شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمدرضا رئوف‌ شیبانی/ سفیر ایران در سوریه

اختصاصی حوزه / دکتر رئوف‌شیبانی اظهار داشت: از نظر بشار اسد، سردار سلیمانی اسطوره نجات و همزمان، اسطوره رعب و وحشت برای جریان‌های مقابل است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» سفیر ایران در سوریه ضمن اشاره به حضور شماری از نیروهای سپاه پاسداران به عنوان مستشاران نظامی ایران در سوریه تصریح کرد: بدون تردید سردار سلیمانی اصلی ترین فردی بود که سوریه را در سخت‌ترین شرایط امنیتی یعنی زمانی که گروه های تروریستی در نتیجه عملیات بزرگ امنیتی خود در دمشق و دیگر شهرهای سوریه در آستانه سیطره بر این کشور بودند، به داد آن رسید.

 

دکتر «محمدرضا رئوف‌شیبانی» درمورد نگاه مردم سوریه و منطقه نسبت به شخصیت این سردار ایرانی در جبهه‌های مقاومت گفت: سردار سلیمانی مصداق این آیه شریف است که می فرماید "...ترهبون به عدو الله و عدوکم...". ایشان به عنوان اسطوره پیروزی و نجات برای مقاومین و همزمان، عامل رعب و وحشت برای جریان‌های تروریستی است.

 

وی که با خبرنگار «حوزه» گفتگو می‌کرد، به تشریح اوضاع چهار شهرک شیعه نشین سوریه پرداخت و اظهار داشت: فوعه و کفریا از هفت ماه گذشته در محاصره کامل است. قبلاً به هیچ عنوان اجازه ورود آذوقه و مواد دارویی به آن نمی‌دادند تا اینکه توافقنامه الزبدانی در مقابل فوعه و کفریا به امضا رسید.

 

این دیپلمات ایرانی افزود: پس از برقراری آتش بس در این دو نقطه، روند اجرایی بندهای بعدی آن که عبارت است از "انتقال مجروحین و 10 هزار نفر از اهالی (زنان، کودکان و سالخوردگان) فوعه و کفریا" و در مقابل "خروج مسلحین و خانواده های آن ها از زبدانی"، آغاز شد و در حال حاضر"ارسال کمک‌های انسانی، دارو و تجهیزات پزشکی به این دو شهرک شیعه نشین" و ... در دستور کار قرار دارد.

 

رئوف‌شیبانی همچنین درمورد اوضاع نبل و الزهرا نیز خاطرنشان ساخت: ارسال مساعدات به این منطقه از طریق هوا و دیگر راه ها انجام می‌شود و مشکل حادی در این زمینه وجود ندارد.

 

وی در بخش دیگر این گفتگو به تشریح فعالیت‌ کشورهای عضو ائتلاف 1+4 پرداخت و گفت: ائتلاف 1+4 یعنی همکاری چهار کشور "ایران، روسیه، سوریه و عراق" و جنبش "حزب الله لبنان" برای نابودی تروریسم.

 

سفیر ایران در سوریه اضافه کرد: سوریه در این ائتلاف در حال حاضر وجه اصلی عملیات به حساب می ‌آید، چراکه قرار است تمرکز عملیات در خاک این کشور انجام شود. سربازان سوری، و نیروهای مقاومت مردمی و حزب الله نیز قوای زمینی این ائتلاف را تشکیل می‌دهند.

 

رئوف‌شیبانی با بیان اینکه عراق در حقیقت حضور مستقیم نظامی در خاک سوریه ندارد، تاکید کرد: بغداد بعنوان جبهه متصل سرزمینی با پدیده ترورویسم نیز در اتاق عملیات مشترک حضور دارد. از آنجا که عراق هم دچار مشکل تروریسم است لذا حضور مستقیم و غیر مستقیم عراق برای مراحل بعدی ضروری است.

 

وی در مورد نقش ایران و روسیه در این ائتلاف اظهار داشت: فرماندهان نظامی ایران بر عملیات میدانی اشراف داشته و روسیه نیز از هوا عملیات زمینی علیه تروریست‌ها را پشتیبانی می نماید.

 

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، متن کامل این گفتگو به شرح ذیل استمحمدرضا رئوف شیبانی/ سفیر ایران در سوریه:

 

حـوزه: در ابتدای بحث، دورنمایی از بحران سوریه را ارائه بفرمایید.

 

ــ نبرد میدانی در سوریه طی سال ‌های گذشته که از بحران آن می‌ گذرد، فراز و نشیب ‌های فراوانی داشته است. در حقیقت، تحولات میدانی چهار ساله سوریه را می ‌توان در چهار مقطع دسته بندی کرد.

در مقطع اول، از یک سو شاهد "فرو ریختن پایگاه های نظامی ارتش سوریه" و "پیشروی معارضه مسلح و گروه‌ های تروریستی و افراطی" از سوی دیگر بودیم. در مقطع دوم، با بازیافت روانی ارتش در قبال سرعت تحولات میدانی شاهد "بازسازی جایگاه و روحیه ارتش سوریه و تثبیت نسبی موقعیت های جدید میدانی آن ها" و "بازگشت ابتکار عمل در میدان بدست ارتش سوریه و کمیته های مردمی" بودیم و در سومین مقطع، "جابجایی ابتکار عمل در میدان نبرد و تغییر معادلات جنگ به نفع نیروهای تروریستی" را ناظر بودیم. در مقطع چهارم نیز که در حال حاضر در آن بسر می بریم، با شکل گیری ائتلاف روسیه، ایران، سوریه و عراق روبرو هستیم.

البته در مقطع سوم، کشورهای حامی گروه‌ های تروریستی با افزایش ارسال تجهیزات نظامی و اعزام نیروهای مزدور با جنسیت ‌ها و تابعیت‌های مختلف از اقصی نقاط جهان به خاک سوریه، سعی در تغییر توازن میدان به نفع تروریست‌ها را داشتند.

در این مقطع بود که شاهد شکل‌گیری و اعلام موجودیت گروه تروریستی داعش بودیم. داعش پیشروی‌ های قابل توجهی را داشت، از یک طرف به سمت عراق سرازیر شد و از طرف دیگر مناطقی را در داخل سوریه به اشغال خودش در آورد.

در این مرحله، ما شاهد این هستیم که عملاً گروه ‌های کوچک مسلح مردمی سوریه از دور تحولات خارج شده و سکان‌داری صحنه نبرد در جبهه مخالفین کاملا به دست داعش افتاد.

 

حـوزه: حمایت‌ های غرب و کشور های مرتجع منطقه چه تاثیراتی بر رشد این پدیده شوم گذاشته است؟

 

ــ بدون شک، یکی از اسباب و دلایل رشد تروریسم در سوریه، حمایت کشور های مرتجع پیرامونی سوریه و رویکرد ها و سیاست ‌های اشتباه غرب در قبال بحران سوریه و بعضاً حمایت ‌های قابل توجه آنان از تروریست ها بود که این وضعیت را بحرانی تر کرد.

 

حـوزه: تشکل موسوم به ائتلاف جهانی علیه داعش کجای این پازل قرار داشت؟سوریه

 

ــ ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا، یک جریان نمایشی بود که یکی از اهداف تشکیل آن، حفاظت از لایه ‌های مختلف داعش بود.

 

حـوزه:چه لایه‌هایی؟

 

ــ اگر بخواهیم هرم داعش را بررسی سریعی انجام دهیم، باید آن را به سه لایه بیرونی، میانی و درونی تقسیم کنیم.

لایه درونی یا هسته (لایه اول) از دستگاه‌های امنیتی برخی از کشورهای بلوک غرب تشکیل شده است، لایه میانی (لایه دوم) عبارت است از حمایت‌های مالی و لجستیکی برخی کشورهای عربی معلوم الحال و لایه بیرونی (لایه سوم) را می‌توان عناصر تروریستی و مزدورانی دانست که از زمان اشغال افغانستان و عراق استخدام و تا کنون در منطقه جولان می دهند.

پس یکی از اهداف اصلی تشکیل ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا در واقع برای فراهم ساختن زمینه های استمرار حیات داعش بود.

این چتر امنیتی که فراهم شد، داعش از کشورهای مختلف، از آسیای میانه گرفته تا اروپا عضوگیری کرد و سپس این تروریست ‌ها را به سوریه و عراق سرازیر نمود.

ائتلاف آمریکایی چون خودش در پیدایش داعش به نوعی دخیل بود، بعضاً حرکات نمایشی را اجرا می کرد، صرفاً به خاطر اینکه در مقابل افکار عمومی منطقه و بعضاً آمریکا زیر سوال نباشد.

در جریان عملیات این ائتلاف، علیرغم اینکه جنگنده‌هایشان برخی مواضع تحت سیطره داعش را بمباران می‌کردند، اما پیشروی ‌های روزافزون این گروه تروریستی را در عراق و سوریه شاهد بودیم.

 

حـوزه:موضع کشورمان در مقابل این سیاهنمایی چه بود؟

 

ــ در حقیقت، جمهوری اسلامی از ابتدای بحران سوریه با نگاهی دقیق و کارشناسانه مبتنی بر قرائت درست از تحولات، به عنوان حامی دولت سوریه اتخاذ موضع کرده و وارد بحران سوریه شده بود و اعلام کرد که پشت پرده این ائتلاف، چیزی نیست به جز یک حرکت نمایشی و توطئه علیه محور مقاومت.

در حالیکه ایران به معنای واقعی و با تمام توان برای مبارزه با تروریسم وارد صحنه نبرد در عراق و سوریه شد که عملکرد قابل توجهی را از خودش نشان داد.

بعنوان مثال؛ در یک مقطع، بغداد در آستانه سقوط بود که به اعتراف دوست و دشمن، اگر جمهوری اسلامی ایران نبود، ما اکنون شرایط متفاوتی را در عراق یا اقلیم کردستان شاهد بودیم.

دیدار سفیر ایران در سوریه با سید حسن نصرالله

حـوزه: چه شد که ائتلاف 1+4 شکل گرفت؟

 

ــ وقتی جنگنده ‌های ائتلاف ناکارآمدی و حمایت ‌های خود از تروریسم را به نمایش گذاشتند؛ اذهان عمومی جهان از وضعیت موجود در منطقه ابراز نگرانی کرد. ائتلاف حتی در برخی جبهه‌ های نبرد که نیروهای سوری با تروریست‌ های داعش درگیر بودند، به بهانه بمباران مواضع تروریست‌ ها، امکانات نظامی را روی سرشان می ریختند(!).

در این مقطع بود که تغییر توازن در میدان و احساس خطر تروریسم روز افزون شد. در همین حال، عامل روس و ایران بطور جدی تری وارد میدان شدند که این حضور توازن قوا را به شکل قابل توجهی به نفع سوریه و حامیان این کشور تغییر داد.

 

حـوزه: تا کنون منبعی رسمی اهداف ائتلاف 1+4 را شرح نداده است و فقط برخی رسانه‌ های غربی در مورد آن حدس و گمانه زنی کرده‌اند. لطفاً در این زمینه توضیحات تکمیلی را ارائه فرمایید.

 

ــ ائتلاف 1+4 یعنی همکاری چهار کشور "ایران، روسیه، سوریه و عراق" و جنبش "حزب الله لبنان" برای نابودی تروریسم در سوریه شکل گرفته است.

سوریه در این ائتلاف وجه اصلی به حساب می ‌آید، چراکه قرار است تمام اقدامات در خاک این کشور انجام شود و سربازان سوری، قوای زمینی این ائتلاف را تشکیل می ‌دهند. حزب الله نیز تعدادی از رزمندگان خود را به عنوان نیروهای کمکی به این سوریه اعزام کرده است.

فرماندهان نظامی ایران به عنوان مستشار عملیات زمینی و روسیه نیز نیروی هوایی خود را مامور پشتیبانی از حملات زمینی علیه تروریست‌ها کرده است.

 

حـوزه: نقش عراق در این ائتلاف؟!

 

ــ عراق حضور مستقیم نظامی نداردسردار سلیمانی.

 

حـوزه: عصائب اهل الحق، کتائب حزب الله، حرکة نجباء، کتاب سید الشهدا(ع)، کتائب امام علی(ع) و دیگر گروه‌ های مقاومت عراقی در قالب مدافعان حرم در سوریه حضور دارند!

 

ــ منظور از عراق، دولت و ارتش آن است. از آنجا که عراق هم دچار این گرفتاری و مشکل تروریسم است، وجود و حضور عراق برای مراحل بعد از عملیات سوریه خواهد بود.

 

حـوزه: تفاوت دو ائتلاف "1+4" و " ائتلاف آمریکا" را در چه می‌ دانید؟

 

ــ عملیات ائتلاف آمریکایی در خاک سوریه از مشروعیت برخوردار نیست، این درحالی است که ائتلاف 1+4 کاملاً دارای وجاهت قانونی است چرا که دولت سوریه در آن مشارکت داشته و رسماً از آن دعوت بعمل آورده است.

همچنین ائتلاف 4+1 در امر مبارزه با تروریسم، مبتنی بر قطعنامه ‌های سازمان ملل و شورای امنیت است.

دومین تفاوتی که 1+4 با ائتلاف آمریکایی دارد این است که ائتلاف 4+1 فرقی میان تروریسم بد و تروریسم خوب قائل نمی ‌شود و تمام جریانات تروریستی را مورد هدف قرار می ‌دهد.

تمام صاحب نظران نظامی نیز معترفند که ائتلاف 1+4 بهتر از ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا عمل کرده است و همانطور که رسانه‌ها نیز منعکس می کنند، شاهدیم که هر روز رزمندگان و ارتش سوریه مناطق جدیدی را از تروریست‌ها باز پس‌ می‌ گیرند.

این ائتلاف موجب شد که توازن معنوی و روانی به نفع جبهه مقاومت و ارتش سوریه تغییر کند بطوریکه بعد از اولین عملیات این ائتلاف، شاهد فرار تروریست‌ های زیادی بودیم.

یکی از علل موفقیت این ائتلاف، این است که از نیروی زمینی مورد حمایت جنگنده های روسی برخوردار است و عملیات هوایی همزمان و با هماهنگی دقیق با عملیات زمینی انجام می‌ شود.

 

حـوزه: این روزها، اخبار ضد و نقیضی از شهرک ‌های شیعه نشین "فوعه"، "کفریا"، "نبل" و "الزهرا" در سوریه منتشر می‌ شود. مایلیم اطلاعات دقیق‌تر را از زبان شما بشنویم.

 

ــ فوعه و کفریا از هفت ماه گذشته در محاصره کامل است.

 

حـوزه: پس خبر ورود آذوقه و مواد دارویی به این دو شهرک صحت ندارد؟دیدار سفیر ایران در سوریه با بشار اسد

 

ــ قبلاً به هیچ عنوان اجازه نمی‌ دادند تا اینکه توافقنامه الزبدانی در مقابل فوعه و کفریا به امضا رسید.

ماده اول این توافق‌نامه که آتش بس باشد بین دو طرف اجرا شد و بر اساس آن نمی‌بایست در الزبدانی، فوعه و کفریا درگیری صورت می ‌گرفت.

روند اجرایی بنود بعدی آن که عبارت بود از "انتقال مجروحین و 10 هزار نفر از شهروندان غیر نظامی فوعه و کفریا" و در مقابل "خروج مسلحین و خانواده‌های آنان از زبدانی" هم اخیراً به اجرا در آمد. در حال حاضر مرحله "ارسال کمک‌های انسانی، دارو و تجهیزات پزشکی به این دو شهرک شیعه نشین" و ... در دستور کار است.

برخی از گروه‌ های تروریستی که در زبدانی بودند، خیلی زیر بار اجرای چنین توافقی نمی ‌رفتند، البته حدود یک ماه گذشته بخشی از مساعدت ‌های انسانی در حد چند کامیون به فوعه و کفریا انجام شد که بدلیل مشکلاتی متوقف گردید.

در حال حاضر اجرای بندهای دیگر این توافقنامه نیز به مدیریت جمهوری اسلامی و نمایندگانی از شیعیان سوریه، حزب الله و با نظارت سازمان ملل در حال پیگیری است.

در مجموع، آن روند خشن و خطرناکی که علیه مردم مظلوم و بی‌پناه فوعه و کفریا شکل گرفته بود و روزانه شاهد اصابت خمپاره‌ ها و موشک ‌های دست ‌ساز و صنعتی بودیم؛ اکنون متوقف شده است.

 

حـوزه: نبل و الزهرا چطور؟شیعیان نبل و الزهرا

 

ــ نبل و الزهرا نیز به همین صورت. پیش‌تر، ارسال مساعدات از طریق هوا انجام می‌شد، ان‌شاءالله راه های دیگری برای ادامه امداد رسانی پیش بینی شده است.

متاسفانه سازمان ملل در این زمینه هیچگونه کمک قابل توجهی برای کاهش رنج و محنت مردمِ در محاصره این منطقه انجام نداده است. البته داوطلبان؛ امکانات، مواد غذایی و دارو را از برخی کانال ‌ها به این دو شهرک انتقال می دهند که بدلیل محرمانه بودن این اطلاعات، از بیان آن معذورم.

 

حـوزه: در حال حاضر، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به سنبل مقاومت و اسطوره نجات در اذهان عمومی و رسانه‌های جهان تبدیل شده است و هر اقدامی حتی کوچک منتسب به او، بازتابی بسیار گسترده دارد. تاثیرات حضور این شخصیت برجسته در سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

ــ خداوند سردار سلیمانی را سلامت بدارد. حضور ایشان در جبهه‌ های مقاومت سوریه قطعاً تاثیرات بزرگی داشته و دارد.

حاج قاسم خودش را سرباز مقاومت می‌ داند و ابتکار عمل ‌هایی که در طول این مدت در رزم آوری نظامیان سوری انجام داده، نزد دوست و دشمن کاملاً محسوس است.

 

حـوزه: می‌توان ادعا کرد که اگر وجود چنین شخصیتی نبود، اکنون سوریه سرنوشت بدتری داشت؟فوعه و کفریا

 

ــ بله، قطعاً. سردار سلیمانی از اصلی ‌ترین عواملی بود که عراق را در برابر تروریست ‌ها نجات داد. ایشان مهم ‌ترین فردی بودند که سوریه را در سخت ‌ترین شرایط یعنی زمانی که در آستانه سقوط قرار گرفت، به کمک این کشور آمد.

 

حـوزه: در آخرین سوال، نظر آقای بشار اسد در مورد سردار سلیمانی را می‌دانید؟

 

ــ رئیس جمهور سوریه هم با تمام مردم منطقه نسبت به سردار سلیمانی هم نظر است. سردار سلیمانی اسطوره نجات برای محور مقاومت و همزمان، اسطوره رعب و وحشت برای جریان ‌های تروریستی و تکفیری است.

ایشان مصداق بارز تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ است. ایشان نمونه مجسم یک انسان مومن و متکامل است. بحمدلله از برکات انقلاب اسلامی این است که چنین شخصیت ‌هایی در جمهوری اسلامی ایران بسیارند.

به برکت انفاس قدسی امام رحمه الله علیه و مدیریت و حکمت عالی مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی شخصیت ‌های بسیاری نظیر سردار سلیمانی را تربیت کرده است که در هر مقطعی خودشان را نشان می ‌دهند.

 

حـوزه: از صبر و حوصله شما در پاسخگویی به سوالات سپاسگزارم.

 

ــ موفق باشید ان‌شاءالله.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha