جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فعالیت اولین راهنمای مسجد زن در ترکیه

حوزه/ الیف زینب ایلماز، اولین راهنمای مسجد زن در ترکیه می‌باشد که برای توریست‌های خارجی که از مرکز اطلاعات در مجاورت مسجد سلطان احمد بازدید می‌کنند، جلسات سخنرانی مذهبی اسلامی برگزار می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از dailysabah.com، الیف زینب ایلماز، اولین راهنمای مسجد زن در ترکیه می‌باشد که برای توریست‌های خارجی که از مرکز اطلاعات در مجاورت مسجد سلطان احمد بازدید می‌کنند، جلسات سخنرانی مذهبی اسلامی برگزار می‌کند.

ریاست سازمان دیانت در ترکیه، وظیفه اطلاع رسانی توریست‌های داخلی و خارجی در خصوص فرهنگ اسلامی را بر عهده راهنمایان مساجد گذاشته است. ایلماز به خبرنگاران گفته است که سخنرانی‌های مذهبی او در طی 2 سال گذشته، بازتاب خوبی در بازدیدکنندگان و توریست‌های خارجی داشته است و آن‌ها از اینکه یک زن را در این جایگاه می‌بینند خوشحال هستند.

جلسات اطلاعات مذهبی در مسجد سلطان احمد در ساعات نزدیک به ظهر و بعداز ظهر برگزار می‌شود.

نگاهی به مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد، در شهر استانبول واقع شده‌است. این مسجد یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی محسوب می‌شود که به علت وجود کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی به «مسجد آبی» نیز شهرت دارد.

این مسجد طی سالهای ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۹ به دستور سلطان احمد اول بنا شد و به همین دلیل پس از مرگ وی مسجد را مسجد سلطان احمد نامیدند. وی در همین مسجد دفن شده‌است.

این مسجد در نزدیکی هیپودروم قسطنطنیه واقع شده‌است و تا کلیسای بزرگ مسیحیان با نام ایا صوفیا فاصله اندکی دارد. این مسجد به عمد در مقابل عمارت ایا صوفیا ساخته شده تا نشان دهد که معماران عثمانی و مسلمان می‌توانند رقبای سرسختی برای اجداد مسیحی خود باشند.

سده فار محمد آقا، معمار سلطان احمد دستور داشت تا در ساخت زیباترین و مجلل‌ترین مکان عبادت مسلمانان در جهان از هیچ تلاشی فروگذار نکند. جهت‌گیری مسجد به گونه‌ای است که وقتی مسلمانان نماز به پا می‌کنند، رو به سمت مکه داشته باشند و «محراب» در روبرویشان قرار داشته باشد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha