جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
وضعیت نابسامان پناهندگان شیعه در اندونزی

حوزه / یک پایگاه اندونزیایی با اشاره به شرایط نابسامان اقتصادی و معیشتی شیعیانی که به استان جاوه شرقی این کشور پناهنده شده اند نوشت: تلاش هایی برای رفع این وضعیت در پیش گرفته شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاریر پایگاه اندونزیایی مترو (metrotvnews.com)، در گزارشی به موضوع پناهندگان شیعه در استان جاوه شرقی اندونزی پرداخت و با بیان اینکه این افراد در شرایط نامناسب معیشتی و اقتصادی به سر می برند و از برخی حقوق اولیه نیز محرومند نوشت: سوکَروا، استاندار جاوه شرقی تصمیم گرفت که موضوع پناهندگان شیعه را حل کند، وگرنه این مسئله به اقتصاد جاوه شرقی تاثیر خواهد گذاشت و این مورد باعث نگرانی استاندار جاوه شرقی شده است.

وی گفت: شرایط اقتصادی در سال 2015 نسبتاً خوب بود، اما این موضوع حساس بر درآمد دولت از مالیات تاثیر گذاشته است. به عنوان مثال،  درآمد حاصل از مالیات در سال 2014 به 3،7 تریلیون رسید، اما در سال 2015 به 3،5 تریلیون روپیه کاهش یافت.

وی در سورابایا گفت: دولت استان جاوه شرقی، این مسئله را حل خواهد کرد. اقدام اولیه رویکرد و راهنمایی با پناهندگان شیعه است. آموزش و پرورش یکی از اقدامات ما برای حل و فصل این موضوع خواهد شد. بنابراین، هنگام بازگشت به خانه هایشان، فرزندان شیعه، آموزش و پرورش مساوی با سایر شهروندان دریافت خواهند کرد.

تاریخچه پناهنده شدن شیعیان در استان جاوه شرقی

در تاریخ 29 دسامبر 2011 حدود 500 نفر به محله شیعیان شهر سمپنگ حمله کردند و خانه و حوزه علمیه استاد تاج الملوک را به آتش کشیدند و حدود 350 نفر شیعه در ورزشگاه ویجایا شهر سمپنگ پناه بردند. در تاریخ 17 ژانویه 2012 شیعیان را با اجبار به خانه هایشان بازگرداندند و استاد تاج الملوک را به اتهام توهین به مقدسات اسلام و در اختیار داشتن قرآنی متفاوت در تاریخ 12 آوریل 2012 زندانی کردند.

یک هفته بعد از عید فطر 1433 هـ.ق یعنی 26 اوت 2012، مجدد حدود 1,000 نفر به محله شیعیان حمله کردند و 46 خانه شیعیان را به آتش کشیدند که در این فاجعه یک نفر شیعه به قتل رسید و دهها نفر دیگر زخمی شدند. در همان روز 72 خانواده شیعی در وزرشگاه شهر سمپنگ پناه آورند.

در تاریخ 20 ژوئن 2012، به دستور معاون شهردار سمپنگ با همکاری برخی علمای این شهر، شیعیان را وادار به انتقال به آپارتمان پوسپا اگرو در شهر سیدوأرجو استان جاوه شرقی، کردند که تا به امروز علی رغم سعی و تلاش های گروه و شخصیت های مختلف و حتی دستور مستقیم رئیس جمهور سابق اندونزی، شیعیان شهر سمپنگ هنوز در این پناهگاه به سر می برند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha