پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام حاجتی

حوزه/ امام‌جمعه موقت اهواز با تأکید بر اینکه امروز برای دفاع از اسلام، شیعه، انسانیت و آزادگان جهان هیچ راهی مهم‌تر از تقویت حوزه‌های علمیه نیست، گفت: در حال حاضر هیچ سنگری بالاتر از حوزه‌های علمیه برای دفاع از اسلام نیست، جذب هر نفر به این سنگر تیری به سینه دشمن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر احمدرضا مراد حاجتی امام‌جمعه موقت اهواز، در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی مربیان دانش‌آموزی مدارس علمیه استان خوزستان که در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز برگزار شد، طلبگی را «احب الاعمال الی الله» دانست و عنوان کرد: خداوند عزوجل در قرآن کریم تنها به یک شغل توصیه و تأکید کرده و آن‌هم طلبگی است.

وی با اشاره به آیه «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»، ادامه داد: در آیه 22 سوره توبه تا قبل از این آیه، خدای سبحان مسلمانان را توبیخ می‌کند که چرا به جنگ و جهاد نمی‌روید، لکن در این آیه می‌فرماید که چرا به رفته و به دنبال تفقه در دین نمی‌روید؛ می‌فرماید که چرا از اقوام و قبیله‌های مختلف عده‌ای خود را برای آگاهی در دین آماده نمی‌کنند تا قوم خود را بیم دهنده باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی بابیان اینکه خداوند درآیات سوره توبه به پیامبر (ص) می‌فرماید: باید عده ای به دنبال یادگیری دین، باشند، خطاب به طلاب گفت: به تعبیر امام علی(ع)؛ کسی که در خواب باشد، دشمنش خواب نمی‌رود؛ اگر شما طلبه‌ها بیکار بنشینید، دشمن فعال و پرکار بوده و از همین رهگذر برای ضربه به اسلام و مسلمین استفاده خواهد کرد.

وی بابیان این‌که طلبگی، مسیر ائمه اطهار(ع) است، به حدیث « لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا»، اشاره کرد و افزود: امام رضا(ع) می‌فرماید اگر مردم خوبی‌های کلام ما را بدانند حتماً پیروی می‌کنند؛ کسی می‌تواند محاسن کلام ائمه را منتقل کند که در قدم اول درون و جان خودش را تهذیب کرده باشد و این تهذیب با عبادات، شب‌زنده‌داری، و... در وجود انسان به وجود می‌آید، باید ابتدا خودسازی کرد تا بتوان انتقال‌دهنده محاسن کلام ائمه(ع) شد و این مقام عظیمی است که نصیب هر کس نمی‌شود.

وی قدم دوم را فراگیری علوم ائمه عنوان کرد و گفت: معصوم می‌فرماید یک روایت که درک شود بهتر از هزار روایت بدون درایت و فهم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی با اشاره به این بیت از جامی« ذات نایافته از هستی، بخش. چون تواند که بود هستی‌بخش؟» اضافه کرد: لازمه کار این است که در ابتدا سنخیتی درونی با محبوب ایجاد شود؛ طلبه باید اهل نماز شب، سجده، دعا و... باشد، آن طلبه ساده‌پوش اهل خمین در دنیای مادی هیچ رشته وثیقی با پیروانش نداشت مگر عشقی که در قلب میان او و محبوبش بود و آن‌چنان رابطه‌اش را باخدایش محکم کرد که بسیاری از مردمی که سینه به تیر دادند برای پیروزی انقلابی که او پایه‌گذاری کرد هرگز او را ندیدند.

امام‌جمعه موقت اهواز، با اشاره به آیه 96 سوره مریم«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا»، خطاب به طلاب تأکید کرد: وقتی صاحب عمل صالح شدی حرفت روی مردم تأثیرگذار خواهد بود؛ پله اول برای داعی الی الله شدن الهی شدن است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه امروز برای دفاع از اسلام، شیعه، انسانیت و آزادگان جهان هیچ راهی مهم‌تر از تقویت حوزه‌های علمیه نیست، گفت:امروز هیچ سنگری بالاتر از حوزه‌های علمیه برای دفاع از اسلام نیست، جذب هر نفر به این سنگر تیری به سینه دشمن است.

لازم به ذکر است، دوره آموزشی مربیان دانش‌آموزی مدارس علمیه استان خوزستان به‌منظور آمادگی طلاب جهت انجام فعالیت‌های تربیتی-فرهنگی در مدارس و میان دانش آموزان، با حضور 100 نفر از طلاب مدارس علمیه استان خوزستان، غیر از شهر اهواز، از روز گذشته آغازشده است و تا عصر امروز ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha