پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام احمد مبلغی در دیدار علمای اهل سنت پاکستان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان این که متاسفانه تندروهای سلفی فضایی ایجاد کرده اند که به جای "استباق الی الخیرات"، مسابقه برای رفتن به سمت خشونت، نفی همدیگر، تعصب و افراط درحال شکل گرفتن است .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلّغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، در دیدار علمای اهل سنت (اعضای حزب منهاج القرآن) پاکستان، در تهران، ضمن خیر مقدم به هیئت پاکستانی، گفت: ریاست حزب منهاج القرآن بسیار روش خوبی در پیش گرفته، چون از یکسو واقعیت ‌های جامعه اسلامی امروز از جمله خشونت و ترور را مورد توجه قرار داده و از سوی دیگر متوجه قرآن بوده است که بهترین روش مقابله با آن واقعیّات است.

وی با بیان این که در قرآن کریم افکار بلند، بزرگ و کلانی نهفته است که می تواند برای جامعه اسلامی در صورت مواجه شدن با شبهات، درس آموز و راهگشا باشد، گفت: قرآن ارائه دهنده طریق اقوم است، اما متاسفانه ما به راه و منهاج قرآن بی توجه هستیم و صرفا به قرائت قرآن و استفاده های تکراری از آن بسنده کرده ایم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: اگر مسلمانان روش استفاده از قرآن را برای دریافت افکار و آموزه های قرآن درجهت حل مشکلات و گرفتاری ها بیاموزند به پیشرفت های بسیاری در جامعه نائل خواهند آمد و به همان طریق اقوم که قرآن از آن سخن گفته، هدایت می شوند.

*مهجوریت کلام وحی

وی افزود: عجیب است که مسلمانان هرچه بیشتر به سمت جلو می روند، به جای مراجعه منظم و دقیق تر به قرآن کریم برای حل مشکلات اجتماعی شان، بیشتر از قرآن فاصله می گیرند و از آن دور می شوند و کلام وحی را در مهجوریت قرار می دهند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که امروز علم تفسیر قرآن در وضعیت رکود به سر می برد و در جهت ایجاد رابطه فکری میان جامعه و قرآن و حل مسائل کلان اجتماعی عمل نمی کند، گفت: چه خوب است علمای مذاهب اسلامی از شیعه و سنی گرد هم آیند و مجمعی عالی با هدف بهره گیری از قرآن در جهت بنای مناسباتي سالم در فضای امت تشکیل دهند تا مذاهب اسلامی در آن با یکدیگر زندگی و در مسیر سلامت و حل مشکلات اساسی قدم بردارند.

*امت اسلامی راهی جز بازگشت به قرآن ندارد

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان داشت: هیچ راهی فراروی امت اسلامی به جز نهضت بازگشت به قرآن و دریافت و بهره مندی از مفاهیم و آموزه های قرآن برای حل مشکلات وجود ندارد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: در پاره ای از مقاطع گذشته، مذاهب اسلامی هرکدام امکانات، ظرفیت ها و قابلیت های خود را در جهت هم افزایی و تکمیل یکدیگر در مناسبات اجتماعی به کار می گرفتند و تا حدودی مصداقی از «الاستباق الی الخیرات» را در برابر هم شکل می دادند.

وی افزود: در طول سالیان دراز مذاهب مختلف اسلامی از حنفی، شافعی، امامی، مالکی و حتی در مقاطعی مذهب حنبلی به سمت انعطاف، تحمل، ایجاد برادری به پیش رفتند و این مصداقی از همان "استباق الی الخیرات" بود که قرآن درباره آن سخن می گوید.

*امروز عالم اسلام با خطر تندروها مواجه است

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان این که متاسفانه تندروهای سلفی فضایی ایجاد کرده اند که به جای "استباق الی الخیرات"، مسابقه برای رفتن به سمت خشونت، نفی همدیگر، تعصب و افراط درحال شکل گرفتن است، گفت: قرآنی که حتی معتقد است ادیان مختلف "استباق الی الخیرات" داشته باشند، همان قرآن در بین مسلمانان حتی برای مذاهب هم مورد عمل قرار نگرفته و متاسفانه شاهد این هستیم که مذاهب در وضعیت استباق به غیر خیر قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: امروز عالم اسلام با خطر تندروها مواجه است، به طوری که جو تحریک مذاهب علیه یکدیگر را ایجاد کرده و همه را در یک وضعیت نگاه بدبینانه نسبت به هم قرار داده اند و اگر این ادامه پیدا کند معلوم نیست آینده امت اسلامی به کجا خواهد رفت و چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

*کوته فکری تندورها و تکفیری ها

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین افزود: تندورها و تکفیری ها نمی فهمند که اگر جامعه اسلامی دچار تزلزل شود، همه باهم متضرر می شوند و این گونه نیست که آنها پیروز شوند و دیگران سرشکسته گردند، بلکه در وضعیت دست ساخت آنان، همه غرق خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در پایان از آمادگی دانشگاه مذاهب اسلامی جهت انعقاد تفاهم نامه، برگزاری نشست‌های مشترک و پذیرش دانشجو با حزب منهاج القرآن پاکستان را خبرداد.

*تقدیر از میزبانی جمهوری اسلامی

رئیس هیئت پاکستانی نیز در این نشست ضمن قدردانی از میزبانی جمهوری اسلامی ایران، گفت: آنچه به عنوان مشکل اسلام در پاکستان وجود دارد،‌‌ همان است که در سایر نقاط جهان اسلام نیز موجود می باشد.

وی ادامه داد: اکنون سی سال است که تحت اشراف شیخ الاسلام دکتر طاهر قادری در حزب منهاج القرآن فعالیّت می‌کنیم که طی تلاش‌های ایشان فعالیّت‌های تقریبی در پاکستان در حال انجام است که ان شاءالله توفیق همکاری با ارگان مشابهی در ایران را نیز داشته باشیم.

رئیس هیئت پاکستانی همچنین به معرفی موسسه منهاج القرآن پرداخت و افزود: در حزب و موسسه منهاج القرآن همه مذاهب اسلامی فعّال هستند، به طوری که در هیات امنای آن دو نفر از نخبگان شیعه حضور دارند.

وی افزود: در معرفی شیخ الاسلام طاهر قادری همین بس که ایشان مولّف بیش از ۱۳۰۰ کتاب هستند و تا حال بیش از ۱۵۰۰ سخنرانی داشته­‌اند.

این عالم پاکستانی همچنین خاطرنشان کرد: مشکل عالم اسلام تکفیریت است و در این راستا شیخ الاسلام طاهری فتوای ۷۰۰ صفحه ‌ای با عنوان فتوای مبسوط فتنه، خوارج و تروریست‌ها صادر کرده  اند که به ۱۸ زبان ترجمه گردیده است.

وی ضمن معرفی حزب منهاج  القرآن به عنوان نماینده واقعی اهل سنت پاکستان گفت: شیخ در صدد انجام کاری است که نمایندگی تسنن از وهابیّت جدا گردد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • best IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    سلام . در آخرازمان حجت بر همه تموم میشه . برادران اهل سنت شما فقط با یک نگاه میتونید به دور و اطرافتون حق رو از باطل تشخیص بدین و فقط این موارد رو به دقت تحلیل کنید و شاید اصلا نیازی به کتاب خوندن هم نداشته باشین (البته اگر بدون تعصب بخونین هم مشکل نداره و حق آشکار میشه ) . حالا به چند سوال ساده جواب بدین ... چرا فقط کشور شیعه ایران دشمن یهودی هایی است که قرآن هم از اونها به عنوان دشمن مسلمانان یاد کرده !!!؟ چرا فقط کشور شیعه ایران به اهل تسنن غزه کمک میکنه !!!؟ چرا فقط کشور شیعی ایران به مردم مظلوم آفریقا که نه سنی هستن و نه شیعه کمک میکنه !!!؟ چرا فقط کشور شیعی ایران به مردم یمن که چهار امامی هستند و مورد ظلم واقع شدند کمک میکنه !!!!؟ چرا فقط کشور شیعی ایران از مردم مظلوم سوریه و عراق دفاع میکنه !!!؟ چرا فقط کشور شیعی ایران از مردم لبنان دفاع میکنه !!!؟ چرا فقط کشور شیعی ایران در برابر استکبار غرب و شرق ایستاده و هر جای دنیا به مظلومی ظلم میشه اعتراض میکنه و ازشون دفاعد میکنه !!!؟ چرا فقط کشور شیعی ایران !!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟ پس اهل تسنن کجان چرا بنا به دستور قرآن از مظلوم در مقابل ظالم دفاع نمیکنند !!!؟؟؟ خواهش میکنم بدون تعصب به این سوالات جواب بدین انشاالله که هممون به راه راست هدایت بشیم . بازم میگم بیایین یه کاری بکنیم که تو اون دنیا شرمنده خدا نشیم