جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رحیمیان

حوزه/ تولیت مسجد مقدس جمکران شاخص‌های واژگونی دولت‌ها را از کلام امیرالمومنین(علیه السلام) تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان در جلسه شورای معاونین مسجد مقدس جمکران با اشاره به روایتی از امیرالمومنین (علیه السلام) که فرمودند: «یستدل علی ادبار العدل بأربع: تضییع الأموال و التمسّک بالفروع و تقدیم الأراذل و تأخیر الأفاضل»، اظهار کرد: نشانی واژگونی دولت‌ها چهار چیز است ‌که اطلاق هم دارد؛ فرقی نمی‌کند که دولت اسلامی باشد، کمونیستی باشد یا سرمایه‌داری.  این چهار شاخص در هر کجا رعایت نشود آن دولت سقوط می‌کند.

وی رها کردن اصول و ریشه در برنامه‌ریزی و پرداختن به شاخه‌ها را نخستین شاخص فروپاشی عنوان کرد و افزود: در مقام برنامه‌ریزی نخستین مسئله، اولویت‌بندی و رعایت اهم و مهم است. این به آن معنا نیست که ما به مهم نپردازیم ولی همیشه باید اولویت را به اهم بدهیم. این یک قانون عقلی است. خانه و فرش و ... جزو ضرورت های زندگی انسان است، ولی اگر خدای ناکرده انسان بچه ‌اش بیمار شد که در آستانه مرگ بود خانه‌اش را هم می‌فروشد که بچه‌اش را نجات دهد. این قانون را می ‌توان تعمیم داد به همه امور شخصی و خانوادگی و اجتماعی چه برسد در حد یک دولت و نظام.

تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه دو مورد بعدی روایت از عوامل سقوط مربوط به اجرا و مجری است، بیان کرد:  افاضل و آن هایی که برتری دارند را عقب راندن و آن هایی که سطح ‌شان پایین است را مقدم داشتن و به جای شایسته سالاری در مقام انتخاب مجری به روابط و سایر شاخص‌هایی که خارج از مدار شایسته سالاری پرداختن نیز جزء شاخص‌های سقوط دولت‌ها است.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با تاکید بر اینکه این شاخص‌ها در مسجد مقدس جمکران نیز صادق است، تصریح کرد: در اولویت‌بندی کارها همواره گفته می‌شود که همه چیز مقدمه است و ذی المقدمه کارهای فرهنگی است. اگر چنانچه هر چیزی که باعث شود ذی‌المقدمه ما آسیب ببیند طبعاً این نشانه واژگونی و «ادبار» کار ما است.

وی با اشاره به اینکه تشخیص و رعایت اولویت ‌ها جزو مسائل عقلی و شرعی است، اظهار کرد: نکته‌ی دیگر اینکه در تشکیلات جدید، یک نگرانی وجود دارد که مبادا هر کس و هر کارمندی که در یک جایگاه قرار گرفت بگوید که وظیفه من همین است و فراتر از آن برای خودش وظیفه‌ای در مسجد قائل نباشد، ولو اینکه جلو چشمش کاری روی زمین مانده باشد. این یعنی فاجعه و ضد بسیجی‌شدن.

حجت الاسلام  والمسلمین رحیمیان در پایان خاطرنشان کرد: در مسجد همه باید در صحنه خدمت باشند. عادت به پشت میز نشینی و اکتفاء به آن، یک آفت و آسیب مهلک است.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha