شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آئین نامه ساواک برای تحصیل طلاب علوم دینی

حوزه/ یورش به مدرسه فیضیه و دستگیری طلاب و اعزام آنان به سربازی یکی از ترفندهای شناخته شده و مستمر برای پراکنده نمودن طلاب و دلسرد کردن آنان از ادامه تحصیل توسط رژیم منحوس پهلوی بود.

رژیم شاه با تدوین و اجرای آئین نامه ای برای برنامه تحصیل طلاب علوم دینی در اوائل دیماه 1342 که به تصویب شورای عالی فرهنگ رسید ، اعلام کرد: از این پس کارت معافیت طلاب برای محصلین علوم دینی در صورتی صادر خواهد شد که مطابق با آئین نامه و برنامه مزبور تحصیل نمایند.

خبرگزاری «حوزه» به مناسبت فرارسیدن بهار انقلاب برگی از تاریخ پرفراز و نشیب فیضیه را با انتشار متن آئین نامه ده ماده ای ساواک برای جلوگیری از پیشرفت علمی طلاب به بهانه معافیت تحصیلی منتشر می کند.

*ازاداره کل سوم به ساواک قم

بدینوسیله یک نسخه(5برگ) آئین نامه و برنامه مربوط به تحصیلات طلاب علوم دینی که در سال 42 به تصویب شورایعالی فرهنگ رسیده و اخیرا از طریق وزارت  آموزش و پرورش جهت اجراء به ادارات تابعه ابلاغ گردیده است جهت اطلاع از مفاد آن به پیوست ایفاد میگردد. خواهشمند است دستور فرمائید نتیجه اقدامات معموله را اعلام نمایند.

ماده1- طلاب علوم دینی  کسانی هستند که طبق برنامه مصوب شورایعالی فرهنگ به تحصیل علوم دینی اشتغال دارند.

ماده2-تحصیلات علوم دینی به سه دوره تقسیم می شود.

الف- دوره مقدماتی

ب- دوره سطح

ج- دوره خارج

الف- دوره مقدماتی شامل سه سال است طبق برنامه از طرف شورایعالی فرهنگ به تصویب خواهد رسید.

ماده3- کسانی می توانند وارد دوره مقدماتی شوند که حداقل دارای گواهینامه سال ششم ابتدائی باشند.

تبصره1- اشخاصیکه فعلا (در) دوره مقدماتی به تحصیل اشتغال دارند ولی فاقد گواهینامه سال ششم ابتدائی می باشند در صورتی میتوانند وارد دوره( سطح) شوند که سال ششم ابتدائی را امتحان دهند و به اخذ گواهینامه نائل گردند.

ب- دوره (سطح) شامل چهار سال است( طبق برنامه که از طرف شورایعالی فرهنگ به تصویب خواهد رسید)

ماده4- کسانی می توانند در دوره سطح تحصیل نمایند که در امتحاناتآئین نامه ساواک برای تحصیل طلاب علوم دینی دوره مقدماتی توفیق حاصل نموده باشند.

ماده5-طلاب مشمولی که در دوره (سطح) اشتغال دارند می توانند تا پایان سن 25 سالگی از معافیت تحصیلی استفاده کنند.

صدور معافیت موقت تحصیلی این قبیل مشمولین موکول به تسلیم گواهی اشتغال به تحصیل بامضاء دو نفر از مدرسین سطح مورد اعتماد فرهنگ مربوط خواهد بود.

ماده6- طلاب مشمول خدمت نظام وظیفه که سن آنان از 25 سال تجاوز نماید مکلفند در اردیبهشت ماه سال 1343 در امتحانات شرکت نمایند و در صورت توفیق ارتقاء به کلاسهای سوم یا چهارم برای آنان کارت معافیت موقت تحصیلی صادر خواهد شد. مشروط بر آنکه تا خاتمه تحصیل دوره(سطح) مردود نشوند.

ماده7- طلاب مشمولی که بیش از دو سال در یک پایه توقف نمایند نمی توانند برای سومین سال از معافیت تحصیلی استفاده کنند و باید به اداره نظام وظیفه معرفی گردند.

ماده8- امتحانات سال آخر دوره مقدماتی و هر یک از سالهای تحصیلی دوره سطح در اردیبهشت ماه هر سال زیر نظر نماینده وزارت فرهنگ برابر با برنامه مصوب شورایعالی فرهنگ در حوزه های علمیه که از طرف وزارت فرهنگ معین می شود انجام می گیرد.

تبصره2- فهرست مشخصات و ریز نمرات کلیه دواطلبان که به امضاء مدرسین و نمایندگان وزارت فرهنگ رسیده باشد باید به اداره کل بازرسی و اداره امتحانات و اداره فرهنگ محل برای ثبت و اقدام مقتضی ارسال گردد.

ج-دوره خارج.

ماده9- کسانی می توانند در دوره تحصیلی خارج به تحصیل اشتغال ورزند که از عهده امتحانات مقرر دوره سطح برآمده باشند.

 ماده10- وزارت فرهنگ برای طلاب مشمول خدمت نظام که فعلا دوره خارج را تحصیل می نمایند یا در آینده طبق مقررات به دوره خارج می رسند یا گواهی دو تن از مدرسین دوره خارج حداکثر تا شش سال معافیت صادر خواهد نمود.

آئین نامه تحصیلات طلاب علوم دینی در ده ماده و دو تبصره به شرح فوق در هزار و شصت و دومین جلسه شورایعالی فرهنگ مورخ اول دیماه 1342 مورد رسیدگی و تصویب قرار گرفت. صحیح است بموقع اجرا گذارده شود.

وزیر فرهنگ – دکتر خانلری

منبع: کتاب مدرسه فیضیه به روایت اسناد ساواک

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    0 0
    من که ترفندی برای پراکنده نمودن طلاب ندیدم و آیین نامه هم کاملا عقلایی بود. البته مرررررررررررررررگ بر ساواک