جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله مقتدایی

حوزه/ رئیس شورای عالی حوزه های علمیه گفت: باید اهل قم و طلاب طوری در زمینه حمایت از آرمان های انقلاب و نظام گام بردارند و با تبلیغ و بیان برکات وجودی انقلاب مردم را تشویق به حضور در انتخابات کنند.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله  مرتضی مقتدایی در نشست طلاب قمی حوزه علمیه که امشب در حسینیه مرحوم آیت الله العظمی  مرعشی نجفی بر گزار شد، با اشاره به اهمیت معنوی قم در تبیین معارف اهل بیت علیهم السلام اظهار داشت: قم عقبه بسیار بزرگی در بحث پرورش عالمان دینی مکتب تشیع دارد، لذا اگر به تاریخ رجوع کنیم عالمانی را خواهیم یافت که این شهر را زادگاه خویش قرار دادند تا معارف الهی و اسلامی را در سطح جوامع بشری تبیین و تبلیغ کنند. 

وی در ادامه افزود: عالم خیز بودن قم به زمان ائمه(ع) که اصحاب و راویان احادیث در این شهر سکونت داشتند و یا علمایی که همچون مرحوم میرزای قمی و یا در عصر حاضر مرحوم فیض یا مرحوم حائری که موسس حوزه علمیه بودند بر می گردد و این برکت که شامل شهر قم شده،  تماما حاصل وجود علما و صالحان در این شهر می باشد.       

رئیس  شورای عالی حوزه علمیه با اشاره به برگزاری کنگره صدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم اظهار داشت:  رایزنی ها و صحبت هایی در جلسات و نشست ها در جهت برگزاری کنگره در صدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم  که مطابق با شان حوزه باشد صورت گرفته است.                                      

وی با اشاره به رسالت سنگین طلاب قمی اذعان داشت: طلاب و فضلای قم مسئولیت مضاعفی نسبت به دیگر فضلای مناطق دیگر دارند و باید اهتمام ویژه ای در جهت اعتلای مکتب اهل بیت علیه السلام داشته باشند و سعی کنند این استان را در تمامی عرصه ها الگو برای دیگر مناطق  معرفی کنند.                                                 

آیت الله مقتدایی در ادامه ابراز داشت: طلاب قمی باید توجه داشته باشند مبادا در این استان مراکزی  نیاز به روحانی داشته باشد، اما روحانی در آنجا مشغول نباشد، همواره باید در دور افتاده ترین روستاها، طلبه حضور داشته باشد و باید طوری عمل کرد که استان قم نمونه برای کل استان ها و جوامع اسلامی باشد.

طلاب مردم را تشویق به حضور در انتخابات کنند

 وی اظهار داشت: حوزه علمیه قم خاستگاه انقلاب می باشد و بنابراین باید اهل قم و طلاب طوری در زمینه حمایت از آرمان های انقلاب و نظام گام بردارند که مردم در تمامی صحنه ها حضور پیدا کنند، همچون جریان انتخابات طلاب باید با تبلیغ و بیان برکات وجودی انقلاب مردم را تشویق به حضور در این عرصه کنند. چرا که این چراغی در جهت اعتلای شهر مقدس قم در جهت پیشگیری با دیگر استان ها خواهد بود.   

 عضو خبرگان رهبری با بیان روایتی به اهمیت مباحث اخلاقی پرداخت و خاطر نشان ساخت: زمانی شخصی می تواند در زمینه کسب معارف دینی پیشرفتی داشته باشد که خوف از خداوند در او باشد در این صورت پروردگار توفیق علمی می دهد که هیچگونه جهلی در آن وجود ندارد.                                

وی در ادامه اذعان داشت: خوف و خشیت دو مقوله جدا از هم می باشند به این صورت که خوف زمانی معنی می دهد که شخص خطایی را مرتکب شود؛ اما خشیت یعنی فرد از عظمت و بزرگی خداوند چنان تاثیری می پذیرد که در وی ترس حاصل می شود.                              

 آیت الله مقتدایی خاطر نشان کرد: علما خدا را شناختند و به عظمت و جلالت او علم پیدا کردند و در مقابل او به خشیت می پردازند و کسی که همچنین خوفی از خداوند داشته باشند دیگر دنبال گناه و معصیت نمی رود و توفیق به تحصیل معارف الهی پیدا می کند و خداوند در قلب او نوری از انوار الهی را منعکس می کند و به او علمی می رساند که خالی از جهل و نادانی است.                                 

رئیس  شورای عالی حوزه های علمیه در پایان ابراز داشت: درس و تبلیغ طلاب باید در جهت رضای خداوند متعال باشد و اخلاص در عمل داشته باشند تا سرچشمه حکمت در قلب شان پدیدار شود و این لازمه توجه در بحث تحصیلات و درک مباحث الهی و معارف اهل بیت علیهم السلام می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha