جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله علوی بروجردی

حوزه/ استاد حوزه گفت: حوزه قم امروز نه تنها بزرگترين حوزه علميه شيعه، بلكه بزرگترين حوزه دنياي اسلام است که به بركت وجود حضرت معصومه(س) و در جوار ايشان تشكيل شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله علوی بروجردی امروز در جمع طلاب و فضلای حوزه با اشاره به وفات شهادت گونه حضرت معصومه(س) گفت: چون حضرت معصومه(س) ولي نعمت ما هستند و از قرن ها قبل، تشیع و اسلام در قم و مرکزیت آن به عنوان محور نشر معارف اسلامی به سایر بلاد، به برکت این وجود مقدس شكل گرفته است. حوزه قم امروزه نه تنها بزرگترين حوزه علميه شيعه، بلكه بزرگترين حوزه دنياي اسلام است که به بركت وجود ايشان و در جوار ايشان تشكيل شده است.

ارادت و توجه بزرگان به حضرت معصومه

بنابراین، ما نسبت به ایشان وظيفه خاصی داريم، كما اينكه بزرگان ما هم نسبت به اين شخصيت بزرگوار، اين احساس وظيفه را داشتند. خود من شاهد بودم که مرحوم آیت الله العظمی بروجردي در روزهای چهارشنبه وقتي که درسشان در صحن اتابكي حرم و در زمستان‌ها در بالاسر حرم مطهر تمام می‌شد، به زیارت این بانو کریمه مشرف می‌شدند. گاهي از اوقات هم در شبهای جمعه حرم مي‌رفتند و اين روش ایشان حتي در اوقات زيارتي و شلوغ حرم مطهر هم ترك نشد؛ و من بارها ديده بودم که ايشان برای زیارت ایستاده بودند و در یک طرف دیگر هم دسته جات عبور مي‌كردند، ولی ایشان به هنگام عبور از میان آنها، به احترام اینکه دسته جات شكافته نشود و صفوف آنها به هم نخورد، گاهی تا نيم ساعت یا سه ربع مي‌ايستادند، با اينكه يك اشاره دست ايشان كافي بود تا همه آنها به كناری بروند؛ ولی ایشان صبر می کردند تا وقتي كه دسته تمام شود، از آنجا عبور می کردند و به حرم مطهر مشرف مي‌شدند و ایستاده زيارت نامه مي‌خواندند و سپس به نماز و عبادت مشغول می شدند.

جایگاه ویژه حضرت معصومه در نزد اهل بیت عصمت و طهارت

وجود مقدس حضرت معصومه علیها السلام شخصيتي بودند كه قبل از آنكه ایشان متولد بشوند امام صادق علیه السلام بشارت حضور ايشان را در قم داده بودند و فرمودند: كسي كه اين بانو را در قم زيارت كند بهشت بر او واجب می‌شود و اين امر برای ایشان مایه امتياز است؛ امتیاز دیگر این است که ما نسبت به وجود مقدس سایر امام زادگان غير از ایشان و حضرت ابوالفضل علیهم السلام زيارت نامه منصوص و محصوري نداریم که امام معصوم اين زيارتنامه را انشاء فرموده باشند؛ به خصوص آنکه امام معصوم در زيارتنامه حضرت معصومه علیها السلامخطاب به ایشان می فرماید: «فانّ لكِ عند الله شأناً من الشان».

همچنین در عظمت شخصیت این بزرگوار نقل شده است که برخی افراد به خدمت پدر ایشان رفتند که مسئله سوال كنند، ولی امام كاظم علیه السلام حضور نداشتند و آنها نیز استفتائات خود را خدمت اين بانوی عظیم الشأن دادند و ايشان هم همه را جواب دادند و به آنها برگردادند. وقتی که اين جواب ها را خدمت امام كاظم علیه السلام بردند تا ایشان تاييد و تصحيح فرمایند، ایشان همه آنها را تایید کردند و این امام معصوم در حقّ ایشان فرمودند: « فداها ابوها » و این جمله‌ای است که ما در غير مورد حضرت صديقه كبري سلام الله علیها از زبان خاتم انبيا صلي الله علیه و آله برای هیچ فرد دیگری غیر از فاطمه معصومه نداریم.

استقبال مردم قم از حضرت معصومه

مردم قم هم ورود ايشان را بسيار گرامي داشتند و از ایشان به عنوان اينكه دختر موسي بن جعفر علیهما السلام ، و خواهر امام هشتم علي بن موسي الرضا علیه السلام هستند استقبال كردند تا اینکه ایشان در این شهر به شهادت رسیدند.

البته، اینکه ما تعبیر شهادت را برای ایشان به کار می بریم به سبب آن است که كارواني كه ايشان همراه آن بودند در منطقه ساوه با حاكم وقت جنگ و برخوردی داشتند و در آنجا عده اي كه در خدمت ايشان بودند كشته شدند كه جنازه آنها به قم منتقل شد و بعضي هم مجروح شدند و بعدا از دنيا رفتند و در همين مکانی كه قبر شريف حضرت معصومه علیها السلام است چند نفر دیگر هم از سایر بستگاه ايشان دفن هستند؛ لذا چون در جنگ آن منطقه از حکام جور صدمه خوردند و وقتي به قم آمدند حدود کمتر از بيست روز بيشتر طول نكشيد تا از دنيا رفتند، صحبت از شهادت ایشان شده است.

فاطمه معصومه(س)، شخصیتی است كه بزرگان ما نسبت به ايشان هميشه خاضع بودند و حتی هرجا به مشکلی بر می خوردند به فاطمه معصومه دخيل مي‌شدند تا به عنایت ایشان آن مشکلات حل شود. در اداره حوزه، در دوران سخت رضا خان، حاج شيخ عبدالكريم و مراجع ثلاث بعد از جناب حاج شيخ عبدالكريم فشارهای زیادی را متحمل شدند. لذا، مرحوم آيت الله العظمي حجت و آيت الله العظمي صدر و آيت الله العظمي خوانساري هر کدام به محضر این بزرگوار مشرف می شدند و استغائه داشتند که ایشان برای بقای حوزه عنایتی کند و در مقابل ظلم ظالمانی هم كه مي‌خواستند بنيان اين حوزه را در هم بشكنند باز متوسل به این بزرگوار مي‌شدند.

لزوم احترام و زیارت ایشان

ما در اين سالروزي كه به نام ايشان نام گذاري شده ياد و خاطره ايشان را گرامي مي‌داريم و البته باید مقيد باشيم حتما به زيارت ايشان در داخل حرم برويم.

آيت الله العظمي بهجت هیچ وقت به خاطر رعایت ادب‌ وارد قسمت ضریح نمي‌شدند و می گفتند که ما با ایشان نامحرم هستيم، و ادب اقتضا دارد که از کنار حرم ایشان را زیارت کنیم. البته من به ایشان عرض كردم: ما به جهت اينكه از ناحيه مادری از سادات موسوی هستیم با این بانوی بزرگوار محرم هستیم. همچنین به ایشان عرض كردم: در اینجا بزرگانی مثل حاج شيخ عبدالكريم حائري مشرف می شدند و داخل این حرم می آمدند.

بنابراین، شایسته است که در مقابل ایشان مودب بايستيم و زيارتنامه بخوانيم، تا مردم رفتار ما را با فاطمه معصومه علیها السلام ببينند؛ چرا که ایشان پشتوانه شيعه در اين منطقه هستند و ایشان اساس شيعه را حفظ كرده است. همانطور كه علي بن موسي الرضا علیه السلام اساس شيعه را حفظ كرده است؛ یعنی همه اساس تشيع در داخل ايران به عنايت علي بن موسي الرضا و فاطمه معصومه علیهما السلام بوده است و امروز فقط تدبیر ما نیست که کارها را اداره می کند، بلکه پشتيباني اين بزرگواران است كه براي پيشبرد اسلام و مكتب و مذهب كار مي‌كند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha