پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام مهاجرنیا

حوزه/ مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با بیان این که امام(ره) مجتهدی بسیار سنتی، اما روشنفکر دینی بسیار متعالی بودگفت: اگر امروز مسئله جمهوریت مطرح می شد، مخالفان زیادی پیدا می کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا شامگاه یکشنبه در نخستین شب جشن انقلاب اسلامی که به همت مجمع پیروان امام و رهبری در مسجد طفلان مسلم برگزار شد، با اشاره به اینکه عالمان مطرح در طول تاریخ به سه گروه تقسیم می شوند، اظهار داشت: بخشی از علما به دلیل شرایط زمان، بیشتر اهل اندیشه بودند و ابعاد نظری آنها بر وجه عملی غلبه داشته است.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از عالمان دین بیشتر در ابعاد عملی ظهور و بروز داشته اند، تصریح کرد: شهید شیخ فضل الله نوری یکی از بزرگ ترین انقلابیون دوران مشروطه بود که وجه  سیاسی وی بر ابعاد علمی برتری داشته است. 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بخش دیگری از عالمان دین به صورت توام در علم و عمل مطرح بودند، افزود: امام راحل(ره) یکی از عالمانی است که در عرصه فکری و اندیشه از شخصیت های بی نظیر تاریخ معاصر ایران می باشد و در زمینه عمل نیز انقلاب اسلامی ایران را بنیان گذاری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به مهجور ماندن شخصیت علمی امام خمینی(ره)، گفت: تجلی شخصیت سیاسی امام(ره) موجب شد تا حدودی شخصیت فکری و نظری ایشان ناشناخته بماند و بر این اساس بسیاری از مردم از آثار علمی، فلسفی و معرفتی این عالم بزرگ آگاهی ندارند.

وی در ادامه به ویژگی های شخصیتی امام راحل(ره) اشاره داشت و گفت: «فهم شرایط زمان» یکی از مهم ترین شاخصه های شخصیتی ایشان بود؛ بسیاری از هم دوره ای های امام(ره) نیز در عرصه فقاهت حضور داشتند اما امام خمینی(ره) شرایط عصر خود را بسیار خوب شناخت.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با اشاره به شرایط دوره مشروطیت، گفت: ایران در دوره مشروطیت بدون هیچ گونه زمینه آمادگی از سنت به صنعت وارد شد و بر این اساس یک گسست تاریخی صورت گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به چالش هایی که در میان دین و مدرنیته وجود داشت، گفت: هنگامی که مشروطیت رخ داد انواع مفاهیم مدرنیته در جامعه انتشار یافت که برای جامعه ترجمه نشده بود. 

*امام خمینی پرچمدار احیای دین بود

وی با بیان اینکه دوره پهلوی، دوره تعارض های دین و مدرنیته بود، ابراز داشت: در این زمان، دیندار بودن هزینه داشت اما امام خمینی(ره) به عنوان نماینده فکری تشیع، پرچمدار احیای دین شد.   

این استاد حوزه و دانشگاه، «فهم ظرفیت های دینی» را از دیگر ویژگی های شخصیتی امام خمینی(ره) عنوان کرد و گفت: پهلوی تلاش می کرد دین را شخصی کند اما امام(ره) توانست دین را به اجتماع ارائه کند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) به خوبی دین را در قالب اجتماع ارائه داد، ابراز داشت: ایشان احکام ثابت و متغیرات دین را تبیین کردند و فرمود «زمان و مکان در استنباط احکام و اجتهاد دخالت دارد».

*حکومت بدون مردم همان تفکر داعشی است

وی با طرح این سوال که مگر می شد حکومت اسلامی را بدون مردم بنا کرد، گفت: حکومت بدون مردم همان تفکر داعش و سلفی است که نگاهی به مولفه زمان و مکان در اجتهاد ندارد؛ جسم داعشی ها در دوران امروز است اما تفکر آنها در گذشته مانده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه امام خمینی(ره) به اصول ثابت دین پایبند بود، تصریح کرد: ایشان هنگامی که در در پاریس بودند براساس مولفه زمان و مکان، مدرن فکر کرد و برای بشر امروز نسخه نوشتند.  

*امام(ره) روشنفکر دینی بود

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود: امام مجتهدی بسیار سنتی، اما روشنفکر دینی بسیار متعالی بود.

وی در ادامه با بیان اینکه در منابع فقهی موضوعی به نام جمهوریت وجود نداشت، تصریح کرد: امام راحل جمهوریت و اسلامیت را در کنار یکدیگر قرار داد و «فقیه محوری» را به «فقیه محوری مردم سالاری دینی» تبدیل کرد.

*توجه به جمهوریت یکی از شاهکارهای امام راحل بود

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با تاکید بر اینکه بدون توجه به نقش مردم نمی توان حکومت را تداوم بخشید و زندگی اجتماعی کرد، ابراز داشت: توجه به نقش مردم در قالب جمهوریت یکی از شاهکارهای امام راحل بود؛ پیش از ایشان در کل تاریخ، هیچ کسی نتوانست این شاهکار بزرگ را انجام دهد که به مردم مسئولیت و وظیفه شرعی در قالب حکومت اسلامی بدهد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به تاکید امام، رهبری و بزرگان دین بر داشتن قصد قربت هنگام رای دادن در انتخابات، اظهار داشت: رای دادن در نظام های سکولاریستی نیز وجود دارد، اما این اقدام در نظام جمهوری اسلامی با قصد قربت و تکلیف شرعی دینی همراه است.

وی افزود: امام خمینی(ره) یک پدیده مدرن را شرعی کرد و دیانت و سیاست را در یک قالب قرار داد.

این استاد حوزه و دانشگاه ویژگی سوم شخصیت امام راحل(ره) را «فهم ظرفیت های مردمی» عنوان کرد و گفت: عموما نقش مردم در نگاه سیاسی گذشته مشاهده نمی شد و حق شهروندی تعریف نشده بود و در دوران پهلوی نیز این گونه بود.  

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا، «فهم ترکیب، تطبیق و ارجاع» را یکی دیگر از ویژگی های مهم اندیشه امام راحل(ره) دانست و افزود: امام راحل توانست دین را در مسائل مدرن تطبیق دهد و مسائل جدید را نیز شرعی و دینی کند.

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) بسیاری از مسائل جدید و مدرن را به گونه ای مطرح کرد که عین احکام دین هستند.  

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امام(ره) بدون اینکه انحرافی در دین ایجاد کنند یا دچار روشنفکری انحرافی شوند، اسلام را بر مصادیق مدرن تطبیق داند.

*اگر امروز مسئله جمهوریت مطرح می شد، مخالفان زیادی داشت

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با تاکید بر اینکه اگر امروز مسئله جمهوریت مطرح می شد مخالفان زیادی پیدا می کرد، ابراز داشت: همین امروز مخالفانی  داریم که معتقدند جمهوریت چیست و اصل، حکومت اسلامی است!

*برخی معتقدند مردم نقش ظاهری در حکومت اسلامی دارند

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا افزود: این افراد اعتقاد دارند مردم نقش ابزاری دارند و ظاهر کار هستند و اصل فقاهت و فقیه و حکومت است.

وی با بیان اینکه در برخی نظریات «عبور از مردم» برای تشکیل و حفظ حکومت اسلامی پذیرفته شده است، تصریح کرد: طبق نظر امام و رهبری اگر مردم پای حکومت اسلامی حضور نداشته باشند و فقیه از راه دیگری بتواند حکومت تشکیل دهد، شرعا حکومت اسلامی تشکیل نمی شود.  

وی با طرح این پرسش که اگر روزی مردم بالاتفاق بگویند حکومت اسلامی را نمی خواهیم، آیا وظیفه فقیه این است که اسلحه بگیرد و مردم را سرکوب کند و نظام را حفظ کند، گفت: روزی که مردم حکومت اسلامی را نخواهند، وظیفه حکومت ساقط می شود.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: تفاوت کسی که به نقش مردم پایبند است و فردی که مردم را ابراز می داند، در بحث جمهوریت مشخص می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا، «عمل کردن» را پنجمین ویژگی شخصیتی بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی دانست و گفت: امام(ره) مرجع تقلیدی بودند که وقتی فتوایی می داد خود نیز به دنبال اجرای آن بود؛ ایشان همواره اعتقاد داشتند اندیشه محض کارآمد نیست و دنیای امروز بر پایه عمل بر مبنای نظر است. 

*نظام شاهنشاهی از ابتدا باطل بود

وی در بخش دیگری از سخنان با بیان اینکه عادت کرده بودیم بدون شاه نمی شود زندگی کرد، گفت: اوایل انقلاب اسلامی به امام راحل پیشنهاد دادند که شاه سلطنت و شما حکومت کنید که ایشان با قاطعیت فرمود شاه باید برود چرا که شاهنشاهی از اول باطل بود. 

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با تاکید بر اینکه امام(ره) حکومت تلفیقی را نپذیرفت، افزود: در دوره صفویه و مشروطیت نیز اگر شرایط مناسب بود، علما سلطنت را جمع می کردند.

*عزت کم نظیر ملت ایران در دنیا  

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا در ادامه با بیان اینکه امروز خداوند در دنیا بزرگ ترین توفیق الهی را به نسل ما داده است، ابراز داشت: با وجود همه مشکلات و گرفتاری ها، ملت ایران عزیزترین ملت ها در دنیا است؛ طبیعی است که برای حفظ عزت باید پای مشکلات ایستاد. 

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین به دیدگاه های مختلف در مسئله هسته ای اشاره داشت و گفت: امام راحل(ره) تببین و بررسی مسائل کشور را به درون جامعه آورد و اینکه گفته شود همه باید یک گونه فکر کنند درست نیست.

*در مذاکرات هسته ای دیپلماسی فعالی داشتیم  

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با تاکید بر اینکه در قضیه هسته ای انصافا توانستیم گام به گام ابرقدرت های دنیا مذاکره کنیم و دیپلماسی فعالی داشته باشیم، گفت: بزرگ ترین ابرقدرت های دنیای امروز می خواستند ما را زمین بزنند، اما  موفق شدیم در حد امکان خواسته های خود را محقق کنیم.       

وی با اشاره به ایستادگی تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته ای، گفت: هنگامی که وزیر امور خارجه ایران به طرفین غربی گفته بود «هیچگاه یک ایرانی را تهدید نکنید»، وزیر خارجه روسیه نیز در زیر سایه ما گفت «هیچگاه روسیه را نیز تهدید نکنید» که همین مسئله به اندازه دنیا برای ما ارزش داشت.

*افتخارات ملی در جدال های سیاسی نابود شد

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با انتقاد از اینکه بحث های افراطی جناحی در هنگام پذیرش برجام وجود داشت، گفت: متاسفانه برخی سیاسیون، سرمایه های انسانی، ملی و تقدسات را به حراج تخریب گذاشتند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: متاسفانه افتخارات ملی در جدال های سیاسی نابود شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با اشاره به ورود قایق ملوانان آمریکایی به آب های جمهوری اسلامی، گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری فرمود، خواست خداوند بود که این قایق در روز اجرای برجام به سوی آب های ایران منحرف شود تا ما به آمریکا نشان دهیم هیچگاه فکر نکنید بخاطر برجام از مواضع استکبارستیزی خود کوتاه می آییم.

*مردم تحت تاثیر شور سیاسی قرار نگیرند

وی در پایان با بیان اینکه قم همواره در عرصه انتخابات از پیشگامان بوده است، خاطرنشان کرد: مردم باید با هوشیاری، درایت، مطالعه و توجه به تکلیف شرعی خود به تحقیق از کاندیداها بپردازند و تحت تاثیر   جریانی قرار نگیرند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha