شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تحول در علوم انسانی

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه مدیریت پژوهشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: تلاش در مسیر گفتمان سازی برای ایجاد تحول مطلوب در عرصه علوم انسانی یکی از رسالت های مهم و جدی انجمن های علمی حوزه می باشد.

دکتر محمد رضا احمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که بی شک انجمن های علمی حوزه در راستای ترویج مطالبه رهبری و گفتمان سازی نقش بسیار موثری می توانند ایفا کنند، ابراز داشت: آن ها به خصوص در زمینه لزوم تحول در علوم انسانی و توجه به اقتضائات و بایسته های آن، نقش مهم و کلیدی دارند، به ویژه آن که باید بکوشند و زمینه سازی کنند که بحث مطالبه گری در این باره به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود

وی با اشاره به این که انجمن های علمی حوزه، ظرفیت و پتانسیل عظیمی از حیث نیروهای نخبه و ارزشمند در اختیار دارند، گفت: اعضای انجمن های علمی از آن جا که در سطح دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی و یا نهادها و ارگان ها مشغول به فعالیت هستند در بسیج ظرفیت های علمی نقش مهمی ایفا می کنند و تأثیرگذاری بالایی هم دارند.

این محقق و پژوهشگر علوم انسانی همچنین با بیان این که کشف استعدادها و قابلیت ها و به کارگیری این ظرفیت ها یکی از انتظاراتی است که از نهادهای علمی می رود، افزود: در سطح حوزه و دانشگاه ما نیاز داریم که تحولی در سبک های گذشته صورت گیرد و متناسب با نیازهای نوین جامعه، در مأموریت ها و کارکردها یک بازنگری به عمل آید.

وی ادامه داد: از سویی باید در راستای اصلاح و تحول در علوم انسانی با دغدغه مندی ، احساس مسئولیت کرد و هر فرد یا نهاد وسازمانی بخشی از کار را عهده دار شود تا بتوان به حل بخشی از چالش هایی که نظام و جامعه با آن ها مواجه است، امید داشت.

احمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما چه در حوزه و چه دانشگاه با انبوهی از پایان نامه هایی روبرو هستیم که شاید بخش قابل توجهی از آن ها متناسب با نیازهای روز نباشد و این ایراد جدی امروز کشور است.

وی افزود: به عنوان مثال در حال حاضر قوه قضائیه صراحتاً اعلام می کند که با ده هزار مساله حقوقی و فقهی روبروست که هنوز برای آن پاسخ روشن و یک راهکار قوی ندارد که باید نخبگان حوزه و دانشگاه در این خصوص وارد عمل شوند و به استخراج دیدگاه اسلام با کار تحقیقاتی و پژوهشی بپردازند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) در خاتمه گفت: از سویی انجمن های علمی باید توان خود را به سمت تحقق اهداف چشم اندازی حوزه ببرند که این مورد تاکید بزرگان ما به ویژه شخص مقام معظم رهبری است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha