جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کشور روسیه

حوزه /نشست علمی فرهنگ و هویت سیاسی در روسیه، به همت موسسه زبان و فرهنگ شناسی المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر سیده مطهره حسینی، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، در نشست علمی فرهنگ و هویت سیاسی در روسیه، به منابع اصلاعاتی بررسی حوزه فرهنگ و هویت روسی اشاره نمود و ابراز داشت: مطالعات مربوط به هویت و فرهنگ روس ها، که مربوط به مسلمانان روسیه و  فرهنگ و هویت مسلمانان این کشور می شود، از مهمترین عرصه های پژوهشی در حوزه مطالعاتی این سرزمین به شمار می رود.

وی هویت های «فردی با رویکرد روان شناسانه و یا کلاسیک»؛ «جمعی، گروهی و اجتماعی با رویکرد روان شناسانه» و نیز «فرهنگ سیاسی با رویکرد علم سیاست» را از مهمترین هویت های ترسیم شده برشمرد و اذعان داشت: نظریه های مربوط به فرهنگ سیاسی، تعاملات جامعه و دولت را هدف گیری نموده و ابعاد مختلف جامعه را در بر می گیرد و همواره همه بخش های جامعه در مباحث فرهنگی و سیاسی را رقم می زند؛ لذا از تعریف نظریه های فردگرا می توان نظریه سیاسی را استخراج نمود، که عمدتا مهمل بوده و نظریه های اجتماعی محل رشد نظریه های سیاسی است.

دکتر  مطهره حسینی نخبگان، نظام سیاسی و جامعه سیاسی را از مهمترین عرصه های کلان سیاسی عنوان کرد و اذعان داشت: در فضای فرهنگ سیاسی از تعامل این چهار گروه هویت سیاسی به وجود می آید وفضای سیاسی جامعه شکل می گیرد، لذا هویت سیاسی روسیه در بستر فرهنگی شکل می گیرد که بخشی از آن خارج از کنترل بوده، جدا افتادن مناطقی چون قفقاز از مراکز تمدنی روسیه را رقم زده، کنترل این مناطق را با چالش هایی منطقه ای روبه رو کرده است.

وی مهمترین ویژگی های فرهنگ روسیه را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: لیبرال و فردگرا، و نیز قدرت گرا  از مهمترین ویژگی های متضادی هستند که فرهنگ روسیه با آن روبه رو شده است.

استاد دانشگاه در ادامه ضمن تاکید بر ظرفیت نهادها و ان جی او های فعال در عرصه فرهنگ روسیه، تصریح کرد: این نهادها هر کدام در حوزه خاصی فعالیت می کنند و از گرایشات کاملا دموکراتیک برخوردار هستند و بصورت موسسه حقوق مدنی در فرهنگ سیاسی روسیه تاثیرات عمده ای را ایجاد می کنند.

وی با بیان این که طیف گسترده ای از نهادهای آمریکایی و اروپایی تحت نام ان جی او در حال فعالیت هستند، ابراز داشت: این نهادها از تاثیرگذارترین نهادها برای شناخت روسیه به شمار می روند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha