پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
محمد رضا ورزی - کارگردان سریال معمای شاه

کارگردان سریال معمای شاه ضمن انتقاد از برخی به اصطلاح خودی ها که به اسم نقد به دنبال توهین و تخریب هستند، تصریح کرد: در این سریال به دنبال دراماتیزه کردن تاریخ معاصر نبودم بلکه قصدم واکاوی حقایق رژیم پهلوی و بیان صادقانه به نسل جدید بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، محمد رضا ورزی طی سخنانی در نشست نقد و بررسی سریال معمای شاه که پیش از ظهر امروز به همت برخی نهادهای حوزوی در سالن همایش های شهرداری قم برگزار شد، با بیان این که سینما ویترین تاریخ نیست و ما بنا نداریم که کتاب تاریخ درس بدهیم ، اظهار داشت: در سریال معمای شاه به دنبال بازگو کردن و واکاوی جریانی مهم از تاریخ معاصر در قالب تصویر بوده ایم که برای مخاطب هم جذاب و باورپذیر بوده باشد.

وی با تاکید بر این که بنا نداشتم در سریال فضای داستانی و دراماتیک را غالب کنم، گفت: از روز اول هم نگاهم این بود که درامی جمع و جور بسازیم که شاخ و برگی داشته باشد برای این که در نهایت تحلیلگر فضای تاریخی ما باشد و لذا از آغاز هم به دنبال این که تاریخ معاصر را در این مقطع حساس دراماتیزه کنم، نبودم.

این کارگردان سریال های تاریخی تلویزیون بیان داشت: اضافه کردن خانواده چندنفره دکتر وزیری در این سریال نیز بیشتر برای این بود که نوعی تحلیلگری اجتماعی آن زمان در میان باشد و حال آن که اگر می خواستم قصه شخصیت امیرمسعود را بسط بدهم ، به راحتی می شد مخاطب را بر اساس گره های عاطفی و جذاب میخکوب یک فضای رمانتیک سریال می کردم اما هدفم این بود که درباره شاه و رژیم پهلوی سخن بگویم.

معنای درام از نگاه خالق معمای شاه

وی در ادامه گفت: درام به نظر بنده فضایی است که برای جذب مخاطب به وجود می آید و پردازش نمایشی به یک قصه را شامل می شود و ما به ویژه درباره پهلوی دوم با شخصیت هایی روبرو هستیم که یک نسلی با آن ها سر و کار داشته است و باید در این جا به دنبال جاذبه بصری فوق العاده ای درباره شخصیت های قهرمان داستان مثل حضرت امام(ره)، شهید مطهری، شهید نواب صفوی و غیره می بودیم.

وی افزود: اساساً سریال ما ضدقهرمان محور است چرا که محمدرضا پهلوی، زندگی و حکومت او را به نمایش می گذاریم و تعریف ضد قهرمان در تاریخ نیز مهم است چرا که بعضاً شاید خدماتی هم داشته اند اما معمولاً ابعاد منفی کارهایشان بیشتر جلوه می کند مثل داستان زندگی و خودکامگی فردی همچون هیتلر.

واقعیت رهبری امام(ره) در انقلاب کتمان ناپذیر است

ورزی ابراز داشت: محمد رضا پهلوی اگر خوب بود پس چرا انقلاب شد اگر خدماتی داشت پس چرا مردم علیه او قیام کردند؛ واقعیت ها را باید گفت و این که ما در انقلاب اسلامی یک انقلاب توام با وحدت ملی تحت رهبری واحد را شاهد بودیم و احیاناً اگر گروهک ها و احزابی نیز خود را آویزان به انقلاب کردند اما به هر حال واقعیت انقلاب خود حضرت امام(ره) و عموم مردم بودند که پیرو ایشان و اسلام ناب بودند.

وی افزود: رژیم پهلوی به اعتقاد تاریخ ، غیرقانونی تشکیل شد و مجلس موسسان انقراض قاجار را غیرقانونی اعلام کرد و روی کار آمدن پهلوی ها از این حیث بر اساس اسناد تاریخ، غیرقانونی بود.

ریشه اصلی انقلاب ، دینی و عقیدتی بود

کارگردان سریال عمارت فرنگی ادامه داد: متاسفانه امروز برخی به غلط می گویند که علت انقلاب اسلامی فقط وجود فاحشه خانه ها و گرانی و مشکلات اقتصادی مردم بوده است و حال آن که انقلاب اسلامی به خاطر حل مشکل عقیدتی یک ملت با حاکمیت بوده و انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب بی بدیل در جهان، صددر صد ریشه دینی وعقیدتی داشت.

وی گفت: فاسد و جنایتکار بودن رژیم پهلوی ادعای ما نیست بلکه به تصریح و گواهی تاریخ است و اسنادش هم موجود است؛ چه آن که ما 5600 نسخه سند از مرکز پژوهش های وزارت اطلاعات گرفتیم و به اهم آن در این سریال پرداختیم.

هدفم روشنگری برای نسل چهارم انقلاب بوده است

کارگردان سریال سال های مشروطه همچنین با بیان این که رویکرد و نگاه ما این بوده که فضای وابستگی عمیق رژیم پهلوی به بیگانگان را نشان دهیم، تصریح کرد: اسم سریال به عنوان معمای شاه نیز ناظر به مخاطب نسل چهارم است چه که بعد از 37 سال مسئولان ما در بخش های فرهنگی سطح آگاهی نسل جدید درباره واکاوی دوره پهلوی را بالا نبرده اند و این یک ضعف بزرگ است

وی اضافه کرد: حسین فردوست خاطراتش به عنوان یکی از کتاب های مرجع است در این باره که مهم ترین شخص نزدیک محمدرضا پهلوی است که از بچگی با هم بزرگ شده و به دانشگاه رفتند؛ من در ساخت این سریال به همراه مشاوران تاریخی ام، سرنخ ها و اسناد را از خودشان گرفته ام و آن را به تصویر کشیده ام.

ورزی بیان داشت: باید خاطرات حسین فردوست یا خاطرات اسدالله علم که آخرین جلد آن را قاچاقی به دست آوردم، ببنید که این ها موجود است و ما از خود حرفی نزده ایم.

با علم به هجمه ها ، فضای جهادی در این سریال داشتیم

وی گفت: در این کار همچنین از کتاب پهلوی ها به روایت اسناد نوشته دکتر حقانی بسیار استفاده کردم که اسناد متقن و جالبی دارد و من از روز اول برای خودم فضای جهادی ترسیم کردم و از روز اول به گواه و شهادت دستیارانم ما با فرض هجمه ها و فشارها این کار را شروع کردیم و فقط بیش از یک بحث تحقیقات از ما وقت گرفت که زیر نظر تیمی از کارشناسان با اشراف و تحت نظر دکتر موسی حقانی انجام می شد.

کارگردان سریال معمای شاه همچنین اظهار داشت: متاسفانه عده ای که به ظاهر در جبهه خودی بودند به اسم نقد علیه ما مطلب نوشتند که بنده احساس توهین و اهانت از آن ها کرده و می کنم و حال آن که واقعاً ما با نیت خیری این کار را انجام دادیم.

نخواستم اثر مردم پسند و خوشایند برخی بسازم!

وی گفت: بنده می توانستم مثل بسیاری از همکارانم بدون آن که خطر و فشاری متوجهم باشد اثری جذاب برای مردم بسازم اما هدفم این نبود بلکه احساس کردم برخی مطالب در صنف ما گفته نمی شود

و این در حالی است که متاسفانه بسیاری از افراد نسل جدید اهل مطالعه عمیق نیستند و به همین خاطر سریع می گویند تحریف شده است و حال آن که باید آگاهی مردم را افزایش داد.

مدعی بی نقصی نیستم اما ...

وی اضافه کرد: با حدود دو دهه سابقه کار در تلویزیون می گویم که سینما و تلویزیون تریبونی است که از آن می شود به بیان صحبت های جدی تر و عمیق تر پرداخت ؛ البته مدعی نیستم که حرف هایم را کامل زده ام و به شکل کامل و قدرتمندانه آن را بیان ساخته ام بلکه در حد بضاعت خودم با حمایت و همکاری دوستان و همکارانم سعی کرده ام حرف هایی بزنیم که با صداقت باشد و برای جامعه به ویژه برای نسل چهارم انقلاب تاثیرگذار باشد.

اندکی از دشواری های ساخت سریال تاریخی

کارگردان سریال تبریز در مه همچنین با اشاره به این نکته که با تلفیق تاریخ و تکنیک می توان آثار خوبی همچون درچشم باد و کلاه پهلوی را ساخت، گفت: خلق سریال یا فیلم تاریخی بسیار سخت است که شاید برخی نتوانند حتی یک روز هم در پشت صحنه دوام بیاورند چه آن که گریم ها و دکورها سخت است و باید مراقب بود که یک وقت آب معدنی و موبایل دست سیاهی لشکر بازیگران نباشد که بعداً در فضای مجازی آن را علم کرده و حاشیه سازی کنند.

نقد با تخریب تفاوت دارد

وی خاطرنشان کرد: هیچ وقت ادعا نکرده ام که اثر بی عیب و ایراد ساخته ام و حتماً ضعف هایی هم داشته ایم اما از منتقدان و کارشناسان محترم واقعاً توقع نقد سازنده داریم که از آن استقبال می کنیم ولی باید توجه داشت که نقد با تخریب فرق می کند چرا که در تخریب اساساً حب و بغض مطرح است اما در نقد سازندگی وجود دارد و ما از منتقدان واقعی تشکر هم می کنیم.

یک گلایه و یک تکذیب!

ورزی با بیان این که نباید هتاکی و تهمت و توهین در کشور شیعی وجود داشته باشد، گفت: متاسفانه بنده از برخی به ظاهر خودی ها که توقع نداشتم برخلاف اخلاق اسلامی تهمت شنیدم که رعایت ادب و احترام هم نشد و از سویی بنده در این جا تکذیب می کنم حرفی که به من نسبت داده شده و تحریفی که صورت گرفته مبنی بر این که گفته ام هر کس مخالف من و سریال معمای شاه باشد، ضد انقلاب است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha