چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
محمد بن نایف ولی عهد عربستان و محمد بن سلمان

حوزه/ مردم یمن با ایستادگی و مقاومت خود پادشاه سعودی و پسرش را از پا در آورده اند و این دو نفر تا کنون نتوانسته اند به هیچ کدام از اهداف خود در یمن برسند و از این رو با اتهامات و انتقادات تندی در داخل خاندان حاکم روبرو هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، این روزها درگیری کلامی میان محمد بن نایف ولی عهد عربستان و محمد بن سلمان جانشین وی بالا گرفته و هرکدام از آنها به دنبال اثبات وجود خود در مقابل دیگری است.

بن نایف در داخل عربستان تهدید داعش را مطرح کرده و از سوی دیگر محمد بن سلمان با تجاوز به یمن سعی دارد وجود خود را در کشور اثبات کند و بدین ترتیب درگیری میان این دو شخصیت برای رسیدن به قدرت بیشتر ادامه دارد.

اما چنان که به نظر می رسد بن سلمان توانسته بساط را از زیر پای بن نایف در داخل و خارج بکشد و اکنون محمد به نایف به دنبال راهی برای جبران ضرباتی است که بن سلمان به او وارد ساخته است.

از تحرکات رسمی دالان های حکومت آل سعود نیز فهمیده می شود که محمد بن سلمان تلاش می کند در هر جا که باید بن نایف حضور داشته باشد جای او را بگیرد و در این راستا از ده روز پیش تصویر بن نایف به عنوان دومین مرد عربستان از صحنه ها حذف شده تا رفته رفته محمد بن سلمان جای او را بگیرد. این حرکت ها از سفر بن سلمان به پاکستان آغاز شد و با ملاقات وی با وزیر امرو خارجه فرانسه و دیدار با رئیس پارلمان قزاقستان و دیدار با فرستاده سازمان ملل به یمن ادامه یافت.

محمد بن نایف در این روزها از هرگونه دیدار و ملاقات با شخصیت ها محروم شده و در این راستا از دیدار با نخست وزیر پاکستان محروم شد و طبق اعلام خبرگزاری رسمی عربستان "واس" نام بن نایف در میان شخصیت های ملاقات کننده با نخست وزیر پاکستان نبوده است.

بن نایف در همین راستا از حضور در مراسم استقبال از رئیس جمهور چین نیز محروم شد در حالی که خیلی از شخصیت ها با وی دیدار کردند و توافق های متعددی با وی منعقد شد. البته بن سلمان نیز در دیدار ملک سلمان با رئیس جمهور چین حاضر نشد، اما به جای آن دیداری جداگانه دوجانبه با رئیس جمهور چین تشکیل داد تا به روند به حاشیه راندن بن نایف ادامه داده باشد.

البته ماجرا فقط به دیدار با شخصیت های خارجی ختم نمی شود، بلکه به عنوان مثال در مراسم افتتاح مرکز پژوهش های نفتی ملک عبدالله نیز فقط ملک سلمان و پسرش حضور داشتند.

رسانه های آل سعود فقط به پوشش گسترده فعالیت های محمد بن سلمان مشغول نیستند، بلکه این روزها این رسانه ها به شکل کاملا بی سابقه ای به پوشش اخبار شاهزاده حصة بنت سلمان می پردازند که از دستاوردهای پدرش در طول این یک سال می گوید و از سوی دیگر به ترویج برادر خود محمد بن سلمان می پردازد.

تمام این تغییرات نشان از توسعه دایره اختلافات در خاندان حاکم آل سعود دارد و اینکه سلمان تصمیم دارد فرزندش محمد را پس از خود بر تخت سلطنت بنشاند.

اما با نگاهی به مقاومت و ایستادگی مردم یمن می توان مشاهده کرد که مردم یمن با ایستادگی و مقاومت خود پادشاه سعودی و پسرش را از پا در آورده اند و این دو نفر تا کنون نتوانسته اند به هیچ کدام از اهداف خود در یمن برسند و از این رو با اتهامات و انتقادات تندی در داخل خاندان حاکم روبرو هستند؛ چراکه سیاست های هیجانی جدید این شاهزاده سعودی باعث شده عربستان در باتلاق عمیقی در یمن گرفتار شود و این خاندان را به پایان راه خود نزدیک سازد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha