پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
همایش سلامت معنوی

حوزه/ حوزویان علی رغم اینکه در دروس حوزوی روی مباحثی چون سلامت و پزشکی فعالیت خاصی ندارند، ولی در این زمینه ها و پس از تخصصی شدن آموزش های خود ورود خوبی داشته اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»دکتر سید جمال الدین سجادی امروز در همایش ملی «سلامت معنوی» که  در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزارشد گفت: یکی از مهمترین اخبار خوشی که در سالهای اخیر در عرصه سلامت معنوی جامعه گرفته ایم، حضور با نشاط طلاب جوان در عرصه های نوپدید در عالم پزشکی و عرصه سلامت است.

وی افزود: خوشبختانه  حوزه سلامت کشور  با نشاط نیروهای جوان حوزه در عرصه تبلیغ و فرهنگ سازی و همچنین واکاوی مسایلی چون سلامت معنوی به حدی بوده که می تواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات کشور در این زمینه باشد.

این پزشک بیان کرد: حوزویان با توجه به اینکه در دروس حوزوی روی مباحثی چون سلامت و پزشکی فعالیت خاصی ندارند، ولی در این زمینه ها و پس از تخصصی شدن آموزش های خود ورود خوبی داشته اند.

وی گفت: بر خلاف حوزه، در دانشگاه های علوم پزشکی که این مباحث از چند سال پیش نزج گرفته، هنوز رویکرد و تغییر بنیادینی در این زمینه شاهد نبوده ایم و وحدت حوزه و دانشگاه در این زمینه می تواند راهگشا باشد.

سجادی اظهارکرد: مقام معظم رهبری تلاش بسیاری داشته اند که در قالب بیانات و اوامر خود جامعه علمی را به این سمت سوق دهند که توجه بیشتری به مباحث معنوی و عملکرد معنویات در سعادت فرد و جامعه داشته باشد.

وی گفت: در این زمینه فرهنگستان علوم پزشکی باید وظیفه خود را در اعلام نیازهای روز عرصه پزشکی به تفقهات علما ارایه کند که اگر این نیازها به صورت دقیق بیان نشود، قطعا تاثیرگذاری خاصی در آینده نخواهد شد.

سجادی اظهارکرد: مجموع تفکرات و صحبت هایی که در زمینه سلامت معنوی ذکر شده، بیشتر روی ارتقای سلامت معنوی جامعه بوده که از وظایف حوزه است و البته پزشکان نیز در این زمینه می توانند نقش خود را دانسته و با آن عمل کنند.

وی گفت: اگر بحث معنویت گرایی در سلامت در 25 سال اخیر در دانشگاه های غربی آغاز شدو موسساتی در این زمینه شکل گرفت، باید به این مساله نیز توجه کنیم که بیشتر این پژوهش ها در داخل سیستم متکی بر پوینت های یهودیت و مسیحیت است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: غربی ها به خوبی این عرصه را حلاجی و کنکاش کرده اند و در تحقیقات معنویت گرایی در علم پزشکی به نتایجی رسیده اند، ولی هیچکدام به جامعیت مفهومی و حتی عملیاتی تفکر دینی ما نیست، ولی مشکل ما این است که این گنج ها را هنوز به دنیا نشان نداده ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha