جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام شکوری از روحانیون ضایعه نخاعی و جانبازان جنگ تحمیلی

حوزه/ با راه‌اندازی واحدی به نام "بیماران ضایعه نخاعی‌" مرکز خدمات حوزه های علمیه تلاش دارد به روحانیون ضایعه نخاعی و همچنین روحانیونی که همسر و فرزند ضایعه نخاعی و صعب العلاج دارند، خدمات‌رسانی کند.

خبرگزاری «حوزه» اشاره؛ واحد بیماران ضایعه نخاعی از آبان ماه 94 با پیشنهاد معاون سلامت و امور بیمه ها و با تأیید رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه با محوریت رسیدگی به بیماران ضایعه نخاعی زیر نظر اداره مستمری بگیران فعالیت خود را توسط حجت الاسلام مجید شکوری که خود نیز از روحانیون ضایعه نخاعی است، آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام شکوری از روحانیون ضایعه نخاعی و جانبازان جنگ تحمیلی است که در سال 1380 در سفر تبلیغی و بر اثر تصادف دچار عارضه نخاعی شده که با ویلچر به زندگی خود ادامه می دهد؛ اما با وجود این شرایط، معلولیت خود را ناتوانی تصور نکرده و با تلاش و کوشش به فعالیت‌های تبلیغی خود ادامه می‌دهد.

وی با راه‌اندازی واحدی به نام "بیماران ضایعه نخاعی‌" در مرکز خدمات، تلاش دارد به روحانیون ضایعه نخاعی و همچنین روحانیونی که همسر و فرزند ضایعه نخاعی و صعب العلاج دارند، خدمات‌رسانی کند.

وی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» به تبیین اهداف ایجاد این واحد و برنامه‌های پیش رو پرداخت.

*در ابتدا لطفاً خودتان را معرفی کرده و بفرمایید به چه دلیل دچار عارضه نخاعی شدید؟

متولد 1348 هستم که از سال 1367 وارد حوزه علمیه شده و مقدمات را در استان مازندران شهرستان رامسر گذراندم و سپس برای ادامه تحصیل به قم عزیمت کرده و بعد از چند سال به عنوان روحانی مستقر به استان هرمزگان اعزام شدم. در سال 1380 حوزه‌ای را در شهرستان حاجی‌آباد تأسیس کردیم و برای خرید کتاب و وسایل مورد نیاز آن مدرسه علمیه به قم آمدم که متأسفانه در راه بازگشت، بر اثر تصادف، دچار ضایعه نخاعی شدم که از آن سال ویلچری شده و در طول مدت یک سال در بیمارستان بستری بوده و 18 عمل انجام دادم. البته در جبهه نیز دو دفعه ترکش خورده و یک بار نیز شیمیایی شده بودم که دلیل اصلی عارضه نخاعی بنده به دلیل مجروحیتم در زمان جنگ می باشد.

*پس از مجروحیت چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

انجمنی را در سال 86 با کمک تعدادی از افراد ضایعه نخاعی در قم به نام انجمن ضایعه نخاعی تأسیس کردیم و همراه با آن به سمت ورزش شنا روی آورده و به خواست خدا 14 سال قهرمان ایران شدم و چهار سال نیز به عنوان مربی شنای جانبازان و معلولین استان قم مشغول به خدمت هستم؛ همچنین عضو ستاد مناسب‌سازی استان قم بوده و از سال 1386 نسبت به این امر برای معلولین و جانبازان عزیز فعالیت می‌کنم.

*کمی درباره مشکل ضایعه نخاعی‌ها توضیح دهید؟حجت الاسلام شکوری از روحانیون ضایعه نخاعی و جانبازان جنگ تحمیلی

ضایعه نخاعی از عوامل مهم اختلالات حسی و حرکتی است که اصلی‌ترین عامل آن تصادف است. دومین عامل مهم این بیماری، مادرزادی است و افرادی نیز وجود دارند که بر اثر صدمات ناشی از کار، دچار این عارضه می‌شوند. این بیماران به سه دسته تقسیم خواهند شد که می توان به عارضه از ناحیه گردن، سینه و کمر اشاره کرد.

متأسفانه در استان قم 400 نفر ضایعه نخاعی داریم که 90 نفر از گردن، 130 نفر از سینه و مابقی از ناحیه پا دچار ضایعه نخاعی می باشند.

ضایعه نخاعی‌ها مشکلات خاصی دارند. نخستین مشکل آنان، تهیه لوازم بهداشتی است. این افراد به دلیل نداشتن حس، احتیاج شدید به لوازم بهداشتی دارند و هزینه‌های زیادی را برای این لوازم پرداخت می‌کنند. گفتنی است که هر ضایعه نخاعی در ماه بیشتر از 400 هزار تومان برای لوازم بهداشتی هزینه می کند و اگر زخم بستر بگیرد، این مبلغ بیش از 700 هزار تومان در ماه خواهد شد.

دومین مسئله، توان‌بخشی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، آب درمانی و مراجعه به مراکز درمانی است که هزینه‌های زیادی را بر دوش آنها می‌گذارد.

همچنین برای فیزیوتراپی در منزل نیز بیش از 100 هزار تومان برای هر جلسه باید پرداخت شود و اگر به مراکز درمانی مراجعه گردد، این مبلغ در حدود 70 هزار تومان می شود. این مشکلات موجب شد که این واحد در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه برای کمک به افراد ضایعه نخاعی تأسیس شود.

*چه تعداد طلاب دارای ضایعه نخاعی داریم؟

از  19 استانی که در کشور آمار گرفته شده،حدود 341 نفر افراد ضایعه نخاعی و یا بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان و غیره داریم که از این تعداد 29 نفر سرپرست خانواده و 312 نفر همسر و یا فرزند ضایعه نخاعی یا صعب‌العلاج بوده اند.

در استان قم نیز حدود 28 نفر می باشند که 10 نفر جزء سرپرست خانواده هستند و صعب العلاجی هایی که از قم معرفی شدند بالای 109 نفر می باشند.

*در مورد فعالیت‌هایی که در این واحد صورت می‌گیرد، توضیحاتی را بفرمایید.

دیدار با افراد ضایعه نخاعی یکی از برنامه‌های این واحد است. در این دیدارها مشکلات آنان را شنیده و تلاش می‌ شود در حد توان مرکز، مشکلات آنها را رفع کنیم. همچنین سعی می‌شود آموزش‌های لازم در خصوص کاردرمانی به این افراد ارائه و اگر زخم بستر داشته باشند، چگونگی درمان و جلوگیری از پیشرفت آن را آموزش دهیم.

متأسفانه امروز بسیاری از معمرین که سال‌ها به تبلیغ دین پرداخته و امروز زمین‌گیر و نیازمند رسیدگی هستند، وجود دارند که به خانواده‌های آنها آموزش داده شود تا دچار زخم بستر نشوند.

این طرح از قم شروع شده و هر چهارشنبه به این افراد و خانواده هایشان سرکشی می‌کنیم.

*دیدار با افراد ضایعه نخاعی چه تأثیری در آنها دارد؟

همین که به منزل این عزیزان رفته و آموزش های لازم را می دهیم و متوجه می‌شوند که مسئولین به فکر آنها هستند تأثیر خود را خواهد داشت و موجب دلگرمی آنان خواهد شد.

یکی از نکاتی که همیشه به آنان توصیه می کنم، این است که اگر شما 50 درصد آسیب‌دیده هستید، نباید اجازه دهید که بیماری شما به 51 درصد برسد و اگر نمی‌توانید آن را به 49 درصد برسانید لااقل روی 50 درصد نگه دارید.

*واحد بیماران ضایعه نخاعی در آینده چه برنامه‌هایی را مدنظر دارد؟

پس از بررسی استان‌های مختلف کشور، 40 نفر را از 10 استان هماهنگ کردیم که با همراه در تاریخ هشتم لغایت یازدهم بهمن ماه به مشهد مقدس اعزام شوند.

یکی دیگر از برنامه‌های این واحد، آموزش شنا برای جامعه هدف است. تاکنون سه دوره مسابقه شنا برگزار کرده‌ایم و در آینده در نظر داریم دوره‌های آموزش شنا را ادامه داده و مسابقات دیگری نیز برگزار نماییم.

همچنین از برنامه‌های مدنظر دیگر، جمع‌آوری مطالبی است که حاوی اطلاعات مفیدی برای افراد ضایعه نخاعی و از کارافتاده باشد. مطالبی که اطلاعات بسیار جامعی در مورد افراد ضایعه نخاعی، رژیم غذایی، بیماری‌هایی مانند دیابت و آلزایمر و ... را در بر دارد.

با بررسی‌هایی صورت گرفته، متوجه شدیم که متأسفانه 60 درصد از این افراد دیابت دارند و نیاز است که روش‌های جلوگیری از ابتلا به دیابت را تبیین کنیم. همچنین روش‌های جلوگیری از سرطان و یا درمان آن در این مطالب به خوبی توضیح داده می‌شود.

ازبرنامه های دیگر این واحد، مناسب‌سازی است که دارای اهمیت بسیاری است. در کتابی می‌خواندم که در زمان پیامبر اکرم(ص) برای یک نابینا از منزلش تا مسجد یک طنابی را نصب کرده بودند تا با دنبال کردن طناب به مسجد برسد. همچنین امام حسین(ع) در اعمال حج نمایندگان قبایل و اقوام را در صحرای عرفات جمع کرد و در یک سخنرانی، آنها را به نگاه ویژه به معلولین که در منزل افتاده‌اند سفارش کرده است.

مناسب‌سازی محیط خانه بسیار مهم است. افراد خانواده باید بدانند که چگونه باید با فرد ضایعه نخاعی رفتار کنند. یک روحانی که دچار عارضه نخاعی شده و با ویلچر تردد می کند نباید در خانه بماند.

بنده این توفیق را داشته‌ام اولین روحانی باشم که با ویلچر به تبلیغ می‌روم و کارت مربی‌گری شنا را دریافت کردم و نشان داده‌ام که خواستن توانستن است و ثابت کرده ام که روحانیونی که روی ویلچر هستند می‌توانند بسیاری از کارها را انجام داده و نباید منزوی شده و در خانه بنشینند. این افراد باید وارد اجتماع شوند و نیاز دارد که در جامعه نیز مناسب‌سازی انجام شود.

همچنین باید فضای پارک ها و سرویس های بهداشتی برای افراد ضایعه نخاعی مناسب‌سازی شود.حجت الاسلام شکوری از روحانیون ضایعه نخاعی و جانبازان جنگ تحمیلی

بحمدالله ریاست و معاونین مرکز با مشکلات ضایعه نخاعی‌ها آشنا هستند و مشکلات ازکارافتاده‌ها را لمس کرده اند و می‌توانیم راحت‌تر کار کنیم و به فضل خدا این امور میسر و دست یافتنی خواهد شد.

*یکی از سیاست های مرکز خدمات تقدم پیشگیری بر درمان است. این واحد در این خصوص چه برنامه‌هایی را دارد؟

حضور در خانه‌های این افراد و بررسی سطح بیماری آنان یکی از راه‌های پیشگیری بیماری و زخم بستر است.

دومین برنامه ای که می‌توانیم در این راه انجام دهیم، آماده کردن جزوه آموزشی است. اگر نمی‌توانیم به تمامی بیماران سر بزنیم، می توانیم این جزوه را در اختیارشان قرار داده تا اطرافیان آنها بدانند که برای درمان آنان چه کاری باید انجام دهند.

سومین مساله این است که آنها را از خانه‌ها بیرون کشیده و به مراکز درمانی آموزشی و اردوهای تفریحی و زیارتی ببریم.

مرکز خدمات حوزه های علمیه در سال 1383 حدود 100 نفر را به مشهد مقدس اعزام کرده است که پس از سال ها که با این افراد صحبت می شود، می گویند که هیچ وقت آن سفر را فراموش نمی‌کنند.

امروز برخی از این افراد در کار با کامپیوتر متخصص بوده و عده‌ای نیز می‌توانند در سطح استاد حوزه درس بدهند؛ واقعا چه اشکالی دارد که شرایطی را فراهم کنیم که این افراد درس دهند؛ اما متأسفانه هیچ مدرسه علمیه نداریم که همکف باشد و طلبه ویلچری بتواند در آنجا تحصیل کرده یا تدریس نماید.

*در پایان اگر مطلبی باقی‌مانده است بفرمایید

خدمت به افراد محروم جامعه؛ افرادی که ازکار افتاده‌اند و کسانی که عمر و زندگی خود را پای تبلیغ معارف دین گذاشته اند، ارزش بسیاری دارد و باید بدانیم که هیچ ورزشی برای قلب مفیدتر از خم شدن و گرفتن دست افتادگان نیست.

انتهای پیام    313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha