جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی

حوزه/ ئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، عوامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی را «رهبری»، « محوریت اسلام» و« تبعیت کامل مردم از رهبری» عنوان کرد و گفت : مبلغان در این میان نقش واسطه بین مراجع و رهبری معظم را به عهده داشتند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین نجف لک زایی با تحلیل عوامل پیروزی انقلاب اسلامی به نقش روحانیت و جایگاه تاثیر گذار مبلغان دینی اشاره کرد و رهبری بی بدیل امام خمینی(ره) را مهم ترین عامل در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی بر شمرد. در ادامه مشروح این مصاحبه به نظر مخاطبان می رسد.

حجت الاسلام و المسلمین لک زایی با تبریک ایام دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به تشریح عوامل موثر در پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: سه عامل در پیروزی انقلاب نقش کلیدی داشتند. یکی وجه تمایز وحدت در رهبری بی بدیل و بلامنازع امام خمینی(ره) در مقایسه با حرکت های قبلی مانند جنبش مشروطیت و نهضت ملی شدن نفت بود. دوم مکتب اسلام که با تبیین حضرت امام(ره) از اسلام، عاشورا، انتظار، امامت، غیبت، شهادت، حکومت و ولایت فقیه ارائه شد و جزو ارکان اصلی بود. سوم مردم مسلمان ایران که از زبان امام(ره) اسلام را شنیدند و در تبعیت از امام تردید نکردند. منتهی اینجا یک واسطه وجود داشت که پیام ها، دیدگاه ها، اندیشه ها و آرمان های امام(ره) و فرمایشاتی که امام(ره) در تبیین مفاهیم و آموزه ها و معارف اسلامی داشتند را به مردم منتقل می کرد. از آنجایی که سخنان امام(ره) در قالب اعلامیه، نوار کاست و مصاحبه به شکل مخفی به دست انقلابیون می رسید لذا این نقش مبدل را مبلغان که عمده آنها از قشر روحانیت بودند ایفا می کردند و مفاهیم و معارف را برای مردم تقریر می نمودند.

وی با تاکید بر نقش پر رنگ مبلغان در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مبلغان همانطور که در طول تاریخ واسطه میان حوزه های علمیه و مردم بودند امروز هم واسطه میان حوزه های علمیه، رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام برای ارائه معارف اسلام به مردم هستند و ثمره این امر در انقلاب اسلامی ثابت شد.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: حضرت امام(ره) در وصیت نامه سیاسی خودشان تاکید کردند که آنچه باعث پدید آمدن انقلاب شده است همان باعث تداوم انقلاب هم می شود. لذا اگر ما می خواهیم که انقلاب اسلامی در سطح جهان به عنوان یک نظام برخاسته از انقلاب تداوم داشته باشد باید بحث رهبری مقتدر، پرشکوه و پر جاذبه باقی بماند و در قالب نظریه ولایت فقیه جامع الشرایط که حضرت امام(ره) ارائه فرمودند موقعیت رهبری باید مورد پیگیری قرار بگیرد و مردم باید با این بحث آشنا شوند؛ مخصوصا نسل جوان که باید این فرهنگ سیاسی به آنها منتقل، تبیین و تعمیق شود.

وی با اشاره به وظیفه امروز مبلغان در عرصه داخلی و خارجی برای حراست و حفاظت از اسلام ناب محمدی(ص) اظهار داشت: بحث اسلام ناب محمدی(ص) توسط مبلغان به مردم کشورمان و دیگر کشورها ارائه شود تا ذهن مردم به اسلام های جعلی و خرافاتی مثل اسلام تکفیری ها، داعش و به تعبیر حضرت امام(ره) اسلام های آمریکایی مشغول نشود. اسلام هایی که کاری به آمریکا و اسرائیل و نظام سلطه ندارند و تمام هم و غم شان این است که به خود جامعه اسلام صدمه بزنند و مسلمانان را بکشند و در درون جهان اسلام تفرقه ایجاد کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) در پایان با تاکید بر نقش مردم در انقلاب اسلامی گفت: مردم همچنان باید در قالب امت پشت سر امام مسلمین حرکت کنند لذا اهمیت رضایت و مشارکت مردم در صحنه های مختلف و توجه به نیازهای مردم مشخص می شود. اینجا بازهم مبلغان نقش پر رنگی ایفا می کنند هم اینکه در انتقال آموزه ها به مردم و هم به نظر من برعکس دیدگاه ها و مسائلی که مردم با مبلغان به عنوان امنای دینی خودشان مطرح می کنند باید جمع بندی و دسته بندی شود و در اختیار دستگاه های نظام قرار بگیرد و به مجموعه های نظام منتقل شود که اینها بتوانند مسیر حرکت خودشان را در جهت نیازهای واقعی و جدی مردم قرار دهند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha