چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام سید حسن حسینی/ مدیر دفتر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزه

حوزه/ مدیر دفتر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب حوزه های علمیه از اجرای طرح «جهاد تربیتی اخلاقی مدیران، معاونین و اساتید مدارس علمیه سراسر کشور» با هدف نهادینه سازی اخلاق در حوزه های علمیه و تربیت طلابی مهذب، پرتلاش و کار آمد خبرداد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام سید حسن حسینی، با اشاره به اهمیت اخلاق و تهذیب طلاب اظهارداشت: از دیرباز تهذیب به عنوان رکن رکین  در نظام حوزه های علمیه مطرح بوده به طوری که همه اعضاء این صنف با جایگاه های مختلف در قبال این هدف متعالی مسئول بوده و از عالی ترین مقامات تا طلبه مبتدی همه خود را در این عرصه وظیفه مند می‌دانند.

وی افزود : از سوی دیگر پرداختن جدی به تقویت بعد معنوی و اخلاقی طلاب مستلزم اقدامی هماهنگ و برآمده از تخصص و تجربه است که در این زمینه می بایست از منابع دینی ، ارشادات و هدایت های علمای گرانقدر اخلاق که به سر منزل رسیدگان این راه هستند، استفاده گردد.

مدیر دفتر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب ادامه داد: دفتر امور تربیت اخلاقی در همین راستا و برای رسیدن به اهداف و ماموریت های خود، اقدام به برنامه ریزی و تدوین سند چشم انداز جامعی نموده است که  البته در این سند بیش از 20 عنوان شده است که در یک برنامه زمان بندی شده اجرا خواهد شد.

وی یادآورشد: امروزه امر تربیت اخلاقی طلاب نیازمند بسترهایی است که باید با هماهنگی همه اعضا و مجموعه حوزه به سرانجام برسد، که درهمین زمینه و برای  تربیت طلابی مهذب ،پرتلاش و کار آمد در عرصه های گوناگون،  طرحی با نام «جهاد تربیتی – اخلاقی مدیران ، معاونان و اساتید» به عنوان  یکی از برنامه های چشم انداز اخلاقی حوزه تدوین و هم اکنون فاز اول آن که مربوط به مدیران محترم مدارس علمیه است در حال انجام است.

حجت الاسلام حسینی، با تاکید براینکه مدیران مدارس علمیه دارای  نقشی بسیار مهم و کلیدی  در تربیت و تهذیب طلاب هستند،بیان داشت: بدون هیچ شکی مدیران محترم مدارس در خط مقدم این جهاد عظیم هستند.

مدیر دفتر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب، در خصوص طرح «جهاد تربیتی اخلاقی مدیران» اظهار داشت:در این طرح دفتر امور تربیت اخلاقی بر آن است تا با توجه به نیاز های موجود در حوزه مدیریت اخلاقی و آسیب شناسی های انجام شده در این عرصه ، راهکارهای بنیادین و عملیاتی تربیت اخلاقی را در حوزه مدیریت مدارس علمیه با تاکید و توجه بر ظرفیت هایی که یک مدیر در اختیار دارد تدوین و با ارائه دستورالعمل و آیین نامه اجرایی ، مدیران مدارس علمیه را در ایجاد این رویکرد و به وجود آوردن فضای غالب تربیتی –  اخلاقی همراهی نماید.

وی با تاکید براینکه مهارت افزایی، هم اندیشی و ایجاد رابطه پایدار معاونت تهذیب با مدیران محترم مدارس علمیه، هدف اصلی این طرح است،گفت: برگزاری همایش سالانه، تجلیل از مدیران برتر تربیتی - اخلاقی ، تجمیع تجارب و همچنین بازخورد گیری از دوره های برگزار شده از برنامه های این طرح می باشد.

حجت الاسلام حسینی، با بیان اینکه تدوین این طرح از مدت ها پیش و با استفاده از نظرات بزرگان حوزه، کارشناسان و متخصصان اخلاقی و مشاوره ای آغاز شده است ، اضافه کرد:  فاز اول طرح «جهاد تربیتی – اخلاقی مدیران ، معاونان و اساتید» که مرتبط با مدیران است هم اکنون در 10 استان کشور انجام شده است و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال تمام حوزه های استانی کشور را با این طرح پوشش دهیم .

وی نقش تربیتی مدیران، اخلاق مدیریت و مدیریت اخلاقی، شناخت نیازهای جوان و نوجوان و راهکارهای ارتباط باآنها و مبانی و قواعد تربیت اخلاقی در اسلام را از جمله موضوعات این طرح که در استان ها به صورت کارگاهی برگزار می شود عنوان کرد و یادآورشد: استقبال مدیران محترم مدارس در طول برگزاری این دورها بسیار عالی بوده و آمارها نشان از رضایت مندی 90 درصدی آنها دارد .

مدیر دفتر امور تربیت اخلاقی معاونت تهذیب، با تاکید بر اینکه بسته های محتوایی برای ارتباط مستمر با مدیران در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: این طرح در گام های بعدی ضمن حفظ ارتباط قوی خود با مدیران ، به انتقال تجارب و هم اندیشی با معاونان و اساتید مدارس علمیه ناظر بر سر فصل های این طرح خواهد پرداخت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha