جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام احمد مبلغی

حوزه/ استاد حوزه، تبیین الگوی وحدت اسلامی را یکی از رسالت های مهم و کلیدی حوزه های علمیه در برهه حساس کنونی برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با تبریک هفته وحدت ابراز داشت: آن گونه که از آموزه های دینی و تاریخی استفاده می کنیم اساساً یکی از ویژگی ها و ضرورت های آخرالزمانی و یا دوره های منتهی به این مقطع، داشتن نگاه های کلان به مقولات است.

وی افزود: نگاه و رویکرد کلان ، از مرزها عبور کرده و در تحلیل خود وضعیت های جهانی را مورد لحاظ قرار می دهد ؛ از این رو ما باید با نگاه به وضعیت های فرامرزی، اندیشه اسلام را بازخوانی ، بازشناسی و باز ارایه کنیم.

رسالت مهم روحانیت در عصر آخرالزمانی

این استاد حوزه بیان داشت: نهاد روحانیت و حوزه علمیه قم نیز بی شک در این خصوص رسالت سنگینی برعهده دارد و باید بتواند به خوبی روایاتی که مربوط به عرضه دین در دوره آخر الزمان است را تشریح و تبیین کند.

وی افزود: اتفاقاً مهم ترین ویژگی که در این روایات درباره عرصه دین و حضور حوزه علمیه به چشم می آید ، ناظر به لزوم برخورداری از همین نگاه کلان است یعنی توجه به وضعیت فرامرزی و جهانی و داشتن محتواهایی در حد و قواره چنین وضعیت هایی.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین با بیان این که حوزه های علمیه برای هر مقوله کلانی همچون بحث وحدت باید با نگاه جهانی وارد عمل شوند، گفت: یکی از همین مقولات ناظر به مناسبات و روابط است که نباید حوزه های علمیه صرفاً به روابط درون حوزه ای بیندیشند ، بلکه می بایست طرح و سبکی برای روابط اجتماعی درون ایران و فراتر از آن روابط درون جامعه شیعه ارایه نمایند؛ حتی فراتر از این مساله مناسبات شیعه و سنی را بر اساس چارچوب های دین تعریف، ارایه و بازسازی کنند.

ضرورت مناسبات وحدت آفرین شیعه و سنی

وی اضافه کرد: این مساله به ویژه که در ایام هفته وحدت قرار داریم اهمیت خاصی پیدا می کند و باید به گونه ای مناسبات معقول و قابل تحقق باشد و منجر به رشد جامعه اسلامی شود و مهم تر از همه این که ، این معقولیت و ارتباطات از دین برگرفته شده باشد، به گونه ای که شیعه و سنی در کنار هم زندگی کنند ضمن آن که مذهب خود را هم داشته باشند.

اقسام وحدت مذهبی و بهترین آن ها

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که وحدت مذهبی دارای چند گونه و قِسم است، ابراز داشت: نخست رو آوردن به یک مذهب است یعنی این که امت اسلامی را دعوت کنیم تا مذهب واحدی داشته باشند. طبیعی و روشن است که این معنا را نمی‌شود برای وحدت بین شیعه و سنی در نظر گرفت زیرا نه معقول است و نه مشروع، چرا که شیعه و سنی هر یک مذهبی دارند. بنابر این مشخص می شود که منظور از وحدت اسلامی ایجاد یک مذهب جدید و دست کشیدن از مذاهب خود نیست.

وی افزود: شکل دوم ایجاد یک مذهب جدید است که در این خصوص نیز منظور آن است که هر کدام از اتباع مذاهب، مذهب خود را کنار بگذارند و همگی مذهب واحدی شکل دهند. این هم نباید مقصود باشد چرا که نه معقول است و نه مشروع و نه ممکن؛ همچنین یکی از شکل های ایجاد مذهب واحد آن است که مشترکات را صرفا قبول کنیم و افتراقات را در هر مذهب لغو کنیم که این هم اشتباه است

وی بیان داشت: در واقع بهترین و پسندیده‌ترین صفت برای وحدت اسلامی وحدت مناسباتی یا تعایشی  است که منظور همان وحدت همزیستانه و مسالمت آمیز است؛ به این معنا که شیعه و سنی دارای مناسبات واحدی به عنوان امت اسلامی شده و زندگی مشترکی داشته باشند.

لزوم شناسایی و تبیین الگوی وحدت از سوی حوزویان

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این که صرف دعوت به وحدت کافی نیست، تصریح کرد: آنچه از حوزه های علمیه انتظار می رود این است که مدل والگوی روابط شیعه و سنی را به خوبی و روشنی شناسایی، تعریف و ارایه کنند و آن وقت است که ما یک نگاه بین المللی کارآمد در این خصوص در اختیار خواهیم داشت.

وی افزود: طبعاً اگر این نگاه را که از مولفه های دینی قابل استخراج و استنباط است را نداشته باشیم و مناسبات را به حال خود رها کنیم به نتیجه مورد نظر در بحث وحدت میان فرق و مذاهب اسلامی دست نخواهیم یافت.

وی گفت: همچنین از یاد نباید ببریم که همین مساله خودش باعث بروز یک خلا و زمینه ای می شود که بداندیشان و کج فهمانی مثل تکفیری ها و شبه تکفیری ها دست به افراطی گری و جنایت بزنند و در این میان اعتدال گرایان و منصفان از دو مذهب شیعه و سنی در انفعال قرار گرفته و به دین و آیین  و امت ضربه اساسی وارد شود.

از نقش مهم رسانه ها غافل نشویم

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان داشت: بی شک در این خصوص رسانه های جمعی نقش مهمی دارند و ما نباید صرفاً  از رسانه های با مخاطب محدود همچون منبر استفاده کنیم بلکه باید از ابزارهای نوین جهانی برای رساندن پیام حق خود درباره وحدت اسلامی بهره ببریم.

وی افزود: از آن سو ، تردیدی وجود ندارد آگاهی بخشی درباره ماهیت و فعالیت رسانه هایی که در جهت تفرقه تلاش می کنند وظیفه حوزه و علماست که باید در این رابطه باب گفتگویی باز شود که در نهایت منجر به تعمیق بصیرت و بینش مسلمین از هر مذهب و گرایشی گردد.

وی همچنین گفت: تمرکز بر نوع پیام هایی که رسانه های دینی باید داشته باشند تا بر پایه آگاهی و منطق به فعالیت بپردازند نیز از دیگر رسالت های حوزویان است تا انشاالله در جهان اسلام، رسانه های تفرقه افکن در محاق و در وضعیت بایکوت و محجوریت قرار گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی اظهار داشت: اصولاً مادامی که ما به جزییات سرگرم بشویم و از امر کلانی مثل مناسبات و روابط شیعه و سنی که بحث کلانی است ، غافل شویم ، طبیعی است که کوشش های ما عمدتاً هدر می رود ، بلکه در این خصوص نیاز است اول شاکله و چارچوب هایی باشیم تا بعد برای سازندگی فکری و عقلی طرح و برنامه بریزیم.

برای تثبیت و تقویت وحدت نیاز به شجاعت داریم

وی تصریح کرد: به نظر بنده حوزه های علمیه امروز باید شجاعت داشته باشند و در پذیرش احترام به اهل سنت با برجستگی بیشتری به کار بپردازند که این همان سیره بزرگانی چون مرحوم آیت الله بروجردی و حضرت امام خمینی(ره) در بحث تقریب و وحدت است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی  افزود: در واقع ما باید دم از مناسبات شیعه و سنی بزنیم و تعریف دقیق از مواجهه احترام آمیز ارایه کنیم و در این میان ، حوزه های علمیه باید بدانند که دشمنان وحدت آن قدر هستند که ما اگر کوتاهی بکنیم کوتاهی ما بهانه ای به دست امثال داعشی ها و گروه های افراطی در شیعه و سنی می دهد که با اقدامات ضد اسلامی خود، ضربه های هولناکی به اساس اسلام و مسلمین وارد آورند.

این استاد و محقق حوزوی در خاتمه سخنان خود گفت: دقیقاً به همین خاطر است که رهبر معظم انقلاب به طور خاص در چند سال اخیر این همه بر مساله وحدت و برادری اسلامی تاکید می کنند و ما به یک موضع حوزوی منسجم یک پارچه و بدون هر ابهام و اهمالی نیاز داریم که اگر این رخ دهد قطعاً حوزه های علمیه نقش خود را در مناسبات درست و بدون تنش با اهل سنت برقرار کرده است.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha