جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کاردینال تورکسون

اختصاصی حوزه/ کاردینال پیتر تورکسون رئیس شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان در پایان سفر دو روزه خود به قم، در جمع اساتید ادیان حوزه علمیه قم حاضر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»کاردینال پیتر تورکسون رئیس شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان در پایان سفر دو روزه خود به قم، در جمع اساتید ادیان حوزه علمیه قم حاضر شد. در این نشست صمیمی که حجت الاسلام والمسلمین زمانی معاون بین الملل حوزه های علمیه و حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی معاون بین الملل جامعة المصطفی حضور داشتند، حاضران گزارشی کوتاه از فعالیت های خود در زمینه بین الملل به خصوص مباحث بین الادیانی ارائه دادند.

حجت الاسلام والمسلمین شاملی عضو هیئت علمی جامعة المصطفی که طی این دو روز به عنوان مترجم، کاردینال تورکسون را همراهی می کرد، گزارشی از سفرهای قبلی خود به ایتالیا و برگزاری ده دوره شیعه شناسی در دانشگاه ها و مراکز آکادمیک ارائه داد.

حجت الاسلام والمسلمین مسجد جامعی سفیر اسبق ایران در واتیکان هم به سالهای ماموریت خود در واتیکان و سایر کشورها اشاره کرد و بر ضرورت بهره مندی از ظرفیت شورای پاپی صلح و عدالت واتیکان بر اقدامات مشترک تاکید نمود.

مهدی صالحی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب هم با اشاره به اینکه تحصیل وی در مقطع دکتری در رشته الهیات مسیحی بوده است گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب تلاش ها و گام های جدی در خصوص گفتگوی ادیان برداشته است.

دکتر احمدرضا مفتاح عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب نیز به پایان نامه دکتری و مطالعات خود در زمینه مباحث تطبیقی بین اسلام و مسیحیت اشاره کرد و یک جلد از کتاب تعالیم کلیسای کاتولیک را که از سوی وی و دو تن از همکارانش ترجمه شده به کاردینال تورکسون تقدیم نمود.

حجت الاسلام محمد کاشان دبیر شورای ادیان حوزه علمیه و مدیر انجمن گفتگوی اسلام و مسیحیت هم گزارشی از فعالیت های حوزه در زمینه ادیان ارائه داد و به سفر چندی قبل خود به واتیکان و دیدار با شخصیت های کاتولیک اشاره کرد.

حجج اسلام امینی گلستانی و میلانی نیز از دیگر حاضران این نشست بودند که در دیدگاه های خود بر ضرورت تعمیق روابط بین حوزه علمیه قم و واتیکان تاکید کردند.

ابراز امیدواری برای ادامه همکاری ها بین حوزه قم و واتیکان

حجت الاسلام والمسلمین زمانی معاون بین الملل حوزه های علمیه در پایان این نشست با خوب ارزیابی کردن سفر کاردینال تورکسون به قم و بازدید از حوزه علمیه قم گفت : چندی قبل آقای بوکاردی سفیر واتیکان در تهران دیداری از حوزه علمیه قم داشت و با مدیر حوزه های علمیه دیدار کرد. سپس جمعی از طرف حوزه باآقای سفیر در تهران ملاقات کردند و در چند مورد توافق کردیم که یکی از آنها سفر آقای کاردینال تورکسون به ایران بود که این سفر با موفقیت انجام گرفت که امیدواریم این حرکت استمرار و ادامه داشته باشد و بتوانیم با همکاری، به اهداف مشترک برسیم.

وی با تشکر از سفیر واتیکان در تهران که نقش ویژه ای در تدارک این سفر داشت افزود: بیش از 300 مرکز پژوهشی در قم فعالیت دارد و جامعة المصطفی، 150 رشته و گرایش دارد که در این سفر دو روزه، امکان دیدار از بسیاری مراکز فراهم نیامد.

معاون بین الملل حوزه های علمیه گفت: علوم انسانی موجود در دانشگاه های جهان، سکولار است اما حوزه علمیه قم تلاش می کند تا این علوم را ماخوذ از مبانی دینی تولید کند و گام های خوبی در این راستا برداشته شده است.

تقدیر ویژه کاردنیال تورکسون از میزبان

کاردینال تورکسون نیز با تقدیر ویژه از تمام تلاش هایی که برای سفر وی انجام گرفته است گفت: طی این دو روز دیدارها و بازدیدهای بسیار خوبی در نظر گرفته شده بود و بر اساس آنچه از حوزه علمیه قم برداشت کردم، این حوزه معتقد است دانش نباید فقط در کتاب‌ها بوده و خاک بخورد بلکه باید با دیگران به اشتراک گذاشته شود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha