پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله خاتمی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه جاذبه علما و روحانیت، تبلیغاتی و رسانه ای نیست، بلکه معنوی است، گفت: اگر روحانیت جاذبه اش را از دست داده، چرا برخی افراد برای کاندیداتوری، خود را به علمای تاثیرگذار نزدیک می کنند؟

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله سید احمد خاتمی، امروز در همایش بزرگداشت علمای واقف و واقف خیراندیش آیت الله میرزا حسنعلی مروارید در مشهد، گفت: برای شناخت نسل امروز و آینده از بزگان، جای تجلیل فراوان و رسانه ای، از مفاخری که در این عرصه الگو هستند، خالی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، بزرگانی مانند آیت الله میرزا جوادآقای تهرانی را فخر تشیع دانست و ابراز داشت: یکی از راه های سوق دادن نسل آینده به سازندگی دینی، شناساندن بزرگان و علماست.

* نمی توان علما را متعلق به صنف خاصی دانست

امام جمعه موقت تهران در ادامه با بیان این که در ادبیات اهل بیت(ع)، عالم و علما را امنای رسولان و ورثة الانبیاء خوانده اند، ابراز داشت: نمی توان علما را متعلق به صنف خاصی دانست، زیرا عالمان، سخنگویان دین هستند و همان طور که دین به گروه خاصی تعلق ندارد، آنان نیز نباید به گروه خاصی محدود باشند.

وی با بیان این که علما جز در چارچوب دین و ارزش های دینی نمی گنجند، ابراز داشت: بیش از هزار سال است که روحانیت جاذبه دارد و علی رغم تلاش هایی که برای کم کردن این جاذبه انجام می شود، ولی این امر هست و آن را از دست نداده است.

*پاسخ به برخی جوسازی ها علیه علما و روحانیت

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در پاسخ به برخی جوسازی ها علیه علما و روحانیت، گفت: اگر روحانیت جاذبه اش را از دست داده، چرا برخی افراد برای کاندیداتوری، خود را به علمای تاثیرگذار نزدیک می کنند؟

آیت الله خاتمی با تاکید بر اینکه این جاذبه، تبلیغاتی و رسانه ای و بیرونی نیست، بلکه درونی و معنوی است، ابراز داشت: تحلیل این جاذبه این است که مردم به علمای دین عشق می ورزند، به طور مثال مرحوم آیت الله مروارید این گونه بود.

*محبوبیت روحانیت با تبلیغات از بین نمی رود

وی افزود: عالمان شاخصه های روایت«مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤْيَتُهُ وَ يَزِيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يُرَغِّبُكُمْ فِي الْآخِرَةِ عَمَلُه» را دارند و مردم به این گونه افراد عشق می ورزند و با تبلیغات نیز از بین نمی رود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، راز جاذبه روحانیت در طول تاریخ و ماندگاری و احیای آن در عصر حاضر را مورد بررسی قرار داد و گفت: معنویت عملی اولین جاذبه علما وروحانیت است که مرحوم آیت الله مروارید این سیر و سلوک واقعی معنوی را در نماز شب، پایبندی به مجموعه دین، اخلاق و مستحبات و ... دارا بود.

*روحانیت شناسنامه دین است

وی با اشاره به روایت امام صادق(ع) « يا مَعْشَر الشِّيعَةِ إنَّکمْ قَدْ نُسِبْتُمْ إلَينا کونُوا لَنا زَيْناً وَ لا تَکونُوا عَلَيْنا شَيْناً/ اي شيعيان، شما به ما منسوب هستيد، پس مايه زينت ما باشيد نه مايه آبرو ريزي ما »، ابراز داشت: راز موفقیت نبی اکرم(ص) اخلاق عظیم ایشان بود و بزرگانی مانند مرحوم آیت الله العظمی بروجردی نیز روحانیت را شناسنامه دین دانسته و بر مراقبت در اعمال و رفتار تاکید کرده اند.

امام جمعه موقت تهران، دومین راز جاذبه روحانیت را زهد، ساده زیستی و دوری از دنیا دانست و ابراز داشت: به طور مثال امام خمینی(ره) هرگز به دنبال مرجعیت نبود و یک قدم نیز برای آن بر نداشت.

آیت الله خاتمی افزود: به مرحوم آیت الله مروارید گفتند که اگر در مشهد بمانید، هیچ گاه مرجع نمی شوید و ایشان نیز این مطلب را به هیچ نگریست و با اعراض از دنیا، در مشهد ماند.

*رهبری یک ریال هم از امکانات دولتی استفاده نمی کند

وی به امکاناتی که در اختیار مقام معظم رهبری است، اشاره و خاطر نشان کرد: در زندگی ایشان یک ریال از امکانات دولتی و یا سهم امام و خمس استفاده نمی شود و زندگی خود را با نذورات و هدایا می گذرانند و گاهی نیز قرض می کنند.

وی، سومین راز جاذبه را مردمی زیستن دانست و با اشاره به حکمت 10 نهج البلاغه «خالِطُوا النَّاسَ مُخالَطَهً إن مُتُّم مَعَها بَكَوا عَليكُم و إن عِشتُم حَنُّوا إليكُم/ با مردم طوری معاشرت کنید که اگر با آن حالت مردید، در سوگتان بگریند و اگر زنده بودید، با شما دوست باشند»، گفت: مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی احساس کرد باید برای مردم بیمارستان بسازد و این کار را در قم انجام داد و آیت الله مروارید نیز احساس کرد که برای دین مردم باید طلبه تربیت کند و این کار را انجام داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha