود؛ بلکه بستری را فراهم کند تا در این بستر و در کمترین زمان، اندیشه های حوزویان، مراجع، عالمان و حقوق دانان با سرعت بالایی به قانون نزدیک شده و با مکانیزم های لازم تبدیل به مواد قانونی شود.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha