چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
عبدالله تانکو - نیجریه

حوزه/ عبدالله تانکو کارشناس نیجریه ای با اشاره به آخرین تحولات نیجریه به معرفی اوضاع و شرایط شیخ زکزاکی روحانی برجسته اهل تشیع نیجریه که در بازداشت دولت نیجریه به سر می برد، پرداخت.

عبدالله تانکو با اشاره به شرایط و اوضاع نیجریه با گذشت بیش از یک ماه از بازداشت روحانی برجسته نیجریه شیخ زکزاکی در این شهر و سایر مناطق به سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» گفت: در حال حاضر بعد از اتفاقی که علیه شیعیان نیجریه و حرکت اسلامی این کشور که منجر به کشته شدن بیش از یک هزار نفر و مفقود شدن 700 نفر در نیجریه شده، به لحاظ ظاهری اوضاع کمی آرام شده است  به طوری که تعدادی  از علمای نیجریه از حکومت اجازه گرفتند تا با شیخ زکزاکی که در بازداشت به سر می برد ملاقات کنند.

وی ادامه داد: براساس گفته  یکی از علمایی که به دیدار شیخ زکزاکی رفته او اعلام کرده، شیخ زکزاکی در سلامت است وبا توجه به اینکه وی در حال بازداشت مجروح بوده اما در حال حاضر در حال بهبود است و با ایشان گفت و گو کرده است. همچنین همسر ایشان هم در سلامت بودند و در پایتخت نیجریه شهر ابوجا خانه خاصی را اختصاص به نگهداری وی کردند و شیخ در جای نظامی و یا زندان و بازداشتگاهی حضور ندارد اما این خانه در مرکز نیجریه برای معالجه او و نگهداریش محاصره شده است .

حکمی علیه شیخ زکزاکی صادر نشده است

وی با اشاره به اخباری که از صدور حکم علیه شیخ زکزاکی تاکنون مخابره شده افزود: بر اساس گفته افرادی که با شیخ ملاقات داشتند تاکنون حکمی علیه شیخ زکزاکی و همسرش صادر نشده و این اخبار دروغ بوده است.

کارشناس نیجریه ای اظهار داشت: اعضای جنبش اسلامی نیجریه برای آزادی زندانی ها و مشخص کردن وضعیت 700 مفقود این حادثه در حال تلاش و پیگیری هستند .

تانکو ادامه داد:  همچنین اعضای حرکت اسلامی نیجریه طی نامه ای به مجلس شورای ملی این کشور  به دنبال پیگیری سرنوشت مفقودین و مجروحین این حادثه وآزادی همه کسانی که در بازداشت حکومت به سر می برند، هستند تا انشالله این مشکل و بحران حل شود .

ارتباط بین بازداشت شیخ زکزاکی و اعدام شیخ نمر

وی با اشاره به هم زمانی تقریبی اعدام شیخ نمر روحانی برجسته عربستانی توسط آل سعود بعد از بازداشت شیخ زکزاکی گفت: تشابهی بین بازداشت شیخ زکزاکی و واقعه دردناک  اعدام شیخ نمر وجود دارد چراکه هردو واقعه توسط عربستان سعودی  انجام شد و ارتباط معنا داری بین این دو رویداد وجود دارد. 

تانکو خاطر نشان کرد: در واقع  سعودی ها می خواستند با اعدام شیخ نمرشیعیان نیجریه را به وحشت بیاندازند  که اگر شما هم به اعتراضات خود ادامه دهید رهبر شما هم به سرنوشت رهبر شیعیان عربستان شیخ نمر دچار می شود.

کارشناس نیجریه ای با اشاره به تلاش ها برای آزادی شیخ زکزاکی گفت: آزادی شیخ زکزاکی از سوی مردم و اعضای حرکت اسلامی در حال پیگیری است و انشالله  احتمال آزادی ایشان وجود دارد.

وی در این باره تصریح کرد: افرادی که با شیخ  ملاقات  کردند اعلام داشتند  قدم اول برای حل این بحران برداشته شده چراکه  بیش از یک ماه بود که حکومت اجازه ملاقات با شیخ را صادر نمی کرد از سوی دیگر علما و اعضای حرکت اسلامی درخواست کردند  که بیشتر و آسان تر بتوانند با شیخ دیدار داشته باشند که حکومت با این خواسته هم موافقت کرده است  .

تانکو ادامه داد:  خانواده ایشان هنوز با شیخ دیدار نکردند اما قدم دوم درخواست دیدار نزدیکان با شیخ زکزاکی است که انشالله  دولت اجازه این ملاقات را به زودی صادر می کند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha