پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ چهارمین جشنواره هنر آسمانی

حوزه/ رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حوزویان باید کارهای ماندگار برای کشور به وجود آورند، گفت: امروز هنوز در مجموع کارهای هنری دریافت های کلان به عنوان مبانی هنر معنوی و اسلامی دست نیافته ایم و باید برای دستیابی به آن تلاش کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر علی لاریجانی صبح امروز در چهارمین جشنواره هنر آسمانی در سالن اجتماعات مدرسه  عالی دارالشفاء اظهار داشت: هنر از مقولاتی است که بدون استفاده از ظرفیت ذهنی به معنای معقولات می تواند بر روی اراده انسان تأثیر بگذارد؛ به همین دلیل بخش های مختلف در زندگی انسان متأثر از مباحث هنری است.

وی با بیان این مطلب که هنر مستقیما در اراده انسان تأثیر می گذارد، ابراز داشت: فلسفه هنر از مقولاتی است که در میان اندیشمندان از جایگاه بالایی برخوردار بوده و به دنبال آن هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افکار گوناگونی درباره هنر مطرح است، خاطرنشان ساخت: برخی هنر را صرفا یک برداشت دیگر از طبیعت می دانند و نظرات دیگری نیز ارائه شده است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: هرکدام از این نظرات را در نظر بگیریم، خواستگاه هنر یقینا از یک متن برخواسته است؛ هرچند متن در ذهن باشد و نمی توان گفت هنر از خلأ به وجود می آید.

قرآن کریم، کتاب سعادت بشری است

دکتر لاریجانی در پاسخ به این سوال که بهترین متن که هنر از آن زاییده شود، چیست؟، بیان داشت: قرآن کریم، کتاب سعادت بشری است و اگر هنر از متن این کتاب آسمانی باشد، بهترین انتخاب است.

وی اظهار داشت: بسیاری از حقائق است که انسان با تلاش خود کشف می کند؛ اما ماندگاری لازم را ندارند؛ چراکه زمانبندی خاصی پیدا می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: حقائق دائمی در قرآن کریم وجود دارد که ماندگار است و می توان بر اساس آن هنر را تولید و آن را پایدار کرد.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان ساخت: حکایاتی که جنبه های معنوی داشته، از ماندگاری بیشتری برخوردار بوده است؛ چراکه در دل ها نشسته است.

دکتر لاریجانی تصریح کرد: هنر معنوی که متکی به یک متنی همانند قرآن باشد، ماندگاری بیشتری دارد؛ چون کتاب خاتم است و در آن جامعیت وجود دارد و سبب سعادت در هر دو دنیا را برای ما خواهد داشت.

وی با اشاره به این که در گذشته بر روی هنر دینی کمتر کار شده است، بیان داشت: در دنیا عده ای  از متفکرین به این موضوع توجه کرده و در مقوله هنر معنوی کاوش کرده اند؛ البته نه اینکه فقط بر روی کتاب مقدس ما فعالیت داشته باشند؛ بلکه معنویت را به عنوان یک موضوع عام مورد توجه قرار دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب کاوش های خوبی در معماری، شعر، داستان، رمان، فیلم و ... آغاز شده و بسیار نفیس است و نباید آن را دست کم گرفت.

رئیس قوه مقننه ابراز داشت: حوزه علمیه قم باید مفاهیم دینی را با پدیده های هنری پیوند داده و به تئوری هایی دست پیدا کند تا بتوان به جامعه عرضه کرد.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه حوزویان باید کارهای ماندگار برای کشور به وجود آورند، خاطرنشان ساخت: امروز هنوز در مجموع کارهای هنری دریافت های کلان به عنوان مبانی هنر معنوی و اسلامی دست نیافته ایم و باید برای دستیابی به آن تلاش کرد.

وی در پایان تصریح کرد: توجه به هنر دینی کاری بسیار مهم است و باید به آن بپردازیم.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha