جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
منصور براهیمی

حوزه/ فیلمنامه نویس و نمایشنامه نویس شناخته شده کشور خواستار تبیین واقعیت های و حقایق تاریخی برای نسل جوان کشور با ساخت سریال هایی همچون معمای شاه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر منصور براهیمی، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در نشست نقد و بررسی سریال معمای شاه که به همت برخی نهادهای حوزوی در سالن همایش های شهرداری قم برگزار شد، با بیان این که سریال معمای شاه در حوزه روایت نسبتاً موفق عمل کرده است، ابراز داشت: در روایت شناسی امروز باید توقع ما این باشد که آیا در سریال راهبردهای روایی وجود دارد یا خیر.

وی افزود: در این خصوص اگر انتقادی هم مطرح می شود به این موضوع باید با دلایل مستند همراه باشد.

براهیمی با اشاره به این که در فیلمنامه این اثر، محوریت شخص شاه پهلوی است، گفت: ممکن است در قسمت های اول در این رویه با شخصیت اصلی بخواهیم همدلی کنیم به ویژه پس از رضاشاه که شرایط خاصی بر کشور حاکم است و حساب کار از دست هم در رفته و کشور اشغال شده است و محمدرضا نیز در آغاز جریان سلطنت است.

وی اضافه کرد: البته در ادامه ماجرا نشان داده می شود که شاه از یک موجود ضعیف و وابسته چگونه به دیکتاتوری البته باز هم وابسته به غرب و آمریکا تبدیل می شود.

این نمایشنامه نویس مذهبی و تاریخی ادامه داد: برخی می گویند بحث داستانی این سریال ضعیف است که این صحبت منصفانه نیست و در این گونه آثار اساساً باید تاریخ را آن طور که هست و مجاب کننده باشد عرضه کرد و بحث درام نیز باید در متن تاریخ باشد نه غالب بر آن.

وی گفت: به تدریج که سریال جلو می رود کم کم شاه ابعاد وجودی خود را نشان می دهد و در ادامه سریال مخاطب خودش می گوید که شاه ظلم و اشتباه و دیکتاتوری کرد و با تصمیمات غلط به منافع ملی و مردم ضربه زد.

براهیمی با تاکید بر این که قطعاً این سریال ضعف ها و نقصان هایی دارد، ابراز داشت: این سریال راهی را باز می کند که قبلاً این طور نبوده است و ما باید واقعیت ها را برای نسل جدید بگوییم.

وی افزود: متاسفانه در این رابطه کم کار کرده ایم و دیر وارد این فضا شده ایم و امید است که در نهایت چنین سریال هایی به یک خاطره بصری ماندگار در ذهن مخاطب تبدیل شود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha