جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 369511
۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
تظاهرات انقلابی

حوزه / تاکتیک ها و پایداری های مجاهدان روحانی، رژیم شاه و دستگاه ساواک را کلافه و حیرت زده می کرد و به تعجب وا می داشت. آنان هر نقشه و توطئه ای را که جهت خاموش کردن آتش انقلاب به کارمی گرفتند بی نتیجه بود و یا نتیجه معکوس می داد.

خبرگزاری «حوزه»، شمه ای ازاقدامات ساواک در رژیم منهوس پهلوی علیه حوزه علمیه وطلاب وروحانیان  که نه تنها در اندیشه انحلال حوزه قم بلکه در صدد از بین بردن جامعه روحانیت بود ند را منتشر می کند.

مبارزات مجاهدان روحانی حوزه علمیه قم در داخل و خارج به صورت های گوناگون و به طور فزاینده ادامه می یافت و علاوه بر صدور اعلامیه، طومار و نامه سرگشاده به مقامات بین المللی و سخنرانی گاه و بیگاه، تاکتیک های نوینی نیز به کار گرفته می شد که از جمله نوشتن شعارها به در و دیوار شهر قم بود.

تا دیروز برنامه شعار نویسی تنها در محیط مدرسه فیضیه به مرجله اجرا در می آمد، لیکن به تدریج این برنامه گسترش یافت و بر دیوار های شهر نیز نوشته می شد که این کار در نگه داشتن آتش مبارزه و زنده کردن نهضت ها در خاطره ها اثر جالب و عمیقی داشت.

نکته جالب و در خور توجه آنکه برادران روحانی که دست به شعار نویسی می زدند، سعی داشتند این برنامه را دور از محل کار و زندگی و رفت و آمد خود انجام دهند تا برای ماموران ساواک ردپایی به جا نگذارند و از این رو در پشت دیوار دارالتبلیغ که منزل آقای شریعتمداری قرار دارد و دور از محل کار و زندگی مجاهدان روحانی بوده به نوشتن شعارهای انقلابی دست می زده اند.

 * متن گزارش ساواک  

طبق اطلاع روی دیوارهای کوچه پشت دارالتبلیغ اسلامی(مهمانخانه ارم سابق) قم، شعارهایی مبنی بر طرفداری از خمینی و تنفید و حمله به اسرائیل و اهانت به مقام شامخ سلطنت نوشته شده است.

 جهت اطلاع و تعیین صحت و سقم موضوع در صورت شناسایی نویسنده یا نویسندگان شعارهای مزبور و اعلام نتیجه و محو شعارها.

 از جمله تاکتیک مجاهدان حوزه علمیه قم در فروزان نگه داشتن آتش مبارزه، شعار در خاموشی بود، مجاهدان روحانی بر آن بودند از هر مجلس و اجتماعی که در شب تشکیل می شد، بهره برداری انقلابی کرده شعارهایی بدهند و برای اینکه این برنامه با از دست دادن نیرو همرا نباشد و به اصطلاح قربانی به همراه نداشته باشد سعی می کردند برق را قطع کنند و از تاریکی استفاده کرده چند شعاری سر دهند و نیز در اجتماعی اگر خود به خود برق خاموش می شد، همین برنامه را اجرا می کردند.

اهمیت این تاکتیک وقتی معلوم می شد در یابیم در آن روز اگر کسی فقط برای دادن شعاربه نفع امام دستگیر می شد پس ازشکنجه های طاقت فرسا  دست کم یک سالی را در زندان می ماند و اگر مشمول بود به سربازی اعزام می شد.

این تاکتیک ها و پایداری های مجاهدان روحانی، رژیم شاه و دستگاه ساواک را کلافه و حیرت زده می کرد و به تعجب وا می داشت. آنان هر نقشه و توطئه ای را که جهت خاموش کردن آتش انقلاب به کارمی گرفتند بی نتیجه بود و یا نتیجه معکوس می داد.

ساواک قم به منظور پایان دادن به مبارزات روحانیان، طی طرحی که در سال 1346به مرکز فرستاد، پیشنهاد داد   روحانیانی که بازداشت می شوند، اگر مشمول باشند بدون استثنا به خدمت سربازی اعزام شوند.

ساواک قم در طرح خود اعزام مجاهدان روحانی به خدمت سربازی را راه حلی جهت سرکوبی مبارزات اسلامی ایران می داند، لیکن تنها یک سال بعد در گزارش ساواک قم، می خوانیم روحانیونی که دوره سربازی را می گذرانده اند پس از پایان خدمت مجددا لباس روحانی بر تن کرده ومشغول تحصیل شده اند و اظهار نگرانی کرده است اگر برای این موضوع تصمیمی گرفته نشود، بازهم طلاب حوزه نموکرده بر تعداد افراد ناراحت و مرموز اضافه می شود. زهی در ماندگی و جهالت که با دیگر طرح می دهد باید با ایجاد نفاق و اختلاف بین علما به این امر خاتمه داد و مامور دیگری از ساواک در پایین گزارش مزبور به صورت زیر نویس پیشنهاد می کند: « در گزارش خبر مربوط به سپاهیان که پس از خاتمه خدمت، این قبیل سپاهیان به کاری گمارده شوند که در صدد آن برنیایند که مجددا به جامعه روحانیت محلق گردند.

آنچه از مفاد این گزارش به دست می آید، آنکه اولا ساواک نه تنها در اندیشه انحلال حوزه قم بلکه در صدد از بین بردن جامعه روحانیت بوده است؛ از این رو پیشنهاد می دهد، پس از پایان خدمت به کاری گمارده شوند تا در صدد نیایند به جامعه روحانیت  محلق گردند.» دیگر آنکه ساواک شاه به علت غرق شدن در مادیات و عدم شناخت روحیه ایثار و فداکاری واندیشه والا و ملکوتی روحانیان متعهد و وارسته گمان داشته است با پست و مقام می توان آنان را از رسالت مقدسی که بر عهده دارند بازداشت و از سلک مقدس روحانیت که در حقیقت دژ انقلاب است دور کرد.

غافل از اینکه روحانیان متعهد اگر دارای تمایلات  نفسانی بودند، هیچ ضرورتی نداشت که از زندگی مادی چشم پوشیده، راهی حوزه های علمیه شوند. دیگر آنکه اگر روزی خواستند به زندگی رو آورند و پست و مقام بگیرند نیازی به ساواک نبود تا آنان را به کاری بگمارد و با دانش و فضیلتی که داشتند و دارند می توانستند هر پستی را که با مراتب علمی آنان وفق می دهد به دست آورند و در خدمت طاغوت قرار بگیرند.

*متن گزارش ساواک:  

پس از شروع پرداخت شهریه آیت الله حکیم به طلاب، تعداد محصلین حوزه نسبت به سابق یک چهارم افزایش یافته است، تا جایی که دیگر در هیچ یک از مدارس حوزه جای خالی وجود ندارد و بعضی از محصلین مجرد در خارج از مدرسه منزل گرفته و به سر می برند، ضمنا  امسال افرادی که با مدرک حوزه علمیه قم  ازقبل تصدیق مدرسی در دست داشته اند و در سال های گذشته دوره سپاهی دانش را می گذارانده اند، پس از پایان خدمت مجددا لباس روحانی بر تن کرده و مشغول تحصیل در حوزه می باشند.

منبع: نهضت امام خمینی با اندکی تلخیص و ویراست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha