چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 371802
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
کتاب «آیت الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت»

حوزه/ کتاب «آیت الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت » از سوی انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، نقش و جایگاه آیت الله کاشانی در ملی شدن صنعت نفت ایران را در این کتاب می خوانیم.

فعالیت ها و مبارزات آیت الله کاشانی در حمایت از ملی شدن صنعت نفت که در اَشکال مختلف صورت گرفت، نقش مهمی در تهییج افکار عمومی و بسیج همگانی مردم برای کوتاه کردن دست بیگانگان از منابع عظیم نفتی کشور داشت.

حمایت های او از دولت دکتر مصدق که به تثبیت و اجرایی شدن قانون ملی شدن صنعت نفت سرعت بخشید، بسیار تأثیرگذار و با اهمیت است. با وجود این اختلاف ها و کدورت هایی که به علل مختلف بین آیت الله کاشانی و دکتر مصدق بعد از قیام سی تیر 1331 به وجود آمد؛ تأثیر زیادی در شکل گیری کودتا و در نهایت سقوط نهضت ملی شدن صنعت نفت گذاشت. تلاش های آیت الله کاشانی بعد از کودتا نیز که به منظور جلوگیری از شکست نهضت انجام شد، ناکام ماند و بدین ترتیب نهضتی که یکی از مهم ترین جنبش های سیاسی و اجتماعی در تاریخ معاصر ایران به شمار می آمد با پیروزی کشورهای استعمارگر و عوامل داخلی استبداد و در نتیجه تسلط دوباره آنها بر منابع نفتی ایران پایان یافت.

این کتاب در شش بخش و بیست و شش فصل تدوین شده است:

بخش اول پژوهش در پنج فصل، زندگی نامة آیت الله کاشانی از آغاز تا قبل از اوج گیری نهضت ملی شدن صنعت نفت را شامل می شود.

بخش دوم در پنج فصل به بررسی اقدامات و فعالیت های آیت الله کاشانی در جریان ملی شدن صنعت نفت و در نهایت پیروزی جنبش پرداخته است.

بخش سوم در چهار فصل، روابط آیت الله کاشانی با دکتر مصدق در دورة اول نخست وزیری ایشان و حمایت آیت الله کاشانی از وی را بررسی می کند.

بخش چهارم در چهار فصل، نقش آیت الله کاشانی در قیام سی تیر و نخست وزیری مجدد دکتر مصدق و نتایج این قیام را شرح می دهد.

بخش پنجم در سه فصل، اختلافات آیت الله کاشانی با دکتر مصدق و شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت در پی کودتای 28 مرداد و سقوط دولت دکتر مصدق را بررسی و تحلیل می کند.

بخش ششم و پایانی این پژوهش در پنج فصل به بررسی اقدامات و فعالیت های آیت الله کاشانی بعد از کودتای 28 مرداد، تا زمان رحلت ایشان پرداخته است.

کتاب «آیت الله کاشانی و ملی شدن صنعت نفت » به قلم وحید کارگر جهرمی با شمارگان 300 نسخه در 548 صفحه و قیمت 40000 تومان منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha