جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله علوی بروجردی

حوزه/ کار پلیس باید از طریق فرهنگ‌سازی صورت گیرد و از پایه‌های ابتدایی در مدارس، مثل پلیس مدرسه، آغاز شود تا فرهنگِ صحیح جا افتاده و افراد نیز به صورت داوطلب و انتخابی همکاری کرده و این فرهنگ را به نوجوانان و جوانان القا کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت لله علوي بروجردي شب گذشته در دیدار فرمانده نيروي انتظامي استان قم به فداكاري و از خودگذشتگي کارکنان آن اشاره کرد و گفت:  توفیقاتی که الحمدلله نصیب شده و ما از دور نظاره‌گر آن هستیم،  مرهون لیاقت و خلوص جنابعالی و همکاران شما در این مجموعه است.

*دشواری‌ها و برکات خدمت‌گزاری در قم

فعالیت در قم مقداری مشکل تر از کار در مجموعه‌های دیگر؛ حتی در شهرهایی است که ممکن است بزرگ‌تر از قم باشد؛ چراکه این شهر، بسیار مهاجرپذیر است و چه‌بسا جمعیت خود قم اصیل، صرف نظر از جمعیت مهاجر آن، یک‌دهم یا یک‌پانزدهم جمعیت کل باشد.

کارکردن در شهرهایی که فرهنگ خاص واحدی حاکم است، بسیار آسان است؛ اما در قم فرهنگ‌های مختلفی حضور دارند که این مسئله قدری کار را مشکل می‌کند؛ حتی از خارج از کشور جمعیت زیادی در اینجا زندگی می‌کنند؛ لذا باید به نحوی کار کرد تا رضایت همگان و یا رضایت اکثر افراد حاصل شود.

معمولاً تلاقی فرهنگ‌ها به همراه مشکلات اقتصادی مسائل را پیچیده‌تر می‌کند. گاهی افرادی از روستاها می‌آیند که محتاج کار هستند و مشکلات مالی و اقتصادی دارند. اینها طبعاً جرائمی را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، خانواده‌هایی هم هستند که قدری با اعتقاد و ایمان فاصله دارند و در بین آنها هم مسائل دیگری رواج دارد. شما با مجموعه‌ای از مشکلات مواجه اید؛ اما چیزی که مشکلات را در این مجموعه کمتر و حل‌شدنی می‌کند این است که برنامه‌ریزی شما برای کار از ابتدا صحیح و درست است؛ به این معنا که نبض جامعه را به‌خوبی شناخته‌اید و می‌دانید چه مشکلاتی در قم در درجه اول اهمیت است و چه مشکلاتی در درجات بعدی قرار دارد. تشخیص این اولویت‌ها مهم است. امروزه در دنیا پلیس بر مبنای علم حرکت می‌کند؛ اما علیرغم پیشرفت‌های زیادی که حاصل شده، هنوز شاهد خشونت نابجا در پلیس، مثلاً در آمریکا، هستیم که گاهی مسائل اجتماعی تندی نیز ایجاد می‌کند که برای دولت مرکزی و دولت فدرال اسباب زحمت می‌شود.

به‌علاوه، قم از جهات دیگری، از جمله اینکه یکی از مراکز زیارتی مهم بین شیعیان است و بعد از مشهد مقدس از حیث جمعیت زائران و مسافران رتبه اول را دارد، دست‌خوش مسائل دیگری نیز هست؛ از جمله اینکه افراد خلافکار، مخصوصاً در اوقاتی که تعداد زائر بیشتر است، از اجتماع مردم سوء استفاده می‌کنند. این مشکلاتی است که در کنار این قضایا پیدا می‌شود.

*حوزه علميه قم، بزرگترين حوزه در دنياي اسلام

از طرف دیگر، خود حوزه علمیه و حضور مراجع بزرگوار در این شهر، مسئله مهمی است. امروز قم تقریباً بزرگ‌ترین حوزه در دنیای اسلام است؛ نه فقط در شیعه؛ بلکه در اسلام حوزه‌ای به این بزرگی و عظمت نداریم. حوزه علمیه قم بین‌المللی است و از کشورها، قاره‌ها، و نژادهای مختلف در اینجا در حال تحصیل هستند. این مسئله نیز مسائل امنیتی ایجاد می‌کند؛ چراکه به همان نسبت که افراد برای حضور در این حوزه و بهره‌بردن از آن شور و شوق دارند، به همان نسبت کسانی هم هستند که در این جهات طمع‌هایی دارند. در کنار این تقاضا، افرادی برای مقاصد دیگری آمده و مجموعه اینها در کار شما تأثیرگذار است. به‌علاوه، امروز قم یکی از کلان‌شهرهای کشور است و توسعه‌ای که روز‌به‌روز پیدا می‌کند آن را در ردیف شهرهای بزرگ قرار داده است.

*زندگی در کنار حضرت معصومه(س) امتیاز است

یکی از امتیازهای فوق‌العاده‌ای که شما در کنار این مجموعه دارید، این است که مردم این شهر از عاشقان آل محمد (ص) و حضرت معصومه (س) بوده و همگی ما در پناه حضرت معصومه (س) زندگی می‌کنیم و از انفاس قدسیه ایشان بهره‌مندیم؛ لذا این برکات و عنایات شامل حال همگی شما عزیزان است و قطعاً کارکردن برای حضرت معصومه (س) و خدمت‌گزاری در آستانه ایشان اضافه بر خدمتی است که اگر در هر جای دیگری بودید می‌کردید. همچنین، خدمت‌گزاری برای آقا حجت بن الحسن(ع) نیز هست؛ چون اینجا حوزه شیعه و مرکز شیعیان است؛ لذا کار در قم بسیار مشکل است و به دلیل خصوصیاتی که ذکر شد، قابل مقایسه با سایر کلان‌شهرها نیست.

*موفقیت مجموعه نیروی انتظامی در قم علیرغم دشواری‌ها

شما و مجموعه دوستان و همکارانتان از جمله معدود افرادی بودید که در این کار موفق شدید. چون قم قبلاً مشکلات فراوانی داشت؛ اما در حال حاضر در سطح شهر واقعاً شاهد امنیت بیشتری هستیم؛ حتی دزدی‌ها و امثال اینها، که در سطح شهر برای مردم ناامنی ایجاد می‌کنند، کمتر شده و رسیدگی بیشتری به این مسائل می‌شود. این مسئله، به‌خصوص در اوضاع و احوالی که ما در بدترین وضعیت اقتصادی هستیم و رکود شدیدی حاکم شده بسیار مهم است. متأسفانه این رکود هنوز هم ادامه دارد و ما امیدواریم با وضعیت جدیدی که پیش آمده و نیز رفع تحریم‌ها در زمینه تولید، حرکتی ایجاد شود.

قم یکی از مراکزی است که در زمینه تولید در کشور نقش مهمی دارد و ان‌شاء‌الله وضعیت جدید بتواند تا حدی کمک به کار مردم و نیز کار شما باشد. بسیار ارزشمند است که شما این توفیقات را در این برهه زمانی خاص داشته اید؛ به این معنا که با تمام مشکلاتی که از جهات مختلف وجود داشت، توانستید این امر مهم را به انجام برسانید.

مسئله بودجه در نهادهای دولتی، از جمله در نهاد شما، مشکلاتی داشته است. طبعاً شما برای کارهای زیادی در این زمینه مشکل دارید و خاص شما هم نیست. همه نهادهای دولتی این مشکل را دارند؛ ولی خلوص، صدق و صفای شما، و جهات اعتقادی و علاقه‌ای که به این شهر داشتید و کار در جوار حضرت معصومه (س) برای شما امتیاز بزرگی است. الحمدلله این همجواری مشکلات را برای شما تسهیل کرده است؛ و شما توانستید در این مجموعه کارنامه بسیار خوبی عرضه کنید.

*حرکت به سمت وضعیت ایده آل از طریق فعالیت فرهنگی

همیشه میان وضع موجود و ایده آل فاصله است. هیچ وقت آن حالت مناسب ایجاد نمی‌شود؛ چراکه در همه جوامع افرادی هستند که به جرم تمایل دارند و این مشکل در کشورهای دیگر نیز حل نشده؛ بلکه بیشتر نیز شده است. نکته‌ای که می‌خواهم در این زمینه خدمتتان عرض کنم این است که مردم ما، به هر حال، مردم نجیبی هستند و در تمام موقعیت‌ها در کنار نظام و انقلاب بوده‌اند. در جنگ تحمیلی، قم یکی از مراکزی بود که تعداد زیادی از جوانان و گل‌های سرسبد خانواده‌ها را تقدیم انقلاب کرد. مردم ما مردمی هستند که اگر مشکلی در مملکت پیدا شود، همیشه آماده خدمت‌اند. این آمادگی مردم خیلی اهمیت دارد. شما باید بکوشید در کارتان، که بخشی از همین مردم جزء مجموعه شما در تأمین امنیت‌اند، همکاری آنان را بیشتر جلب کنید.

مسئله فساد که ذکر کردید، موضوع عام‌البلوایی است و در حال حاضر در بسیاری از شهرها گرفتاری‌های سنگینی با آن داریم؛ اما در قم خیلی متفاوت است. متأسفانه برخی افراد، وقتی اوضاع اقتصادی تنزل می‌کند یا قانون کامل حکم‌فرما نیست، می‌خواهند راه نزدیک‌تری بروند و این مسئله موجب می‌شود در مجموعه‌های دولتی فساد رخنه کند. الحمدلله شما از این حیث کارنامه بسیار خوبی دارید. امیدوارم در جلب همکاری‌های مردم، مثل پلیس محله یا کسانی که در ادارات و کارخانه‌ها همکار شما هستند و از نزدیک به صورت افتخاری انجام وظیفه می‌کنند، موفق باشید؛ خصوصاً اینکه شما در سطح شهر و در میان طبقات مختلف چهره محبوبی دارید.

از طرف دیگر، کار پلیس باید از طریق فرهنگ‌سازی صورت گیرد و از پایه‌های پایین در مدارس، مثل پلیس مدرسه، آغاز شود تا فرهنگِ صحیح جا افتاده و افراد نیز به صورت داوطلب و انتخابی همکاری کرده و این فرهنگ را به نوجوانان و جوانان القا کنند؛ چنان‌که در شرع آمده است: «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته»؛ همه ما در قبال یکدیگر مسئولیت داریم و این فقط کار پلیس نیست. اگر پلیس گوشه‌ای از این وظیفه را بر عهده گرفته است دلیل بر آن نمی‌شود که ما دیگر وظیفه‌ای نداشته باشیم؛ بلکه ما، به‌ویژه در وضعیت فعلی، وظیفه همکاری بیشتری داریم.

*موفقیت نیروی انتظامی در تأمین امنیت

مشکلاتی که در بیرون از مرزهای ما در کشورهای اطراف وجود داشته در اینجا دیده نشده است؛ به‌خصوص اینکه گاه در همین اطراف، نقشه‌ها و توطئه‌هایی را برای عملیات تروریستی تدارک می‌بینند که اگر موفق شوند تلفات فراوانی خواهد داشت، و انعکاس آن نیز، از لحاظ حیثیتی، برای نظام خوب نیست؛ حتی قم از این جهت بیشتر از مشهد و شاید تهران مورد نظر است؛ اما بحمدالله این مجموعه، موفق عمل کرده است؛ به‌خصوص کنترل سیل زائرانی که به قم می‌آیند مشکل است؛ اما این کار به دقت انجام شده البته طبیعتاً با ایده آل فاصله زیادی دارد، اما مسیر، راه صحیحی بوده و هست و من امیدوارم با همین خلوص و علاقه‌ای که به کار دارید ان‌شاء‌الله به آن ایده آل‌ها نزدیک‌تر شوید.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha