جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محسن جاهد، تهیه‌کننده فیلم سینمایی

حوزه/ یک تهیه کننده سینما با بیان اینکه اگر هنرمندان و سینماگران با آموزه های دینی فیلم بسازند هنر هفتم رونق می گیرد، گفت: مردم ایران اقبالشان را به هنر دینی نشان داده اند.

محسن جاهد، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «در مدت معلوم» در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، گفت: سالهاست در سینمای ما باب شده که منظور از فیلم دینی، موضوعاتی است که به شکل مناسک، تصویر می‌شود، هر چند این رویکرد یکی از روش‌های پرداختن به موضوعات دینی است و در دیگر کشورهای جهان نیز وجود دارد، اما حتما تنها راه نیست بلکه راهکارهای دیگری برای کشاندن دین به سینما وجود دارد.

*طنز دینی بسیار حساس است

وی افزود: منظورم از سینمای دینی فیلم‌هایی هستند که در آن موضوعات اسلامی یا قرآنی مد نظر است و این گستردگی معنا، تنها در یک یا دو موضوع خلاصه نمی‌شود،برای مثال در فیلم اخیر که این روزها روی پرده سینماها رفته، موضوعی دینی با زبان طنز مد نظر قرار گرفته است. تحت عنوان «در مدت معلوم» در ظاهر فیلمی است که برخی معضلات جوانان پرداخته می‌شود، اما سعی نویسنده و کارگردان این است که به این موضوع از دریچه اسلامی توجه شود.

این تهیه‌کننده ادامه داد: پرداختن به موضوعات دینی با زبان طنز بسیار حساس است و نمی‌توان با نگاهی ساده‌انگارانه طنز دینی ساخت، چون ممکن است، آسیب‌هایی در پی داشته باشد. برای همین سعی کردیم آن را به نحوی جلوی دوربین ببریم که در مضمون مورد نظرمان تحریفی پیش نیاید.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو تصریح کرد: از نگاه من موضوعات دینی اگر به طور صحیحی در فیلم‌های سینمایی پرداخته شوند، مخاطبان آن بسیار خواهند بود، چون مردم ما دین مدار هستند. طبیعی است از موضوعاتی که با این محوریت تولید می‌شود، حمایت کنند. گواه بارز این ادعا آثاری است که طی چند سال اخیر تولید شده و به مدد دینی توانسته جز پرفروش ترین کارهای سال قرار گیرد. «رسوایی» یک نمونه از فیلم‌های مورد نظر است.

*چرا سینمای دینی کم رونق است

وی در پاسخ به این سوال که چرا سینمای دینی به لحاظ کمی و کیفی کم رونق شده؟ گفت: یک بخش خاص را نباید مقصر دانست، بلکه عوامل بسیاری در این زمینه دخیل هستند، مثلا در این حوزه نواندیشی لازم لحاظ نمی‌شود. فیلمنامه نویسان ما معمولا سعی می‌کنند به موضوعاتی بپردازند که حساسیت پیرامون آن زیاد نباشد تا کارشان بتواند پروانه ساخت دریافت کند، درصورتیکه اگر این آرامش خیال را داشتند فیلمنامه آنها بدون هیچ مشکلی روی پرده تصویر می‌شود و موضوعات جذاب‌تری را مد نظر قرار می‌دادند.

*ذهنیت منفی سینماداران کشور

تهیه‌کننده فیلم قرآنی «ناسپاس» به توضیح فوق اضافه کرد: مطلب دیگر بحث اکران این دست فیلم‌ها است، متاسفانه در بین سینماداران ما این ذهنیت به وجود آمده که فیلم‌های دینی در گیشه موفق نیستند هر چند این تصور به خاطر تولید فیلم های سطحی است، اما چنانچه فیلم های خوبی در این عرصه تولید شود سینماداران نیز متمایل می شوند و در نتیجه آثار خوبی تولید خواهد شد و در نهایت رونق اکران را در پی خواهد داشت.

*به جوانان هنرمند اعتماد کنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که، اعتماد به فیلمسازان جوان قدم مهمی در اعتلای سینمای دینی است، تاکید کرد: در فیلم «در مدت معلوم» من به یک کارگردان فیلم اولی اعتماد کردم، چون دیدیم هم به کارشان اعتقاد داشت و هم انگیزه بسیاری برای کار کردن دارد. در این میان یک فیلمنامه خوب هم به کمک این فیلمساز آمد، واقعا اعتماد به جوانان گره‌گشای بسیاری از کمبودها در سینماست.

*فیلم دینی را نباید دولتی کرد

محسن جاهد در پاسخ به این سوال‌که بخش خصوصی تا چه حد باید به موضوعات دینی در سینما توجه داشته باشد؟ گفت: معمولا فیلم‌هایی که در این حوزه ساخته شده، خالقشان بخش دولتی بوده، همین مسئله نیز سبب شده در برخی مواقع سفارش سازی در کار به وجود آید، البته سفارش به خودی خود امر ناپسندی نیست، اما وقتی قدرت اختیار از سازنده گرفته شود مخرب است، ولی در تولیدات بخش خصوصی چنین معضلاتی وجود ندارد و کارها با دیدگاه فیلمساز و نویسنده ساخته می‌شوند، بنابراین بخش خصوصی را باید در این حوزه حمایت کرد تا در نهایت بتوان در کنار بخش دولتی، سینمایی فاخر که زیبنده نام انقلاب اسلامی است داشته باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha