شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بی هویتی را مهمترین مساله و چالش دنیای غرب دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن اراکی، امشب در همایش انقلاب اسلامی تبلور اسلام با نگرش به نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی، و تجلیل از طلاب نخبه و ممتاز حوزه علمیه قم که در مدرسه عالی دارالشفا برگزارشد گفت: رهبر انقلاب با روشن بینی و احاطه ای که بر شرایط امروز جهان دارند، بر این نکته واقف هستند که قشر جوان غربی، آمادگی گسترده ای برای تحول و رسیدن به خواسته ها و نیازهای خود دارد.

وی افزود: امروزه جامعه شناسان غربی به این حقیقت پی برده اند و با صراحت بیان می کنند که مشکل امروز جهان غرب، بی هویتی است که از آن به عنوان بحران هویت یاد می کنند.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: این مشکل در عرصه هایی چون هنر و معماری و سیاست و تفکر فلسفی و... خود را نشان می دهد؛ امروزه جامعه و قشر جوان غرب، نمی داند که چه می خواهد، تنها می داند که یک نیاز دارد و این نیاز نیز بسیار عمیق است.

آیت الله اراکی بیان کرد: وی برای تامین این نیاز حرکت می کند و به مشکل بحران هویت می رسد؛ زبان دل جامعه غرب و قشر جوان این جامعه نیز همین است که نمی داند به دنبال چه سبک و الگویی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: امروزه رفتارهایی از شخصیت های علمی و هنری و تاثیرگذار غربی دیده می شود که در تاریخ بشر سابقه نداشته است؛ ولی آن را با آزادی توجیه می کند؛ ولی نکته مهم این است که انگیزه این انتخاب ها، نداشتن یک پایه هویتی است که بر مبنای این پایه بتوانند معیاری برای تشخیص ارزش ها و خوب در رفتارها و سلیقه ها و ذوق ها و مبانی فکری داشته باشند.

آیت الله اراکی  افزود: رهبر انقلاب با ارسال این نامه در حقیقت به نص آیه قرآن عمل کردند زیرا تمدن غرب همه مشکلات خود را باید در دوری از آیات الهی بداند و قطعا نیز چنین مساله ای مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: سبک عمران در تمدن غرب، سبک قطع ارتباط بین انسان و آیات الهی است؛ انسان در شهری که با معماری غربی ساخته شده است دیگر هیچ ارتباطی با آیات الهی پیدا نمی کند و هیچگاه طلوع و غروب خورشید و تحولات ماه و.... را نمی بیند.

آیت الله اراکی بیان کرد: این قطع ارتباط با آیات الهی، مولد بی هویتی است و انسان را از هویت خود تهی می کند؛ تنها ذکر و توجه به آیات الهی است که به انسان هویت می دهد و او را خردمند می کند.

وی گفت: این غفلت از آیات الهی انسان را کور کرده و انسان را ناشنوا بار می آورد؛ سبک زندگی غربی که پایه اصلی خود را بر دوری از آیات الهی بنا گذاشته است به این سمت حرکت می کند؛ تمدن غربی، تمدن سلب عقل و خرد و توان دیدن و شنیدن است و این انسان قطعا انسانی تهی و پوچ خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: امروزه جامعه غرب در مقابل رفتارهای بد آمریکا در دنیا عکس العمل نشان نمی دهد و این مساله به همین انگیزه و دلیل است.

وی خاطرنشان کرد: قانون اساسی در ایران، سه بار مورد انتخاب قرار گرفت و قانونی که سه بار توسط یک ملت در بازه زمانی بین دو نسلی انتخاب شده است؛ امروزه با دشمنی و کینه ورزی دشمنان مواجه شده است؛ عقلای آمریکا و غرب چرا در مقابل این ظلم در حق ملت ایران ساکت مانده اند؟

آیت الله اراکی بیان کرد: جرم این ملت چه بوده است که باید 37 سال در حلقه تحریم غرب قرار بگیرد؛ چرا، این چراها را اندیشمندان غربی از خود سوال نمی کنند؟ رژیم آمریکا و طاغوت های زر و زور خود جامعه خود را سبک گرفته و به هر سوی می کشانند، زیرا این جامعه، جامعه سبکی است و به هر سوی کشیده می شود؛ فرعون نیز با این سخن با مردم خود صحبت می کرد.

وی گفت: آزادی بیانی که در جامعه غرب وجود دارد بی ارزش است، زیرا آنجا کسی نیست که هویتی جز صاحبان زر و زور باشد که این هویت بخواهد خود را نشان دهد؛ جوامع غربی همانی را بیان می کنند که رسانه ها به آنها تلقین می کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: غربی ها به هیچ عنوان اجازه نمی دهند که ما در دنیا و در عرصه رسانه ای حضور داشته باشیم؛ غربی ها اجازه نمی دهند که پیام رهبری در دنیا و رسانه های آنها منتشر شود.

وی خاطرنشان کرد:  مسئولین روزنامه گاردین بخاطر انتشار یک متن از پیام رهبر معظم انقلاب که در قالب یک آگهی منتشر شده بود محاکمه شدند؛ زیرا همه ادعاهای آنها برای آزادی راستین بیان دروغین است.

آیت الله اراکی گفت: اگر قشر جوان حوزه علمیه بتواند پیام اسلام را با زبانی که نسل جوان دنیا می شناسد و می فهمد و می پذیرد به دنیا عرضه کند، در جهان حرف اول را خواهد زد، ولی این مساله مشروط به استفاده درست از شرایط و امکانات و حضوری متعهدانه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha