سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام علیرضا اعرافی - مدیر حوزه های علمیه

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مقام معظم رهبری پرچمدار معرفی اسلام ناب به جهان است گفت: در مسئله غرب شناسی بسیار عقب هستیم؛ چراکه غرب شناسی بستر بسیار مناسبی است که می توان فکر و برنامه های خود را به وسیله آن نفوذ دهیم

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش «سخنی با قلب های زنده» که در تالار قدس مجتمع آموزش عالی  امام خمینی(ره) قم برگزار شد، ضمن تسلیت وفات حضرت فاطمه معصومه(س)، اظهار داشت: بدون تردید تاریخ جهان اسلام را بدون مواجهه با غرب و تمدن غربی نمی توان تفسیر کرد؛ چراکه چندین قرن است، تمام حوادث و وقایعی که در کشورهای اسلامی رخ می دهد، به گونه ای مرتبط با غرب می باشد.

وی ابراز داشت: اگر بخواهیم به سابقه دورتر مواجهه غرب با اسلام اشاره کنیم، باید به جنگ های صلیبی، آغاز رنسانس و پیروزی انقلاب اسلامی ایران بپردازیم.

رئیس جامعه المصطفی با بیان این مطلب که ما تاریخ بلندی از رویارویی شرق و غرب را پشت سرگذاشته ایم، خاطرنشان ساخت: در عصر انقلاب اسلامی با مواجهه هایی از سوی دشمنان مواجه هستیم که بدون برنامه ریزی نمی توان رو به جلو حرکت کرد.

امام جمعه قم تصریح کرد: ما و شما به عنوان حوزه علمیه باید مهندسی رویارویی معرفتی و فکری را ترسیم کنیم تا بتوانیم با آنان مقابله نماییم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: مهمترین رسالت و وظیفه ما در عصر تهاجم ها، شبیخون ها و هجمه های بی شمار فکری، فلسفی و معرفتی که از غرب به سمت جهان اسلام روانه است، شناخت میدان های فکری و معرفتی و مدیریت آن می باشد.

این استاد حوزه اظهار داشت: حوزه علمیه باید دائما خود را به روز رسانی کند تا بتواند در این میدان تولید فکر و اندیشه نموده و نرم افزار لازم را برای این مواجهه تهیه نماید.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی اظهار داشت: نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، این است که جهان اسلام در مواجهه با غرب مراحل بسیاری را سپری کرده و بارها امت اسلام از استعمار، استثمار و جنگ افروزی ها؛ به ویژه تهاجم فکری غرب رنج برده و آسیب دیده است.

وی ابراز داشت: یکی از پایه های این تهاجم بی رحمانه و همه جانبه در حوزه های اقتصادی، فکری، سیاسی و معرفتی، ارائه تصویری واژگون و نادرست از اسلام در جهان غرب بوده که به خورد ملت های غربی داده و نسل به نسل آن را منتقل کرده اند.

تصویر غلط، پایه ای برای اسلام هراسی

رئیس المصطفی خاطرنشان ساخت: این تصویر غلط، پایه ای برای اسلام هراسی و فراری شدن از اندیشه متعالی اسلام در کشورهای غربی شده است. 

امام جمعه قم تأکید کرد:  تبیین نامه مقام معظم رهبری وظیفه حوزه های علمیه است که این تصاویر غلط را در ذهن غربی ها اصلاح نمایند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به عناصر دست اندکار ارائه تصویر غلط از اسلام به جهانیان، تصریح کرد:

«بنیان فکری و فلسفی غرب بعد از رنسانس»، «جریان استشراق»، «جریانات تبشیری»، «سیاستمداران و اتاق های فکر سیاسی»، «حوزه رسانه به معنای عام؛ به خصوص فیلم و سینما» و «حرکت های غلط و بی منطق با مدیریت غرب در جهان اسلام» 6 عنصر دست اندرکار ارائه تصویر غلط از اسلام به جهانیان می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی بیان داشت: ما بعد از رنسانس در غرب شاهد پیدایش بنیان فکری، معرفتی و فلسفی بوده ایم که این بنیان، اصولا دین و به طور ویژه اسلام را غلط تفسیر می کند.

منظومه فکر غربی دین را هدف قرار داده است

وی اظهار داشت: منظومه فکر غربی که از پایه های فلسفی آن آغاز می شود، دین را هدف قرار داده و صدها متفکر در یک مسیر انحرافی، هزاران نظریه تولید کردند تا دین را به حاشیه برده و غلط تفسیر شود.

رئیس المصطفی با اشاره به جریان استشراق، ابراز داشت: این جریان دارای چند لایه و شاخه است که بسیاری از متفکران غربی به سمت شناخت اسلام و شرق آمده تا آن شناخت را پایه ای برای نابودی اسلام قرار دهند.

امام جمعه قم خاطرنشان ساخت: کلیسا، و دستگاه های مسیحیت در طول تاریخ، بخش غالبی از نهادهای جاده صاف کن استعمار غربی بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در ادامه به اشاره به وظایف حوزویان برای حضور در این میدان فرهنگی و اصلاح تصویر غلط از اسلام ناب، تصریح کرد: «غرب شناسی» و «ایجاد ظرفیت مواجهه با جریانات معاصر در نظام آموزشی، پژوهشی و تبلیغی حوزه» از جمله وظایف حوزویان در این عرصه می باشد.

وی بیان داشت: ما در مسئله غرب شناسی بسیار عقب هستیم؛ چراکه غرب شناسی بستر بسیار مناسبی است که می توان فکر و برنامه های خود را به وسیله آن نفوذ دهیم.

رئیس المصطفی اظهار داشت: فضلا، استادان و صاحبان فکر در حوزه باید غرب را بشناسند تا بتوان در آنان نفوذ کرد و اسلام ناب را ارائه نمود.

امام جمعه قم در پایان ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب پرچمدار شناساندن اسلام ناب به جوانان غربی هستند و ما نیز باید این راه را دنبال نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha