شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ همایش سلامت معنوی

حوزه/ آنچه بسیاری از مردم از آن غافل هستند، مساله عاشورا است که به شکل پنهان و عجب در سلامت روانی مردم نقش تاثیر گذار دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» دکتر عزیزی امروز در همایش «سلامت معنوی» که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، گفت: ارتباط بین سلامت جسمی، روانی و اجتماعی و معنوی امروزه در عرصه سلامت انسانی مورد توجه واقع شده است.

وی افزود: حتی در غرب نیز امروز با پژوهش های میدانی ثابت شده که افرادی که مراجعات کمتری به مراکز دینی خود دارند مراجعات بیشتری به بیمارستان ها داشته اند.

عزیزی بیان کرد: پژوهش های جدید در غرب ثابت می کند که افرادی که مذهبی تر هستند، صبر بیشتری بر بیماری دارند و بیشتر از دیگران در شرایط خاص بیماری دوام می آورند.

پزشک برجسته کشور اظهارکرد: تغذیه و شادابی بیشتری و رفتار جنسی کم خطر، سلامت روانی، عصبانیت کمتر و شادی درونی بیشتر، رفتار بهتر با دیگران و خانواده و سلامت اجتماعی از مواردی است که علم پزشکی امروز آن را در خصوص افراد مذهبی به اثبات رسانده است.

وی گفت: آنچه بسیاری از مردم از آن غافل هستند، مساله عاشورا است که به شکل پنهان و بسیار جالبی در سلامت روانی مردم نقش تاثیر گذار دارد و این مناسک مذهبی هر ساله باعث ایجاد روابط عاطفی بین اجتماعی و حتی آرامش فردی می شود.

رئیس گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی کشور تصریح کرد: در سال 1991 تحقیقات جامعی در آمریکا صورت گرفت و میزان عمر افراد مذهبی در غرب نیز بیش از افراد غیر مذهبی بود و به همین دلیل بود که در آمریکا و غرب این مساله جدی گرفته شد و سلامت معنوی از عناصر اصلی توسعه علوم پزشکی قرار گرفت.

وی افزود: صاحبان هرم پزشکی در جهان و کشورهای غربی کمتر مذهبی هستند و با اینکه 63 درصد بیماران در غرب علاقه به بحث پزشکان پیرامون مسایل مذهبی هستند ولی 11 درصد آنها چنین کاری انجام می دهند.

عزیزی بیان کرد: علت اینکه چرا پزشکان در غرب کمتر به مسایل معنوی توجه می کنند این است که این پزشکان در این زمینه اطلاعات کمی دارند و کمتر وارد این مباحث شده اند.

پزشک برجسته کشور اظهارکرد: آموزش پزشکی باید به مساله سلامت معنوی به عنوان یک مساله مهم برای دانشجویان علوم پزشکی بپذیرد؛ حال اینکه در جهان نیز این مساله در علوم پزشکی غربی نیز دیده شده است و یک درس ضرورری در دانشگاه های پزشکی است در کشور ما که غنای استثنایی در این گونه مباحث و معارف دارد این درس باید به شکل جدی در دانشگاه های ما مطرح باشد.

وی گفت: سلامت معنوی باید ماهیت اصیل خود را در کنار دروس دیگر در دانشگاه های علوم پزشکی پیدا کند و متونی که در این زمینه تهیه می شود در درون درس های دیگر دانشگاهی بیان شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha