جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رابطه اجتماعی

حوزه/ جامعه شناس حوزوی به تبیین و تشریح چرایی عدم سعه صدر در روابط اجتماعی امروز که منجر به زود از کوره در رفتن افراد و تشدید عصبانیت می شود پرداخت و برای آن راهکار ارایه کرد.

حجت الاسلام محمد داوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که یکی از آفت های جدی جامعه ما، بروز و تشدید خشم و عصبانیت و به اصطلاح " زود از کوره در رفتن " برخی افراد است، اظهار داشت: این که مدام در روزنامه ها و اخبار سیما گفته می شود اختلافات خانوادگی در صدر مراجعات افراد به محاکم و کلانتری ها قرار دارد، یکی از دلایلش همین است که با کوچکترین مساله‌ای، زود خشمگین شده و تصمیمی می گیریم و یا کاری می کنیم که بعد نسبت به عواقب آن پشیمان می شویم.

سعه صدر؛ کیمیای روابط اجتماعی و خانوادگی

وی همچنین ضمن ابراز تأسف از نمود عینی این خصیصه نامطلوب در عرصه زندگی خانوادگی و شغلی و ... گفت: بدون تردید لازمه ارتقای سطح آستانه تحمل در زندگی خانوادگی، داشتن سعه صدر و تنش زدایی مدبرانه در روابط فی مابین است، به این جهت که اساساً بداخلاقی، برخوردهای عجولانه و شتابزده، تندی کردن و تخریب شخصیت همدیگر نه تنها مشکلی از افراد حل نمی کند بلکه چه بسا آن را مضاعف هم می کند.

یک استاد حوزه و دانشگاه، صبر و خویشتن داری و سعه صدر را لازمه آرامش انسان و کلیدِ سعادتمندی و رستگاری او برشمرد و افزود: عصبانیت و نابُردباری در بروز مشکلات و تنش ها بین افراد نقش کم نظیری دارد، تا آن جا که در آموزه های اسلامی از آن به عنوان " کلید تمام بدی ها" و همچنین "فاسد کننده ایمان" نام برده شده است.

 وی یادآور شد: امیرالمومنین علی (ع) نیز در همین باره ضمن تقبیح غضب و خشم می فرماید: «انسان عصبانی از ما نیست».

رموز دست یابی به آرامش حقیقی

حجت الاسلام داوری در ادامه با اشاره به این که ما باید بتوانیم در پرتو تعالیم قرآن و اهل بیت(ع)، زندگی توأم با آرامش و آسایش حقیقی را برای خود فراهم کنیم، گفت: بدون تردید تکیه بر آموزه های دینی، لازمه رفع ایرادات ما در سبک زندگی و نوع رفتارهای فردی و اجتماعی مان است.

وی اضافه کرد: آنچه مهم است این که ما باید در اصلاح سبک زندگی و رفع نواقص و خلأها به آموزه های دینی و قرآنی رجوع کنیم چرا که خدای متعال برای موفقیت و سعادت ما در دنیا و آخرت، بهترین و کامل ترین دستورالعمل های زندگی را ارایه نموده است.

وی همچنین بیان داشت: برای تحقق اهداف مورد نظر در سبک زندگی اسلامی، نیازمند نهادینه کردن اعتقادات و اصول در وجود فرد هستیم همان طور که در آیات و روایات نورانی ما نیز به این مهم اشاره شده است.

اصلاح سبک زندگی با تعالیم قرآن و عترت

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم آموزه های دینی به ویژه در محدوده سبک زندگی را برای نسل جوان به خوبی معرفی و آموزش دهیم تا به تدریج این مسایل در وجود فرد نهادینه شده و همواره و در هر شرایطی مورد عمل از سوی او قرار گیرد.

وی افزود: در احوالات پیامبر اکرم(ص) داریم که ایشان متبسم ترین و گشاده روترین مردم بود و البته دیگر ائمه (ع) ما این گونه بودند و توانستند با اخلاق نیکو و شرح صدر در برابر دشمنام ها و اهانت هایی که به آنان می شد، جاهلان و گمراهان را به آیین مقدس اسلام هدایت کنند.

عیب پوشی کنیم نه پرده دری!

این جامعه شناس حوزوی همچنین با اشاره به این که عیب پوشی یکی از دستورات دین به همه ماست، اظهار داشت: یکی از ویژگی های بارز افرادی که دارای سعه صد ر و یا شرح صدر هستند این است که در مقابل بدی های دیگران دست به پرده دری نکرده و کسی را رسوا نمی کنند.

وی تاکید کرد: بردباری و شکیبایی در برابر مصائب و مشکلات و سختی فرو خوردن خشم از دیگر نشانه هایی چنین افرادی است که نمونه بارز آن پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین علی (ع) بودند که اسوه های اخلاق اسلامی و گذشت و بردباری در همه زمان ها به شمار می روند.

آموزش و فرهنگ سازی از طریق رسانه های جمعی

حجت الاسلام داوری در خاتمه سخنان خود گفت: آنچه در برهه حساس کنونی ضرورت دارد این است که باید از طریق رسانه های جمعی به مردم و به خصوص نسل جوان با تکیه بر آموزه های اصیل دینی این آموزش را بدهیم در چگونه در زمان بروز ناملایمات و سختی ها و دشواری ها ، طوری رفتار کنند که منجر به عصبانیت های حاد و رفتارهای نامعقول نشده، مطابق با سبک زندگی اسلامی باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha