جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام اعرافی

حوزه/ غرب به دنبال استفاده از معنویت در زندگی مادی است در حالی که اسلام با نگاهی همه جانبه به این عرصه؛ نگاه خود را معطوف به سلوک الی الله کرده ، همه ساحت های زندگی بشر را شامل شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرفی پیش از ظهر امروز در همایش ملی «سلامت معنوی» که  در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزارشد، گفت: اسلام نگاهی جامع نسبت به معنویت دارد، اما غربی ها تنها گوشه بسیار ناچیزی از آن را درک می کنند.

وی افزود: غربی ها در تعریف معنویت، اتفاقات نامیمونی را رقم زدند از جمله می توان تقلیل معنویت به عرصه ماورای ماده، به حوزه عاطفی را نام برد؛ غربی ها همچنین شاید بررسی دامنه نفوذ معنویت در عرصه سلامت توسط غربی ها ذاتا بد نیست، ولی می تواند مشکلات زیادی را هم شامل شود.

امام جمعه قم با ذکر این مطلب که معنویت نیازمند این است که به طور زیربنایی تعریف شود اظهار کرد: معنویت تنها احساس تعلق به جهان درونی یا بیرونی فرا ماده نیست که در نهایت، به معنویت سکولار بینجامد، بلکه دارای روح قدسی و اخروی می باشد.

رئیس جامعه المصطفی با اشاره به شاخص های تعریف معنویت در اسلام گفت: عقلانی بودن معنویت و قطب گرایی حاکم بر آن مهترین شاخصه معرفت در دیدگاه اسلامی است، بنابراین معنویتی که از منطق به دور باشد، در معرض آسیب های زیادی از جمله خرافه گرایی قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی گفت: دومین شاخصه معنویت در اندیشه اسلامی، پیوند آن با مناسک و شعائر است؛ با این حال اسلام منکر باطن گرایی نیست و به هیمن خاطر عرفان را با عبادت تعریف شده در هم آمیخته، البته در غرب نیز گاهی دیده می شود مناسک سطحی ایجاد می شود، ولی این مناسک کاملا سطحی و بی رمق است.

وی بیان کرد: معنویت در اسلام پا را  فراتر از مناسک برده و روح تمام شعائر و مناسک شده، که عبادت را شکل می دهد، لذا بر همین مبنا انسان با نیت الهی اعمال خود را به عبادت مبدل می کند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی اظهار کرد: خدمتی که اسلام در تقسیم بندی صحیح معنویت انجام داده با فقه پیوند خورده، معنویت را دارای حیاتی مسری و باطن معنوی کرده است.

وی بیان کرد: از ویژگی های دیگری معنویت گرایی اسلامی، پیوند آن با سیاست، فرهنگ، اجتماع و ارکان و شئون مختلف زندگی می باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: در اسلام شئونات مختلف فردی و اجتماعی از عرصه اخلاقی مجزا نبوده و مانند خونی در رگ های انسان است که باید تمام اعضای بدن را به حرکت درآورده  و به سمت حیات مستمر سوق دهد.

این استاد حوزه، تشکیکی و مرتبه مند بودن معنویت را از دیگر شاخصه های معنویت گرایی اسلامی دانست  و گفت: اسلام شمول افقی و طولی رهیافت به سوی بی نهایت را به خوبی ترسیم کرده و برای هر کدام از آن مراتب، مراحلی را تعیین نموده و این گونه نیست که خطی فرضی کشیده شده و همه اجزا را یک دست در نظر گیرد.

رئیس جامعه المصطفی اظهار کرد: از دیگر شاخصه های معنویت گرایی در نظریه اسلام، پیوند مستحکم معنویت با مسئله ولایت است، در واقع معنویت در اسلام به گونه ای با ولایت پیوند خورده که نمی توان بین آن دو جدایی ایجاد کرد، مظهر تام را می توان در توسل و حفظ متابعت از امام معصوم(ع) در دوران غیبت بیان کرد.

وی تعالی روحی را از جمله کارکرد های معنویت در اسلام دانست و بیان کرد: غرب به دنبال استفاده از معنویت در فضای زندگی مادی است، در حالی که اسلام با نگاهی همه جانبه به این عرصه؛ نگاه خود را معطوف به سلوک الی الله کرده، همه ساحت های زندگی بشر را شامل شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha