پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام رضا برنجکار مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه

حوزه/ مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز لازمه مقابله جدی با خطر جریان های تکفیری ، عزم فراگیر عالمان و سیاست مداران کشورهای اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا برنجکار درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»با بیان این که امروز خطر جریان های تکفیری، مهم ترین مساله و معضل جهان اسلام محسوب می شود که آثار شوم آن دامان کل مسلمین را فراگرفته ، اظهار داشت: متاسفانه روز به روز هم این مساله در حال تشدید است و در وضع کنونی افق چندان روشنی برای از بین رفتن این جریان مشاهده نمی شود.

وی افزود: آنچه ضرورت دارد این است که برای مقابله با این جریان ها می بایست یک عزم و همت عالی در جهان اسلام به ویژه علما و اندیشمندان مسلمان شکل گیرد و شخصیت های سیاسی و اجرایی و دینی و علمی همه به میدان آمده و نقش آفرینی کنند.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران همچنین با اشاره به این که البته مقابله با تکفیری ها مربوط به بازه زمانی کوتاهی نیست و باید تداوم داشته باشد، خاطرنشان کرد: ایجاد و توسعه جریان های تکفیری ، معضلات بسیاری در جهان اسلام به راه انداخته و طبعاً مقابله جدی با آن ها نیز از پیچیدگی و دشواری های خاصی برخوردار است.

وی افزود: متاسفانه شاهد هستیم که در منطقه ما روزانه صدها تن در اثر بمب های انتحاری و جنایات تکفیری ها کشته و مجروح می شوند و این در حالی است که فعالیت این جریان ها به اسلام هراسی در دنیا دامن زده است به طوری که وجهه اسلام را در بین مردم دنیا تضعیف کرده و جهانیان می گویند اگر اسلام این است که داعش و امثال آن مدعی آن هستند، پس این دین به چه دردی می خورد؟!

در مسیر نقشه و خواست غرب و صهیونیست ها

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با بیان این که جریان های تروریستی و تکفیری ها همان خواسته ها و نقشه های شوم مستکران غربی و به ویژه صهیونیست های جنایتکار را دنبال می کنند ، گفت: آن ها در واقع امروز، عمله نظام سلطه شده اند و پازل دشمن را تکمیل می کنند.

وی افزود: یکی از آفات وجود تکفیری ها این است که باعث عدم گرایش مردم مسلمان به تشکیل حکومت اسلامی می شود، چرا که می گویند اگر هدف از اجرای احکام اسلام ، همین سر بُریدن ها و خفقان ها و رفتارهای تکفیری است، پس ما برای چه باید به دنبال حکومت اسلامی باشیم و حال آن که معنا و مفهوم حکومت اسلامی آن چیزی نیست که امروز داعش و جبهه النصره و القاعده عنوان و اجرا می کنند.

لزوم توجه به همه ابعاد در مقابله با جریان های تکفیری

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار همچنین در ادامه با بیان این که بی شک مبارزه و مقابله با جریان های تکفیری، ابعاد امنیتی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و علمی دارد که طبیعتاً مسئولان هر قسمت تدابیر لازم را باید انجام دهند، گفت: مسئولان سیاسی کشورها باید توجه کنند که برخی از آن ها متاسفانه به افکاری اجازه تولید و فعالیت می دهند که در نهایت منجر به ایجاد داعش ها می شود، کما این که امروز عربستان سعودی پول می دهد که در بسیاری از دانشگاه ها و مدارس و مراکز کشورهای مسلمان، تکفیری ها و وهابی ها پرورش می یابند و بعد این ها قدرت گرفته و حکم جواز و قتل مسلمانن دیگر را بی هیچ دلیلی صادر می کنند و مع الاسف برخی اهل تسنن به وهابیت گرایش پیدا می کنند.

رسالت علمای اسلام در روشنگری فرهنگی و علمی

وی به نقش و مسئولیت خطیر علمای اسلام در این باره اشاره کرد و بیان داشت: البته اصل موضوع فرهنگی است ، هر چند مساله مالی و اقتصادی و پول های عربستان ونظام سطله نیز دخیل است اما به هر حال عالمان مسلمان می بایست برای دفع خطر تکفیر به روشنگری علمی و فرهنگی مبادرت کنند و با استدلال و منطق علمی به شبهات وهابیون تکفیری پاسخ دهند.

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: در حال حاضر مشاهده می شود که برخی از به ظاهر عالمان وهابی آیاتی در کنار روایات قرار داده و می گویند هر کس فلان کار را بکند مشرک است و مشرک را باید کُشت و صدالبته ریشه آن ها به اندیشه ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم برمی گردد که محمد بن عبدالوهاب بعدها، حرف های آن ها را به شکل سطحی تر عمل کرد و با جد آل سعود پیمان بست و باعث شکل گیری و قدرت نمایی وهابیون تکفیری در منطقه و به خصوص شبه جزیره عربستان شد.

مخالفت فِرق چهارگانه اهل سنت با اندیشه های وهابیت

این اندیشمند و متخصص علم کلام همچنین ابراز داشت: جالب این است اولین کسانی که علیه همین محمد بن عبدالوهاب بیانیه داد و او را طرد کرد، خانواده خودش بودند که حتی او را از شهرش هم بیرون کردند؛ همچنین پدر و برادرش نیز با او مخالفت کرد که بنده در کتاب فرق و مذاهب اسلامی به تشریح این مساله به طور کامل و با جزییات پرداخته ام.

وی افزود: ابن تیمیه نیز که رییس فکری این جریان است پس از بیان عقاید و اظهارات گمراه کننده اش او را زندانی کرده و همه فِرق چهارگانه اهل سنت او را طرد کرده و برخی گفته اند در زندان بر اثر شکنجه کشته شد.

مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که وهابیون همه را غیر از خود گمراه دانسته و تکفیر می کنند، گفت: البته متاسفانه در حال حاضر تا حدی ابن تیمیه برای برخی از اهل سنت تقدس و وجهه خاصی پیدا کرده به طوری که عده ای تحت تاثیر افکار او قرار گرفته و به جنایت و آدم کشی در بلاد اسلامی می پردازند.

علمای اسلام مبانی و نتایج عملی اندیشه وهابیت را آشکار کنند

وی اضافه کرد: به هر حال باید علما باید فکری برای حل این موضوع کنند و به عنوان مثال از لحاظ نتیجه بگویند که مثلاً شکل گیری و تقویت جریان وهابیت تکفیری چه آثار و نتایجی به دنبال دارد چه آن که یکی از راه های رد نظریه ، بیان مبانی آن است و یکی از راه های دیگر ، اشاره به نتایج و آثار آن می باشد که امروز این فتنه عظیم در جهان اسلام به وجود آمده و نشان می دهد که این نظریه مشکل جدی دارد.

وی گفت: به هر حال علمای معتدل و خوش فکر و منصف دنیای اسلام باید دور هم جمع شده و این گونه کنگره ها بی شک نتایج و اثرات خوبی به دنبال دارد که امید است به کاهش یا رفع خطر جریان های تکفیری در کشورهای اسلامی بینجامد.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار یادآور شد: در واقع وهابیت تکفیری امروز همان خوارج صدر اسلام است که حتی در میان خود نیز به نزاع پرداخته و هر کس از خودشان که قائل به قیام نباشد کافر و مهدور الدم می دانند و این ها امروز آبروی اسلام عزیز را برده اند و ما باید برای ریشه کنی چنین معضلی فکری کنیم.

اسلام دین محبت و رأفت است نه خشونت و سربُریدن!

وی بیان داشت: اسلام دین رأفت و رحمت است و به سادگی خون کسی در این دین، مباح نمی شود و اگر کسی بر فرض آن ها اشکالی هم دارد نهایتاً باید بگویند از دید ما کار او جایز نیست نه این که به راحتی حکم کفر و شرکت به فرد داده و او را بکشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران همچنین گفت: شیعه و سنی سال ها و در طول قرن های متمادی با خوبی و خوشی کنار هم زندگی کرده اند و امروز وظیفه همه ماست که با اقدامات فرهنگی و علمی مانع از تشدید تفرقه مذهبی و خونریزی در جهان اسلام شویم.

مقابله با انقلاب اسلامی با حمایت از جریان وهابیت

وی با بیان این که اصل کار و سررشته امور دست غربی ها و مستکبران است، خاطرنشان کرد: وقتی انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، مستکبران عالم و نظام سلطه دانست که باید با این انقلاب مبارزه کند و گرنه اگر این انقلاب به توفیقات خود ادامه دهد به الگویی در جهان تبدیل می شود که اثبات خواهد کرد که اسلام قدرت اداره جهان را دارد.

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: دشمنان انقلاب ، روش های مختلفی برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران به کار بستند و به خصوص انگلیسی ها که همواره به دنبال اجرای "سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن" هستند طرح اختلاف افکنی شدید میان شیعه و سنی را دنبال می کردند و می کنند و از این حیث ، پست فطرت تر از آمریکایی می باشند.

وی با بیان این که مقابله با انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی، هدف اصلی ایجاد جریان های تکفیری است، اظهار داشت: تا پیش از این جریانات وهابیت و تکفیری ها، در برخی کشورهای مسلمان،  اهل سنت اتفاقاً بیشتر علاقه مند به انقلاب اسلامی بودند و در کشورهایی چون هند و پاکستان بسیاری واقعاً شیفته و دلباخته امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بوده و هستند؛ حتی برخی کشورهای عربی به خصوص در شمال آفریقا و خود تونس که امروز یکی از منشاهای تکفیری هاست طرفدار انقلاب اسلامی و نهضت امام بوده اند، اما نظام سلطه با تفرقه میان شیعه و سنی و تخریب وحدت ،کاری کردند که آن ها تا حدی نسبت به انقلاب اسلامی و شیعه ، حالت دشمنی پیدا کرده اند.

رسانه های جمعی بصیرت افزایی کنند

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار همچنین در خاتمه سخنان خود با بیان این که امروز رسانه های جمعی نقش مهمی در روشنگری و بصیرت بخشی به مسلمانان در باره حقیقت تحولات امروز دارند، گفت: قبلاً که ما با آفریقایی ها و مصری ها صحبت می کردیم گاهی حتی از ما شدیدتر از انقلاب اسلامی و نهضت حضرت امام (ره) دفاع می کردند اما الان تبلیغات ضد شیعی انگلیس، به تعبیر مقام معظم رهبری با ایجاد تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی باعث گسست در وحدت مسلمین می شود، چرا که استکبار از این وحدت شکنی به دنبال اهداف خود می باشد.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha