پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 371549
۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
طرح ساواک برای اشراف بر فعالیت های طلاب

حوزه /درنامه نگاری های ساواک قم واداره کل سوم ازصدور معافیت برای طلاب قم درحوزه علمیه تهران ویزد جهت اشراف کامل برمظنونین جلوگیری به عمل آمد .

خبرگزاری «حوزه»برنامه ساواک قم واداره کل سوم مبنی بر چگونگی صدور معافیت تحصیلی برای طلاب قم را منتشر می کند . 

هنگامی که طلاب برای گرفتن معافیت تحصیلی توسط ساواک با مشکل مواجه شدند، ناگزیر جهت انجام این مهم به یزد رفته و با استفاده از نفوذ معنوی آیت الله صدوقی در آموزش و پروش یزد برای طلاب معافیت تحصیلی صادر می شد.

ساواک پس از اطلاع از این اقدام به منظور متمرکز کردن امور مشمولین در قم و اشراف بر کار آنان، صدور کارت معافیت تحصیلی را منحصر به قم کرد.

آنچه در ذیل می آید متن نامه رئیس ساواک به اداره کل سوم با موضوع معافیت تحصیلی طلاب است.

ازریاست ساواک قم

به اداره کل سوم

موضوع : کارت معافیت تحصیلی طلاب

برابر سیاست کلی دولت از مهر ماه سال جاری تصمیم بر آن است که صدور کارت تحصیلی معافیت از نظام وظیفه طلاب علوم دینی  به وسیله اداره آموزش و پروش صورت گیرد و در اجرای این تصمیم آموزش و پرورش تهران از صدور کارت جهت طلاب حوزه علمیه قم خودداری و به مراجعین توصیه کرده که طبق معمول اینگونه طلاب کارت تحصیلی را از حوزه علمیه قم و آموزش و پرورش قم دریافت دارند.

اما طلاب حوزه قم جهت دریافت کمتر به آموزش و پرورش قم مراجعه می کنند و ترجیح میدهند که از شهرستان یزد کارت دریافت نمایند زیرا طبق اطلاع صحیح آموزش و پرورش یزد بدون توجه به اینکه این طلبه سال قبل از کجا کارت دریافت داشته و اکنون اگر طلبه قم است چرا از آنجادریافت نمی کنند مبادرت به صدور کارت می کنند و تا به حال چندین نفر از طلاب قم که اخیرا موفق به اخذ دیپلم شده اند به اداره آموزش و پرورش شهرستان یزد مراجعه و خود را غیر دیپلمه معرفی نموده و کارت تحصیلی دریافت داشته اند.

*  نظریه ساواک درخصوص این برنامه:

*  چنانچه غرض از عدم صدور کارت تحصیلی این باشد که طلاب حوزه علمیه قم در همان قم و حوزه خودشان کارت دریافت دارند و یک نوع هماهنگی وجود داشته باشد این اقدام آموزش و پرورش شهرستان یزد مغایر این اصل است.

  * مفاد گزارش صحیح است در حال حاضر تعداد کثیری از طلاب قم در کلاس های شبانه ثبت نام کرده و مشغول تحصیل می باشند و یا اینکه دروس کلاسیک را در خارج مطالعه و به صورت دواطلب در امتحانات متفرقه شرکت می کنند و تاکنون نیز عده ای از آنان موفق به اخذ دیپلم گردیده اند و چون برابر روش جاری اداره وظیفه عمومی معافیت افراد دیپلمه مستلزم شرایطی است که اکثرا طلاب مشمول فاقد آنند و می بایستی بخدمت اعزام گردند لذا به طور ناشناس به ادره آموزش و پرورش یزد مراجعه و خود را طلبه ساکن یزد و فاقد دیپلم معرفی و کارت معافیت تحصیلی دریافت می دارند.

از طرف دیگر برای معافیت طلاب دیپلمه از طریق آموزش و پرورش قم با وزارت متبوعه خود مکاتبه ای صورت گرفته که وزارت مذکور را به عهده وزارت علوم واگذار نموده است و مجددا آموزش و پرورش قم از ورازت علوم کسب تکلیف کرده که تاکنون پاسخی واصل نشده و این بلاتکلیفی نیز خود یکی از عللی است که طلاب مشمول را به انجام این نیرنگ وا می دارد . علیهذا به منظور جلوگیری از اینگونه نیرنگها اصلح است ابتدا از طریق وزارت علوم نسبت به تعیین تکلیف طلاب مشمول اقدامات لازم صورت گیرد. ضمنان به هر کیفیت که مصلحت می دانند از صدور کارت تحصیلی جهت طلاب حوزه علمیه قم به وسیله اداره آموزش و پرورش یزد به شدت جلوگیری به عمل آید.

 *  اصلح است به مسئولان اداره آموزش و پرورش شهرستان یزد تذکرات  لازم در این زمینه داده شود. 

*  نظریات عالی فوق مورد تایید می باشد. مقرر فرمائید نتیجه اقدامات معموله از طریق وزارت علوم و آموزش عالی هر چه زودتر با آموزش و پرورش قم ابلاغ گردد. آذرخش

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha