پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کاردینال پیترتورکسون - وزیر صلح و عدالت واتیکان در همایش «نقش ادیان در تحقق عدالت و صلح از دیدگاه اسلام»

حوزه/ امروز در شهر مقدس قم با زیارت حرم حضرت معصومه(س) و اماکن مذهبی اسلامی به یاد مظاهر اسلام شیعی افتادم که این بناها تداعی کننده صلح و آرامش برای همه جهان با نگاه اسلام شیعی بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کاردینال پیترتورکسون، عصر امروز در همایش «نقش ادیان  در تحقق عدالت و صلح از دیدگاه اسلام و مسیحیت» که به همت معاونت بین الملل حوزه های علمیه  در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزارشد گفت: به عنوان مسئول دفتر شورای پاپی واتیکان در این همایش شرکت کرده ام.

این کاردینال مسیحیت افزود: اسلام و مسیحیت دو دین آسمانی هستند که نقش مهمی در تثبیت صلح جهانی دارند؛ به دنبال ملاقاتی که رئیس جمهور اسلامی ایران با پاپ داشت، تمام رسانه های جهان آن را بازتاب دادند و این دیدار امیدی برای رسیدن به صلح جهانی ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: امروز در شهر مقدس قم با زیارت حرم حضرت معصومه(س) و اماکن مذهبی اسلامی به یاد مظاهر اسلام شیعی افتادم که این بناها تداعی کننده صلح و آرامش برای همه جهان با نگاه اسلام شیعی بود.

وی افزود: از آنجا که اکثر ساکنان زمین را پیروان ادیان آسمانی تشکیل می دهند، باید برای رسیدن به آرمان های مشترک برای حفاظت از بشریت، ساکنان این کره و محیط زیست تلاش های بیشتری انجام شود.

پیترتورکسون خاطرنشان کرد: شهر قم، با داشتن معماری های اسلامی، هر بیننده ای را به یاد نظم الهی و آسمانی می اندازد؛ در دهه 60 میلادی و زمانی که جنگ سرد بحران خود را پشت سر می گذاشت، آمریکا و کوبا درگیر یک جنگ بودند، ولی پاپ در آن زمان گفت این چالش ها زمانی برطرف می شود که همدیگر را به رسمیت بشناسیم.

این کاردینال مسیحیت افزود: از دهه 60 جهان با خطر جنگ اتمی روبرو بود و آن زمان از عالمان ادیان خواسته می شود فکری برای این بحران انجام دهند، ولی امروز جهان با چالش های جدیدی روبرو است که خطر آن کمتر از بمب اتمی نیست؛ گرسنگی، تجارت اعضای بدن انسان ها، فساد جنسی، همجنس گرایی، نابودی منابع طبیعی و سواستفاده های رنگارنگ، دوباره می طلبد که صاحبان ادیان، نقش تاریخی خود را به خوبی ایفا کنند.

وی خاطرنشان کرد: ادیان بزرگی که پیرو آن هستیم، یعنی اسلام، مسیحیت و یهودیت، احترام ویژه ای برای حضرت ابراهیم(ع) قائل هستند، زیرا ابلاغ کننده نظم الهی جهانی بود؛ قرآن، انجیل و تورات، کتاب های الهی هستند که همه دنیا را به نظم الهی فرا می خوانند.

رئیس شورای پاپی افزود: امروزه وقتی به محتوای کتاب آسمانی قرآن می نگریم، متوجه می شویم که خداوند با ربوبیت تکوینی و تشریعی خود بشر را به سمتی هدایت می کند که در روی کره زمین، خلیفه الله باشد که این خلیفه اللهی نیازمند رعایت نظم الهی است؛ حتی فرشتگان در مقابل این سمت و جایگاهی که خداوند به انسان داد، اعتراض داشتند.

پیترترکسون خاطرنشان کرد: در متن آسمانی انجیل نیز بحث آفرینش جهان، همراه با عمودهایی که می توانند حافظ نظم جهانی باشند مطرح شده است؛ دو عمود از این عمودها شامل صلح و عدالت است.

این کاردینال مسیحیت افزود: صلح و عدالت دو آرمانی هستند که انبیا به تحقق آن می اندیشیدند؛ انجیل چند ابزار را برای تحقق عدالت مطرح می کند که اولین آن، سخن گفتن از کرامت ذاتی انسان است؛ بازگشت به کرامت ذاتی یعنی اینکه خداوند ما را به گونه ای خلق کرده است که کسی نمی تواند آن را از ما بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: کرامت ذاتی انسان ها نخستین معنی و سخت هسته ای است که می توان با تکیه بر آن صلح و عدالت را در زمین محقق کند؛ این کرامت با آفرینش بشریت به او هدیه داده شده و این کرامت نیز ما را این چنین برای این مساله گردهم جمع کرده است.

وی افزود: در این همایش گردهم آمده ایم تا در کنار هم برای کشف راه های همزیستی و تعامل با هم تلاش کنیم؛ وقتی خداوند ما را کریم آفریده است از ما هم می خواهد که زیست کریمانه داشته باشیم؛ حق زندگی و بهره وری از مواهب الهی، بهره وری از انرژی و رشد و احترام به حقوق دیگران که همان راه سعادت و عدالت  است از جمله تکریم هایی است که خداوند نسبت به انسان رواداشته است.

پیترترکسون خاطرنشان کرد: مولفه بعدی که در تحقق صلح و عدالت به آن نیازمندیم، دانش رابطه با خدا، همدیگر و رابطه با محیط زیست و مواهب الهی است؛ مهندسی و تنظیم این سه نوع رابطه همان نظم الهی است.

این کاردینال مسیحیت افزود: مهندسی و تنظیم روابط سه گانه ما پیش نیازهایی دارد که اساسی ترین پیش نیاز آن، عدالت گرایی و عدالت محوری است که باید جدی گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: همه ما در این کره زمین یک خانواده هستیم؛ خانواده ها زمانی در صلح زیست می کند که در تکاپوی رسیدن به مصلحت عمومی و همگانی باشد؛ این مصلحت یعنی حق دیگران را شناختن و عادلانه برخورد کردن.

پیترتورکسون افزود: مصلحت عمومی تامین برایند مصلحت فردی است که در اینجا باید به گونه ای مصالح را تامین کرد که  این تامین منافع دیگران را به خطر نیاندازد.

وی خاطرنشان کرد: از روز نخستن آفرینش خداوند ما را به عنوان یک خانواده آفرید شبکه برادری و همگرایی مهمترین چیزی بود که در این زمینه وجود داشت؛ تلاش برای استحکام این شبکه، چیزی جز تامین مصالح عامه برای بشر نیست و به همین دلیل باید به دنبال اتحاد خانوادگی ساکنان کره زمین باشیم.

این کاردینال مسیحی افزود: تمام آنچه که خداوند متعال به عنوان مواهب خلق کرده، حق همه انسان هاست و پایان جهانی سرنوشت آدمیان زمانی به خیر و نیکی می انجامد که حق بهره برداری از زمین و مواهب زمین به رسمیت شناخته شود و برخورد عادلانه ای از نعم الهی انجام شود و مصلحت عامه رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: دفتر حفاظت از صلح واتیکان، فعالیتی انجام می دهد که به دنبال کرامت انسانی ،مصلحت عامه، رعایت حقوق افراد، مواهب الهی برای همه و دیدن افراد به عنوان یک خانواده است، زیرا این عوامل را مهمترین عوامل برای رسیدن به صلح و عدالت می دانیم.

رئیس شورای پاپی افزود: چیزی که بشریت را در مقابل هم قرار داده و زندگی صلح آمیز آنها را به چالش کشیده، تبعیضاتی است که بین خود ایجاد کردیم، یکی از این تفاوت ها، تبعیض بین زن و مرد هستند؛ زن و مرد نسبت به هم تفاوتی ندارند و کرامت ذاتی انسان ها ربطی به جنیست آنها ندارد.

پیترترکسون خاطرنشان کرد: اگر خداوند ما را به عنوان برادران هم خلق کرده، آدم کشی و نسل کشی همان برادر کشی است؛ احترام به مصلحت عمومی به معنای رعایت حقوق نسل ها؛ راه تحقق عدالت در کره زمین رعایت این پنج اصل است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha