سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
شرط شیعیان نیجریه برای همکاری با  بازرسان دولتی

حوزه/ شیعیان نیجریه در واکنش به تشکیل بازرسی تشکیل شده توسط دولت نیجریه برای بررسی فاجعه کشتار شیعیان این کشور به دست ارتش گفته‌اند که تنها در صورت آزادی شیخ ابراهیم زاکزاکی رهبر شیعیان نیجریه از زندان، حاضر به همکاری با بازرسان دولتی هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از aa.com.tr، شیعیان نیجریه به گروه بازرسی تشکیل شده توسط دولت نیجریه برای بررسی فاجعه کشتار شیعیان این کشور به دست ارتش در دسامبر 2015 بی‌اعتماد هستند و گفته‌اند که تنها در صورت آزادی شیخ ابراهیم زاکزاکی رهبر شیعیان نیجریه از زندان، حاضر به همکاری با بازرسان دولتی هستند.

دولت ایالتی کادونا با تشکیل یک پنل تحقیقاتی 13 نفره، قصد تحقیق و بررسی فاجعه کشتار شیعیان در 12 دسامبر 2015 بدست نیروهای ارتش نیجریه را دارد که این گروه تحقیقات خود را در هفته آینده آغاز می‌کند. با این حال مردم نیجریه ابتدا خواستار آزادی شیخ ابراهیم زاکزاکی و اذهان دولت به کشتار 730 نفر از شیعیان و مفقود شدن جنازه‌ها بدست ارتش هستند. شیعیان همچنین عنوان کرده‌اند که به کمیسیون ملی حقوق بشر اعتماد کامل دارند و حاضر به همکاری با آن‌ها هستند، اما به گروه تشکیل شده توسط دولت نیجریه بی‌اعتماد هستند. زیرا این افراد در گذشته نشان داده‌اند که احساسات ضدشیعی داشته و نمی‌توانند بی‌طرف باشند.

ابراهیم موسی، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه گفته است: شرط ما در همکاری با کمیسیون بررسی دولتی، آزادی بی‌قید و شرط رهبرمان شیخ ابراهیم زاکزاکی است.

به گفته موسی هیچ یک از اعضای خانواده و پیروان شیخ زاکزاکی از زمان حادثه تا کنون اجازه ملاقات با ایشان را نداشته است، و این درحالی است که در زمان دستگیری ایشان به شدت مجروح شده است.

شیعیان همچنین خواستار مصونیت و امنیت شاهدانی هستند که قرار است علیه ارتش در دادگاه شهادت بدهند. فعالان سیاسی همچنین خواستار آزادی زندانیان و برگرداندن پیکر شهدای این فاجعه برای برگزاری مراسم تشییع و تدفین مناسب هستند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha