پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 366431
۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
مراسم یادبود شیخ نمر در آلمان

حوزه / مراسم یادبود شهید شیخ نمر باقر النمر با حضور مسلمانان از ملیت ها و مذاهب مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مراسم بزرگداشت شهید شیخ نمر باقر النمر با حضور جمع کثیری از مسلمانان شیعه و سنّی و شخصیت های علمی و فرهنگی از ملّیت های مختلف آلمانی، ایرانی، ترکی، افغانی، پاکستانی، لبنانی و عراقی در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید. در این مراسم شرکت کنندگان با قرائت فاتحه و ذکر صلوات یاد و خاطره آن عالم مجاهد را گرامی داشتند.   

این مراسم که همزمان به زبان های آلمانی و ترکی نیز ترجمه می گردید، شامل قسمتهای مختلفی از جمله: قرائت دعای کمیل، تلاوت قرآن، نمایش کلیپ تصویری در رابطه با شیخ شیخ نمر باقر النمر رضوان الله علیه و سخنرانی شخصیتهای دینی و مذهبی بود.

سخنرانی شیخ برهان الدین از شورای مسلمانان آلمان

اولین سخنران این مراسم آقای شیخ برهان الدین داغ از شورای مسلمانان آلمان ZMD بود. وی در بخشی از سخنان خویش با اشاره به آیه 39 سوره مبارکه احزاب به وظیفه و رسالت تبلیغی عالمان دینی اشاره نموده و افزودند: خداوند در قرآن کریم می فرماید: « الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا» عالمان دینی باید بدون خوف و ترس از حاکمان ظالم حرف حق را بیان نموده و روشنگری کنند. شیخ نمر راه امام حسین (ع) را برگزید و شعارش این بود که « نعیش احرارا او نموت ابرارا» « یا آزادانه زندگی می کنیم و یا چون نیکان و خوبان می میریم». حکومت ظالم آل سعود برای وی دو راه قرار داده بود یا اظهار پیشمانی و ندامت علنی و عذرخواهی از حکومت آل سعود و یا کشته شدن و ایشان مانند سرور آزادگان راه دوم را انتخاب نموده و فریاد هیهات منّا الذلّه سر داد.

شیخ نمر مدافع آزادی فکر و اندیشه و حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی بود و شهادت این عالم بیش از پیش پرده از چهره جنایتکار آل سعود بر می دارد.

اظهارات شیخ عبدالقادر از روحانیون اهل سنت مقیم آلمان

سخنران بعدی این مراسم آقای شیخ عبدالقادر از علماء اهل سنّت و امام مسجد وحدت بودند. وی در بخشی از سخنان خود از علماء به عنوان وارث و امین پیامبر اکرم (ص) یاد نموده و افزودند: علماء وارث و امین پیامبر اسلام می باشند به شرط اینکه از دنیاگرایی و نیز اختلاط و قرار گرفتن زیر سلطه سیاسیون پرهیز نمایند. عالم باید آزاد باشد و آزادانه به تبلیغ دین بپردازد. بیشترین مشکلات جهان اسلام بواسطه فتنه های علماء دین فروش و دنیا پرست است. معمولا سیاسیون و حاکمان ظالم تحمل عالم مبارز و آزاد را ندارند و در سرتاسر جهان شاهد ترور عالمان مجاهد و آزادیخواه هستیم.

شیخ نمر یکی از عالمان آزادیخواه بود، شهادت این عالم مبارز را به همه جهانیان تسلیت می گویم قطعا شهداء زنده اند و خون پاک شهیدان است که اسلام را زنده نگه داشته است.

سخنرانی مدیر مسجد حضرت بلال هامبورگ

از دیگر سخنرانان این مراسم حجت الاسلام حیدری امام و مدیر مسجد حضرت بلال (ره) هامبورگ بودند. وی ضمن تسلیت شهادت شیخ نمر با اشاره به آیات قرآن کریم به مقام شامخ شهید اشاره نموده و افزود: چون مجلس به یادبود شهید شیخ نمر که از عالمان مبارز و مجاهد بود برگزار شده است لازم است ابتدا اشاره کوتاهی به جایگاه و مقام شهید و نیز عالم در اسلام داشته باشم. مقام شهید آن قدر با ارزش و والاست که قرآن مجید برای شهید یک حیات خاص و ویژه را قائل می باشد  و می فرماید: « وَلَا تَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِن لَّا تَشْعُرُونَ» « و به آنان که در راه خدا کشته شوند مرده نگویید، بلکه زنده ابدی هستند و لیکن همه شما این حقیقت را درنخواهید یافت.» در رابطه با مقام عالم نیز پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند: « مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» قلم علماء با ارزش تر و بالاتر از خون شهداست. شیخ نمر علاوه بر اینکه شهید بزرگواری است یک عالم و مبلّغ دین نیز بود. ایشان حوزه علمیه داشت و در خدمت جامعه و گسترش علم و دانش و تبلیغ دین بود.

آل سعود امروزه در لجن زاری که برای خودش درست کرده است دست و پا می زند و می پندارد که با به شهادت رساندن آزادیخواهانی چون شیخ نمر به اهداف شوم خود می رسد. امروزه در هر کدام از کشورهای اسلامی که جنایتی است جای پای آل سعود نیز دیده می شود و متاسفانه در کشورهای مختلف اعم از سوریه، افغانستان و عراق برای حمایت از گروههای افراطی هزینه های گزافی را از بیت المال مسلمین مصرف می کنند.

اظهارات مدیر آکادمی اسلامی آلمان

آخرین سخنران این مراسم حجت الاسلام والمسلمین ترابی مدیر آکادمی اسلامی آلمان بودند. وی ضمن تسلیت شهادت شیخ نمر سخنرانی خود را تحت عنوان « آل سعود خطری برای امنیت جهانی»  به شرح ذیل ایراد نمودند.

بهانه این سخنرانی اتفاق تکان دهنده و تأسف آوری است که در هفته گذشته در کشور تحت حکومت آل سعود واقع شد. مرحوم شیخ شیخ نمر از علمای مسلّم اسلام بود که در باره مسائل مربوط به حقوق بشر در عربستان سعودی فعّال بود و به همین جرم و بدون ارتکاب هیچ گونه اقدام نظامی در دادگاه سعودی به اعدام محکوم شد و با وجود وساطت بزرگان جهان اسلام و رؤسای جمهور چندین کشور اسلامی و بزرگان دنیا و توصیه سازمانهای بین المللی سرانجام در برابر چشمان متحیّر جهانیان وحشیانه کشته شد. ما این واقعه اسف بار را به همه مسلمانان و به همه آزادگان دنیا تسلیت می گوییم و اقدام حکومت سعودی را مخالف با اصول انسانی می شمریم. اما مسأله اساسی تر از این سطح است. حقیت این است که امروزه رأس و رهبر تفکّر سلفی تکفیری و جهادی، آل سعود است. آل سعود از نظر فکری مروّج و قطب تفکر سلفی تکفیری جهادی بر اساس تعالیم ابن تیمیه و محمّد بن عبدالوهاب است و هر روزه جهانیان با ابعاد این پدیده خطرناک بیشتر آشنا می شوند.  البته این نوع تفکر چیز مخفی و پنهانی نیست و در دانشگاههای وابسته به آل سعود مثل دانشگاه مدینه و ریاض تدریس می شود و صدها کتاب و مقاله به صورت مستمر  که حاوی افکار خطرناک برای امنیت جهانی است در سطح گسترده و به زبان های مختلف تولید و توزیع می گردد. مروری به کارنامه آل سعود از ابتدا تا کنون سیاهه ای بلند بالا به دست می دهد و چهره زشت آل سعود و تفکّر انحرافی مورد تأیید و حمایت آن را به عنوان یک خطر بالفعل برای امنیت جهانی آشکار می کند. ما در این جا بناداریم به طور گذرا به برخی از ابعاد فرامنطقه ای و فرا مذهبی خطر آل سعود به عنوان تهدیدی برای امنیت جهانی اشاره کنیم:

1ـ فتوا به تخریب هر نوع آثار تمدّنی شرقی و غربی در گذشته و حال به عنوان مظاهر شرک:

 از نظر جهانی و فرا دینی، فرهنگِ سلفیِ حاکم بر عربستان، بر پایه نابودسازی تمدن ها استوار است. تخریب و انهدام آثار تمدنهای گذشته و کنونی به این توهم که ساختن بناهای با عظمت و بدیع مظهر کفر و بت پرستی است، متأسفانه یکی از مبانی وهابیت است. آنها با هر گونه ابنیه و آثار باستانی چه مقدس و چه غیر مقدس مخالفت می ورزند و اگر نبود مخالفت امت اسلام تا کنون حتی قبر نبی مکرم را هم تخریب کرده بودند. امام جماعت منجمد الفکر مسجد النبی گفته: از سعادت من این است که عمری اینجا نماز خواندم و حتی یک نگاه به قبر مطهر پیامبر نینداخته ام! الله اکبر از این همه حماقت!

آنان از این جهت خطری برای همه فرهنگ ها و تمدن های دنیاهستند چه دینی یا غیر دینی. تخریب قبرستان بقیع یک نمونه است. آنها در طول تاریخ صد ساله خود به دفعات به کربلا وعتبات حمله کرده و در حد توان اقدام به تخریب ابنیه تاریخی کرده اند. و تهدیدهای پی در پی برای ویرانی ابنیه تاریخی در سراسر دنیا از آثار باستانی بامیان افغانستان گرفته تا پالمیرای سوریه و دمشق تا موصل و موزه های عراق تا ....تا برج های دوقلو در آمریکا و حتی به قبرستان یهودیان در پاریس هم رحم نکردند و کسی نیست بگوید آخر شما چه کار به قبرستان و مردگان دارید؟ ..... این در حالی است که این تفکر نزد عامه مسلمانان شیعه و سنی باطل است و از آیات قرآن کریم که بر سیر آفاقی دلالت دارد و نیز عبارت نهج البلاغه (سرهم فی دیارهم و آثارهم) ضرورت حفظ آثار باستانی و جواز ساختن بناهای با شکوه را می توان فهمید.

2ـ فتوا به کشتار مخالفان از هر دین و مذهب:

جهاد به معنای نبرد و کشتن مخالف از مسلمان یا غیر مسلمان یکی دیگر از باورهای مقدس و مورد تأکید آنان است. این باور نیز به نوبه خود  آثار جهانی دارد و خطر بزرگی فرا منطقه ای است که در ذات سلفیسم وجود دارد: باورها و به تبع آن رفتارهای جزم گرایانه و انحصار طلبانه آنان در واجب القتل بودن صاحبان ادیان و مذاهب دیگر غیر از سلفیه، زهری است که می تواند همه آبها را در جهان مسموم سازد. آنها معتقدند کسی که در صدد کشتن مخالف برآید مجاهد است و در صورت مرگ اهل بهشت خواهد بود. این تفکر موجب قدرت جذب اشخاص نادان و سرخورده و ناامید و عقده ای را فراهم کرده و موجب صدور تروریسم شده است. کم نیستند گروههای تروریسم سازمان یافته در سراسر دنیا که با وابستگی فکری به جریان سلفیسم وابسته به آل سعود که امنیت جهانی را تهدید می کنند و شاید هیچ کس قادر به مهار آنها از طریق امنیتی نباشد و تنها راه نهایی آن برخورد صادقانه سیاستمداران از یک سو و  برخورد روشنگرانه¬ی دانشمندان و تئولوگهای اسلامی برای جوانان مسلمان از سوی دیگر است.

3ـ هم پیمانی غرب با آل سعود در سه دهه گذشته:

حکومت پادشاهی دیکتاتوری خانوادگی آل سعود فاقد هر گونه ساختارهای دمکراتیک و پارلمان و شورا و غیره است و با قوانین قرون وسطایی اداره می شود. با این حال این کشور در طول بیش از سه دهه گذشته متحد نزدیک برخی از کشورهای غربی مدّعی صدور دموکراسی بوده است و از همگونه پشتیبانی نظامی، سیاسی و ... برخوردار شده و نسبت به جرائم آن به عمد سکوت شده و مشمول سانسور شدید رسانه ای در سطح جهان قرار گرفته است. از نکات درخور تأمل روزگار، رأی متقابل آل سعود و انگلیس به یکدیگر جهت عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل است که مایه تمسخر اندیشمندان و انسان های فهیمده است. در همین حال، آمارها حاکی از خرید 1 میلیارد و 300 میلیون دلا سلاح حکومت آل سعود از غرب به خصوص از آمریکا در در ماه نوامبر 2015یعنی فقط دو ماه پیش حکایت دارد. و کسی نپرسید این همه سلاح در کجا مصرف می شود؟ مضحک تر از همه اعتلاف نمایش ضد داعش است که با حمایت غرب و به رهبری آل سعود شکل گرفته است و دل هر انسان آگاهی را از غصه ی حاکمیت جهل و نیرنگ به درد می آورد.

اینجاست که انسان از هم پیمانی غرب با آل سعود شگفت زده می شود و بدتر، سخن توهین آمیز و خلاف واقع سخن گوی وزارت خارجه یکی از کشورهای غربی بود که هفته پیش گفت: خاورمیانه و جهان اسلام بابت خیرخواهی های که غرب نسبت به آنها انجام می دهد مدیون ماست. به این آقا باید گفت: شما وقتی که این حجم سلاح به آل سعود می دهید و پشرفته ترین زیر دریایی های جهان را به آن دیگر حکومت وحشت و تروریزم دولتی اهداء می کنید (بله اهداء و نه حتی فروش) چگونه می توانید این جمله را بر زبان بیاورید و ادّعای صداقت کنید؟

و این همان چیزی بود که در نامه مرجعیت اعلای شیعه خطاب به جوانان غرب آمده بود که: زباله ای مثل داعش فقط می تواند از گره خوردن منافع استکباری برخی از کشورهای غرب با حکومت متحجّری که عقب افتاده ترین نظام از نظر دموکراسی را دارد در می¬آید. و گرنه در طول تاریخ چنین چیزی در میان مسلمانان سابقه نداشته است.

4ـ بی منطق نشان دادن عبادات اسلام و تخریب باورهای دینی

با نگاهی به درون جهان اسلام، رگه های نفاق و خیانت و بی اعتقادی نسبت به اصل اسلام در آنها به شدت قابل احساس است چرا که در عمل طوری رفتار می کنند که انسان ها از هر طایفه و ملّتی نسبت به حقانیت اسلام و  عقلانیت آن تردید روا دارند. به عنوان نمونه مسأله حج امسال و کشته شدن بیش از 5000 نفر از همه ملیت ها و مذهب ها طوری بازتاب داده شد که این عبادت بزرگ در سطح بین اللمللی  به کاری ابلهانه نمایش داده شد. آنها کاری کردند که عمل عمیق و عرفانی و آرام بخش حج  از آن شأن و جایگاه زیبا و ارزشمند وانسانی و معنوی در انظار جهانی تنزل کند و به عملی بی منطق و غیر عقلانی تبدیل گردد. و هین اتفاق به شکلی دیگر در رفتار با متهمان و مجازات ها به خوبی دیده می شود.

5ـ مخالفت با تمام مذاهب اسلامی از سنی تا شیعه

رفتارهای کنونی آل سعود هم مبتنی بر ایجاد نزاع شیعه و سنی است، در حالی که شیعه و همه علمای مذاهب اهل سنت نزد آنان از اسلام خارجند. البته برخی از رسانه ها و سیاستمداران در غرب مرموزانه یا جاهلانه تلاش می کنند مسأله را شیعه و سنی کنند و این امر در جهت ایجاد تفرقه بین جهان اسلام قابل تأمّل است. امّا حقیقت این است که آل سعود و تفکّر سلفی تکفیری و جهادی نه مالکی را قبول دارند نه شافعی نه حنفی و نه دیگرا را. در منطق آنان هر کسی سلفی نیست دشمن است و متسحق مرگ. به عنوان مثال در سال 2013 علامه بوطی کردی الاصل سنّی مذهب به صرف مخالفت با ایده سلفی و بدعت و غیر اسلامی خواندن آن مستحق مرگ و ترور شد و در محراب مسجد خودش با 50 نماز گزار به خاک و خون کشیده شد.

در مورد شخص شیخ نمر هم ایشان کسی بود که هیچ گاه سلاح حمل نکرد و اقدام عملی مخالف امنیت انجام نداد و فقط نظر خود را پنهان نمی کرد. او عالمی بود که همواره خواهان برادری و دوستی بین طیف های مختلف امت اسلام بود.

کار آل سعود به آخر رسیده است

به آل سعود می گویم: ای آل نیرنگ و خدعه! ای آل شرارت! ای آل توحّش! ای حکومت صدور تروریسم و وحشت! ای خشک مغزهای خائن به حرمین! کار شما به آخر رسیده و تاریخ مصرف شما تمام شده است. امروز چه کسی است که نداند طالبان از تحت حمایت از کسیه شما در آمد؟ یا نداند القاعده از شما بود؟ بن لادن شاهزاده دربار شما بود. برج های دوقلو در آمریکا را شهروندان و همفکران آل سعود منفجر کردند. النصره و داعش دنباله فکری و ایدئولوژیک شماست. اسقاط هواپیمای مسافربری را بیش از 200 مسافر نتیجه فکر سلفی و تکفیری شماست که همه انسان های دیگر را دشمن و واجب القتل می دانید. کیست که نداند جنایت جنگی شما در حق مردم یمن  و بحرین را نشناسد؟ و نسبت به این مسائل بی اطلاع باشد؟

بس است این همه نفاق در امت اسلام و خیانت به بشریت و اصول انسانی. شما مسلمانان را بدنام کردید! کاری کردید که در مجامع عمومی در اروپا از دیدن صحنه نماز و ریش و کلمه مبارکه الله اکبر، از شدّت وحشت لرزه بر اندام زن و کودک می افتد! در حالی که نماز و کلمه الله اکبر باید برای همه اهل دنیا مظهر امن و امان و زیبا و دلپسند باشد. شما اسلام را دین خشونت نمایش دادید. پیامبر رحمت را جنگجو معرّفی کردید! ای خائن الحرمین،  ای آل سعود به شما بگوییم: ما همه شیخ نمریم. اگر می خواهید همه مخالفان خود مانند شیخ نمرها را به دار آویزید، دار و صلیب فراوان بسازید؛ چرا که در سراسر دنیا از مسلمان شیعه و سنی و مسیحی و ادیان دیگر و در میان همه آزادگان جهان، دانشمند مخالف بسیار دارید. ما این مصیبت را به خدای متعال شکایت می بریم. و انا لله و انا الیه راجعون.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha