سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
شیخ علی جمعه

حوزه/ علی جمعه مفتی سابق مصر گفت اموات در جهان برزخ و قبر از عصر پنج شنبه تا صبح جمعه صدای زنده ها را می شنوند و زیارت اهل قبور در این زمان مستحب است اما علمای دیگر الازهر همچون شیه کریمه بر این باورند که کسی جز خداوند از جهان برزخ و غیب اطلاع ندارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، سخنان اخیر علی جمعه مفتی سابق مصر به معرکه آراء میان علمای الازهر تبدیل شده است.

علی جمعه: اموات از عصر پنج شنبه تا صبح جمعه صدای ما را می شنوند

جمعه گفته که اموات از عصر پنج شنبه تا صبح جمعه زندگان را می بینند، اما علمای دیگر الازهر بر این باورند که فقط خداوند از غیب اطلاع دارد و جهان برزخ با دنیای ما متفاوت است.

علی جمعه همچنین گفته بود که هنگامی که به زیارت قبور می رویم، اموات صدای ما را می شنوند و این حالت از عصر پنج شنبه تا صبح جمعه ادامه دارد و زیارت قبور نیز در همین فاصله استحباب دارد، اما در اوقات دیگر هنگامی که به زیارت قبور برویم، حجاب برای برخی اموات کنار می رود.

احمد کریمه: عالم برزخ قوانین خاص خود را دارد

پس از این سخنان علی جمعه، شیخ احمد کریمه استاد فقه الازهر گفت: عالم الشهادة یعنی دنیای که ما در آن زندگی می کنیم قوانین خود را دارد و جهان برزخ نیز قوانین خود را دارد و جهان غیب مقهور قانون الهی است که در کتاب خود فرموده: «ولا تقف ما لیس لک به علم إن السمع و البصر و الفؤاد کل اولئک کان عنه مسؤولا» (از چیزی که نمی دانی پیروی مکن که چشم و گوش و قلب همه مسئول هستند). و اینکه مردگان صدای زنده ها را می شنوند در کتاب خدا نیامده است.

دکتر آمنه نصیر: ابزارهای حسی برزخ با دنیا متفاوت است

اما دکتر آمنه نصیر استاد اعتقادات الازهر و نماینده پارلمان مصر در این باره گفت: دنیای آخرت با دنیای ما تفاوت ریشه ای دارد و چشم و گوش در این دنیا راه  احساس و ارتباط هستند، اما هنگامی که انسان می میرد ارتباط انسان با ابزارهای حسی خود قطع می شود و به جهان برزخ منتقل می شود که ابزارهای معرفتی و حسی خود را دارد و بدین گونه احساس رضایتمندی اموات با زنده ها متفاوت است و نمی توان حواس این دو جهان را با هم مقایسه کرد و استفاده از شنیدن و دیدن برای اموات برای تقریب به ذهن ما صورت گرفته است.

دکتر الصفتی: مفتی مراکش و سیوطی می گویند اموات از زنده ها اطلاع دارند

از سوی دیگر دکتر حمدالله الصفتی عضو انجمن علمای الازهر تاکید کرد: اموات از اعمال زنده ها اطلاع دارند و این در مطلبی است که در کتاب سید عبدالعزیز الغماری مفتی کشور مغرب(مراکش) به آن اشاره شده و سیوطی نیز در کتاب شرح الصدور لأحوال أهل القبور بر آن تاکید کرده، اما آنها نیز از چگونگی و کیفیت اطلاع اموات بر احوال زنده ها سخنی نگفته اند و این امری است که فقط خداوند از آن آگاه است.

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha