جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
یدالله یزدان پناه

حوزه/ تصورات و پاسخ های اشتباه رنج های بسیاری برای مردم و افرادی که به آنها متوسل شده اند را پدیدار می کند که دین می تواند بهترین پاسخ را به این مساله دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه، عصر امروز در همایش ملی سلامت معنوی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: انسان  به شدت معنی گراست و به همین جهت معنویت یکی از مهمترین شاخصه های زندگی انسان است.

وی افزود:  معنی گرایی به این معنی است که یک سری پرسش های کلان در درون انسان وجود دارد که نمی تواند بدون پاسخ بماند؛ یکی از پرسش های کلان انسان، نسبت او با هستی و فلسفه وجودی نفس است.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: انسان به دنبال یافتن موقعیت خود در هستی است و به همین خاطر پرسش های کلانی را مطرح می کند که این پرسش نیازهای خاصی را نیز شامل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه بیان کرد: این دسته از پرسش های کلان از سنخ پرسش های فلسفی است، ولی منظور آن نیست که تنها فلسفه است که باید به امور پاسخ دهد؛ این پرسش ها می تواند توسط دین و فلسفه پاسخ داده شود.

پژوهشگر حوزوی گفت: معنی زندگی از جمله مهمترین مباحثی است که در این زمینه رخ نمایی می کند و به همین شکل هویت زندگی افراد شکل داده می شود و این پرسش ها مطرح می شود که انسان هر پاسخی به سوالات بنیادین خود بدهد، ولی امکان دارد که این پاسخ ها خام باشد که این پاسخ هرچند خام، آرامش زا است.

وی افزود: انسان های پوچ گرا، پاسخ غلطی به این سوال کلان خود داده اند، ولی از جایی که به دنبال معنی گرایی است یک پاسخ به این پوچی می دهد و پوچی را بر می گزیند. 

استاد حوزه بیان کرد: ارزش های معنایی مرتبط با سوالات زیستی و اخلاقی و ارزشی است که در این زمینه انسان ها زایش های فکری و زیستی و سبکی جدیدی پیدا می کنند.

استاد حکمت حوزه گفت: تعامل با ساحت های ذکر شده از جمله مباحثی است که در این زمینه رخ نمایی می کند؛ پس از بیان این حیطه ها باید به دنبال اختلالات آنها بپردازیم.

وی افزود: یعنی پاسخ های اشتباهی که به این سوالات معنایی داده می شود چگونه باید مورد بررسی و ارایه پاسخ های درست قرار گیرد؛ گاهی اوقات این مشکل به دلیل فقدان این معنا و پاسخ ها است و گاهی اوقات نیز مشکل از عدم تفکر صحیح در آن است.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی خاطرنشان کرد: این تصورات و پاسخ های اشتباه رنج های بسیاری برای مردم و افرادی که به آنها متوسل شده اند را پدیدار می کند که دین می تواند بهترین پاسخ را به این مساله بدهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha