پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سعيد فراهانی فرد - پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم، رونق در بخش مسکن و ساختمان را موجب اشتغالزایی بیشتر در کل کشور دانست.

حجت الاسلام والمسلمین سعید فراهانی فرد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: وضعیتی که هم اینک بازار مسکن و ساخت و ساز به آن دچار است، متأثر از شرایط کلی حاکم بر اقتصاد ماست و این رکود فعلی را نمی توان انکار کرد.

وی همچنین افزود: در حال حاضر مردم به طور خاص در یک حالت انتظاری قرار دارند به این معنا که دست نگه داشته و منتظر هستند ببینند شرایط اقتصادی به ویژه در دوران پسابرجام و رفع تحریم ها چگونه خواهد شد تا پس از آن تصمیم لازم را برای خرید زمین یا مسکن و یا نوسازی و ساخت و ساز بگیرند. همین حالت انتظاری اتفاقاً به رکود بیشتر دامن زده است

این محقق و پژوهشگر اقتصادی بیان داشت: از سویی دولت باید در نظام تصمیم گیری خود به سمت شفافیت و اطمینان بخشی بیشتر به مردم حرکت کند تا مردم بدانند اوضاع و احوال اقتصادی به خصوص سیاست گذاری در بخش مسکن به کدام سمت و سو می رود .

وی اضافه کرد: این طور نباید باشد که هر چند وقت یکبار یک نوع سیاست و برنامه بخواهد اجرا شود و به سردرگمی مضاعف مردم و فعالان بخش مسکن و ساختمان بیانجامد.

حجت الاسلام و المسلمین فراهانی فرد همچنین تزریق نقدینگی به بخش مسکن برای رونق ساخت و سازها را به عنوان یک راهکار خروج از رکود مطرح کرد و گفت: بی شک اگر این راهکار توام با سیاست گذاری درست در مسیر فعال شدن بخش مسکن باشد، مفید بوده و به خصوص باعث رونق اشتغالزایی در این بخش که یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی کشور است ، می گردد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که اساساً اعطام وام بدون حساب و کتاب باعث افزایش نقدینگی و در نتیجه تورم می شود و لذا باید به گونه ای اعتبارات را تزریق کرد که در نهایت منجر به رونق تولید و اشتغال شود.

این اقتصاددان حوزوی یادآور شد: نکته مهم دیگر این است که باید مراقب باشیم فضا به طوری نشود که دوباره بازار دلالی و سودجویی عده ای در این بخش فعال شود چرا که در این صورت هم مردم و هم تولید کننده واقعی مسکن تا حدودی متضرر می شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha