پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
موسسه زبان و فرهنگ شناسی المصطفی

حوزه/ نشست علمی «جریان شناسی دینی فرهنگی در جهان معاصر» با عنوان «جریان های دینی فرهنگی در اروپای شرقی»با حضور طلاب و دانش پژوهان در سالن همایش های موسسه زبان و فرهنگ شناسی المصطفی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» دکتر آرام رایزن فرهنگی سابق ایران در بوسنی و هرزگوین در این نشست به تبیین آشنایی و شناخت نسبت به جریانات فکری فرهنگی دینی در اروپای شرقی پرداخت و خاطر نشان ساخت: بالکان که در اروپای شرقی قرار دارد به عنوان دروازه ورود به اروپا محسوب می شود و باید توجه داشت که این منطقه نقش عمده ای در معادلات جهانی ایفا می کند؛ چرا که با توجه به موقعیت جغرافیایی و تفکیک قومیتی دینی مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است و این امر موجب تحقق کشمکش های سیاسی و جنگی در منطقه شده است.                        

وی در ادامه اظهار داشت: این منطقه بخاطر وجود تنوع قومی سبب بوجود آمدن پیروان مسیحی و مسلمانان شده است و گفتنی است تفکر علویان در این منطقه قدمت هزار ساله دارد و هویت خود را در مسلمان بودن می دانند و همین امر سبب به وجود آمدن ارتباط بین کشورهای همسایه شده است.

استاد دانشگاه با اشاره به جامعه سیاسی موجود در اروپای شرقی خاطر نشان ساخت: کشور بوسنی دروازه ورود به اروپا می باشد و دارای حکومت دمکراتیک فدرال است و همچنین بعد از جنگ مورد مصالحه کشورهای بزرگ و غربی قرار گرفت و این کشورها با تبلیغات این جنگ را قبیله ای جلوه دادند؛ چرا که پیدایش هویت اسلامی در بوسنی سبب تحقق تمدن اسلامی و ترویج تفکر ناب اسلامی گردید  و همچنین سبب پیدایش خرده فرهنگ ها در جامعه این کشور شد.

آرام به بیان چگونگی تشکیل خرده گروه های فرهنگی پرداخت و ابراز داشت: با وارد شدن عربستان به این منطقه، گروه های مجاهد شکل گرفتند که اغلب در مناطقی سکونت داشتند که مناطق امن و بدور از نزاع ها و جنگ ها بود، لذا با استفاده از این فرصت ها از جهالت مردم نسبت به معرف حقیقی اسلام استفاده کردند، و مطالب خود را در قالب کتب ها و منابع انحرافی از پیش تعیین شده ارائه می کردند و در صدد از بین بردن ارزش ها و سنت های اهل بیت علیه السلام دربین مردم برآمدند.

وی با اشاره به چرایی رشد گروه های تکفیری در این منطقه اذعان داشت: امروزه جریان فرهنگی سلفی وهابی سرمایه گذاری عظیمی در این منطقه داشته  و همواره این ظرفیت را مدیون منابع اقتصادی خود هستند؛ چرا که وضعیت اقتصاد ضعیف این کشور وابسته به غرب است و  این فرصت را برای آنها بوجود آورد استو با کمک از طریق بخش های مالی وهابیت و سلفی توانسته اند تفکرات انحرافی را القاء می کنند.

این پژوهشگر در ادامه ابراز داشت: وهابیت در این منطقه جایگاه مردمی ندارند و جریانات فکری وهابی با راه اندازی مراکز اقتصادی و در تمامی زمینه ها در صدد ترویج افکار خود هستند و کاملا در تمامی زیر ساخت ها وابسته به خارج می باشند.

وی در پایان افزود: وجود پدیده های نوظهور مجاهدین خلق و وهابیت در اروپای شرقی احساس خطری است که همواره نوک حمله خود را متوجه مکتب اهل بیت علیهم السلام کرده و باید به این نکته توجه داشته باشیم که امروزه مکتب اهل بیت علیهم السلام خاستگاه مردمی می باشد و نیازمند اهتمام بیشتری در این مورد است.

  

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha