جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت‌الاسلام عماد

حوزه / گروه های علمی پژوهشی در پژوهشگاه های حوزوی زمینه های بسیاری در عرصه پژوهشی کشور ایجاد کرده اند که دارای خروجی هایی چون نشریات متعدد علمی پژوهشی و علمی ترویجی هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید علی عماد پیش از ظهر امروز در سومین همایش ملی سلامت معنوی  که در مزکر فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار شد گفت: حوزه دارای ظرفیت های بسیاری است و بتواند به توسعه علوم مختلف در کشور کمک کند.

وی افزود: حوزه های علمیه دارای پژوهشگاه های متعددی هستند که تولیدات فاخر علمی را در شاخه های گوناگون عرضه می کنند که متاسفانه هنوز استفاده بایسته ای از این پژوهش ها از سوی دانشگاه و مراکز علمی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: هم اکنون در بدنه حوزه پژوهشگاه هاو  انجمن های علمی مشغول فعالیت هستند که هر کدام از این انجمن ها، یک شاخه مهم علمی را پوشش پژوهشی می دهند که می توان به علوم مرتبط با مدیریت ، روانشناسی، فقه و حقوق قرآن، تاریخ .... اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد بیان کرد: در حال حاضر گروه های علمی پژوهشی در پژوهشگاه های حوزوی زمینه های بسیاری در عرصه پژوهشی کشور ایجاد کرده اند که دارای خروجی های چون نشریات متعدد علمی پژوهشی و علمی ترویجی هستند.

دبیر همایش سلامت معنوی گفت: حوزه می تواند در عرصه های مختلفی به حوزه دانش سلامت معنوی در کشور کمک نماید که از آن جمله می توان کمک در تدوین متون آموزشی یافته های علمی در پایان نامه های حوزوی و کتب علمای حوزوی اشاره کرد.

معاون پژوهش حوزه بیان کرد: از جمله ملزومات این عرصه می توان به تاسیس رشته های علمی در زمینه سلامت معنوی  در دانشگاه و حوزه اشاره کرد، نهاد سازی مناسب و دقیق برای حل مسائل مرتبط با سلامت معنوی ، پیگیری های فرهنگ سازانه، تحلیل چند بعدی همه جانبه از سلامت معنوی و یافتن مسائل جدید از جمله راه کارهایی است که به اکتشافات جدیدی در عرصه سلامت معنوی می انجامد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد بیان کرد: مسئله سلامت معنوی باید به عنوان مسئله ای مهم در حوزه نظری و عملی بازشناسی و به فرهنگی عمومی مبدل شود و در این زمینه نقش نهادسازی های علمی در حل مسئله های کلان بسیار مهم است.

وی گفت: در این زمینه باید  نهاد های  ذی ربط گرد سامانه ای جمع شوند و پیشرفت های خود را در این زمینه عرضه کنند؛ اگر در این زمینه ظرفیت های حوزه و دانشگاه تجمیع شود می توان به نظرات ارزشمندی برسیم.

معاون پژوهش حوزه بر لزوم ایجاد انجمن ملی سلامت، تدوین کتاب جامعه سلامت، توسعه نشریات در این زمینه تاکید کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha