پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله مکارم

حوزه/ برخی وقتی شنیدند که عربستان سعودی و چند کشور جیره خوار با ایران قطع رابطه کرده اند، هول شده و فکر کردند که آسمان به زمین آمده؛ در حالی که هیچ مهم نیست؛ چراکه برخی از رابطه ها برای انسان عیب است و قطع آن، رفع عیب می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه  خود در مسجد اعظم قم با اشاره به قطع رابطه عربستان با ایران، اظهار داشتند: برخی وقتی شنیدند که عربستان سعودی و چند کشور جیره خوار با ایران قطع رابطه کرده اند، هول شده و فکر کردند که آسمان به زمین آمده؛ در حالی که هیچ مهم نیست؛ چراکه برخی از رابطه ها برای انسان عیب است و قطع آن، رفع عیب می باشد.

ایشان ادامه دادند: به دنبال عربستان، چند کشور مزدور نیز پول گرفته و حرکات نامناسب  علیه ایران انجام داده اند؛ در حالی که هیچ نقشی در عالم نداشته و چیزی به حساب نمی آیند.

این مرجع تقلید با بیان این مطلب که این قطع رابطه ها مسئله ای نیست که در روحیه ملت ما تأثیر بگذارد، ابراز داشتند: امام علی(ع) فرمودند: اگر در مسیر هدایت گام بر می دارید و همراهانتان کم شدند، ناراحت نشوید.

این حکومت ها با التماس تقاضای تجدید رابطه خواهند کرد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساختند: روزی فرا می رسد که این حکومت ها با التماس برگشته و تقاضای تجدید رابطه می کنند.

این مفسر قرآن کریم این قطع رابطه عربستان را نوعی شیطنت برای سرپوش گذاشتن به شهادت آیت الله نمر دانستند و گفتند: عربستان به دنبال آن بود که مذمت و محکومیتی که دنیا بر آنان داشتند را با این شیطنت از خود دور کرده و بر کار خود سرپوش بگذارد؛ در حالی که مسئولان ما حمله به سفارت عربستان در ایران را محکوم کرده و جای بهانه ای برای آنان نگذاشته بودند.

امروز اصل و باطن آل سعود پدیدار شده است

این استاد درس خارج حوزه با بیان این مطلب که امروز اصل و باطن آل سعود پدیدار شده است، تصریح کردند: در پی این فاجعه بزرگ در عربستان، یکی از مطبوعات غربی آورده است که عربستان در حال صادرات نفت، خرما و تروریست است و چیز دیگری برای جهان ندارد و برای آنان نیز این مباحث روشن شده است.

برای خشکاندن ریشه وهابیت برنامه داریم

معظم له با اشاره به اینکه تمام فتنه های منطقه به وهابیت برمی گردد، تأکید کردند: علمای اسلام باید ریشه های حرکات آنان را را برای مردم تبیین و اقدامات لازم را داشته باشند؛ ما نیز ان شاءالله در آینده نزدیک برنامه هایی خواهیم داشت.

ایشان در بخش دیگر از سخنان خود به روایتی از امام حسن عسکری(ع) اشاره کردند و گفتند: حضرت در این حدیث فرموده است: «مَن مَدَحَ غَيرَ المُستَحِقِّ فَقَد قامَ مَقامَ المُتَّهَمِ/ هر كس فردى را كه استحقاق ستايش ندارد بستايد، خود را در مقام اتهام و بدگمانى قرار داده است».

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآور شدند: مسئله مدح در روایات اسلامی بسیار مورد بحث قرار گرفته و مداحی کردن اشخاص در حضور آنان نهی شده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص)، اظهار داشتند: حضرت فرمودند: «إذا لَقِيتُمُ المَدّاحِينَ فاحثُوا في وُجوهِهِمُ التُّرابَ/ هرگاه مديحه گويان را ديديد، به صورتشان خاك بپاشيد».

این مفسر قرآن کریم ابراز داشتند: متأسفانه اطراف مراکز قدرت، افراد مداحی قرار دارند که مدح و ستایش کرده؛ عیوب را نمی گویند و سبب می شوند که مسئولان حکومت به کارهای نادرست خود ادامه دهند؛ همانند مفتیان کشور سعودی که امروزه این کارها را انجام می دهند.

این استاد درس خارج حوزه خاطرنشان ساختند: این اشخاص در حادثه منا گفتند که مشکلی نیست و قضا و قدر الهی بوده است و گناهان مسئولین را با این فتوا پاک کردند؛ در حادثه شهادت شیخ مظلوم؛ آیت الله نمر نیز گفته ان که به کتاب و سنت عمل کرده ایم؛ این افراد سبب می شوند که مسئولین سعودی در این جنایات گمراه شوند.

باید برای تحول نظام آموزشی حوزه احساس مسئولیت کنیم

معظم له همچنین به موضوع نظام آموزشی حوزه های علمیه نیز اشاره کردند و گفتند: نظام آموزشی حوزه با نظام های آموزشی دنیا متفاوت است؛ چراکه تحصیل در حوزه با انگیزه الهی همراه است.

ایشان ادامه دادند: در نظام های آموزشی دیگر حضور و غیاب و امتحان و ... انجام می شود؛ اما سابقا حتی در حوزه های علمیه امتحان نیز نبود و همان انگیزه الهی سبب حضور در کلاس درس می شد.

این مرجع تقلید تأکید کردند: نگذارید این انگیزه الهی در حوزه ها از بین برود؛ چراکه  دردناک است که کلاسی در ابتدای سال با تعاد بالایی از طلاب  آغاز و در پایان سال این تعداد کاهش پیدا کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: باید احساس مسئولیت کنیم؛ چراکه سر سفره امام زمان (عج) حضور داشته و باید مسئولیت پذیر باشیم.

این مفسر قرآن کریم در پایان به 4 سرمایه پیشرفت در علم اشاره کردند و بیان داشتند: مطالعه پیش از درس، حضور در درس، مطالعه بعد از درس و مباحثه، 4 سرمایه پیشرفت در علم می باشد.

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • راز IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    قربان دهان مرجع بیدار و هوشیار.... در این گونه موارد می توان فرق کیاست اسلامی و سیاسیت غربی را به خوبی مشاهده نمود