پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 372065
۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
بندهای پانزده گانه حوزه علمیه ساواکی

حوزه/ ساواک قم در ادامه طرح های خود به منظور تسلط و اشراف بر کار حوزه و حوزویان در نامه ای به مدیریت کل اداره سوم خواستار تأسیس دارالترویج و دانشکده اسلامی می شود.

خبرگزاری «حوزه»متن این نامه را منتشر می کند.

 از ساواک قم

به مدیریت کل اداره سوم 

به استحضار می رساند که یک طبقه از اجتماع امروزی که با اصلاحات اقتصادی و پیشرفت های اجتماعی مخالفت هایی دارند و با هرگونه طرح و اصلاحی مبارزه می کنند، طبقه روحانیون موجود بوده که هنوز به حمایت جناح های دیگر امیدوار می باشند.

این طبقه با لوایح انقلاب مخالفت و عملاً از طبقه فئودال جانبداری نموده که با ضربات مدوام نیرویش درهم شکسته شده ولی تسلیم نگردیده و گاه بیگاه نغمه هایی از گوشه و کنار سر می دهد.

گردانندگان این قشر از اجتماع که همان مراجع روحانی می باشند به ظاهر خود را دوست و یار و یاور طلاب قلمداد کرده اند در صورتی که خود از هویت و شناسایی طلاب کاملا آگاه نیستند و کمتر تمایلی هم به شناسایی طلاب و کنترل نمودن آنان ندارند و در واقع کیفیت را فدای کمیت و زندگی طلاب را وقف اشتهار خود نموده اند.

برای خاتمه دادن به وضع نابسامان و بی انتظام شش هزار و پانصد طلبه و اصلاح امور این طبقه و جلب و کنترل نمودن آنان که از لحاظ وضع زندگی و نداشتن محل مناسب مسکونی و تحصیلی به خصوص تنگ دستی که در بدترین شرائط زندگی می کنند و در ماه با ماهیانه از سیصد الی یکهزار ریال از ابتدائی ترین زندگی استفاده می کنند و به منظور تحریک بخشیدن به افراد این طبقه و از بین بردن این کانون چرکی در پیکره شهرستان قم که عناصر ناپاک بی وطن با پرداخت جزئی پول قادر خواهند بود طلاب را به راه دیگری بکشانند و به منظور جلوگیری از هرگونه بی بند و باری و لجام گسیختگیِ این گروه پیشنهاد می نماید که دولت در شهرستان قم و در جنب تشکیلات روحانیت اقدام به تأسیس دانشکده ای به نام «دانشکده علوم اسلامی» بنماید؛ با توجه به موارد زیر مزایایی نیز برای آن قائل شود که به تدریج طلاب به سوی آن کشیده شوند و با نظم نوینی تربیت گردند تا هم دارای ارزش اجتماعی از نظر تحصیلی شوند و هم به وضع فعلی رفته رفته خاتمه داده شود و هم از نظر سیاسی مشکلاتی پیش نیاید و در نظر جامعه ملل کشورهای اسلامی اقدام دولت ایران نیز مورد توجه قرار گرفته باشد.

1-دانشکده ای به نام «دانشکده علوم اسلامی» یا نام مناسب دیگری تأسیس گردد که ظرفیت 300 نفر(سال اول، دوم و سوم دانشکده) الی 500 نفر طلبه داشته باشد.

2-ساختمانی متناسب با اصول از نظر بهداشت و سبک معماری با کلیه وسائل رفاه که در هر اطاق دو طلبه بتوانند زندگی کنند، در نظر گرفته شود که دارای روشوئی و توالت و حمام باشد و لااقل چند سالن بزرگ برای محل درس و سخنرانی داشته باشد و اگر این دانشکده دارای استخر شنا باشد بس جالب و نظر طلاب از این جهت نیز تأمین می گردد

3-چون اکثر طلاب فاقد مدرک تحصیلی هستند برای ورود به دانشکده، کنکوری گذاشته شود تا افراد با استعداد موفق به ورود در دانشکده شده و به تحصیلات خود ادامه دهند.

4-در این دانشکده رشته های علوم عقلی و فلسفه و رشته های علوم نقلی که شامل فقه و اصول و منطق و علم الحدیث در حال ادبیات فارسی و عربی است، تدریس گردد.

5-رشته واعظ و خطابه در برنامه دانشکده گنجانده شود و طلابی که در این زمینه آمادگی و استعداد دارند، تربیت و به امر تحصیل بپردازند.

6-رشته تحقیق و تتبع درباره علوم اسلامی  و نشر تألیفات در رشته زبان اردو و انگلیسی در دانشکده تدریس شود.

7-در محل دانشکده وسایل ورزشی تهیه گردد که طلاب صبح ها قبل از شروعِ ساعت درس ساعتی به امر ورزش بپردازند.

8-در شرائط فعلی با توجه به ضعف مادی طلاب، اصلح است احتیاجات غذایی و لباس و وسایل استراحت طلاب فراهم گردد. (به مثابه دانشکده افسری)

9-تعطیلات محصلین دانشکده متناسب با جنبه های دینی و مذهبی باشد با این کیفیت که ایام محرم و صفر و ماه مبارک رمضان برای تبلیغ آزادی داشته باشند به این معنی که تعطیلات سه ماهه سالانه منحصر به این سه ماه باشد.

10-کتب درسی فعلاً از نوع کتاب موجود باشد و به تدریج در نحوه چاپ و مطالب آن تغییراتی داده شود.

11-انتخاب بهترین استادان و مدرسین از فضلای حوزه علمیه قم که جنبه روحانیت مدرسین روحانی محفوظ و ملحوظ گردیده باشد.

12-بعد از امتحان کنکور طلابی که موفقیت حاصل نمودند از طرف وزارت آموزش و پرورش أخذ مدرک آنان تثبیت گردد.

13-طلابی که مرحله مقدماتی را پایان داده اند پس از موفقیت در امر کنکور در سال اول دانشکده مشغول تحصیل در رشته انتخابیه می گردند.

14-طلابی که مرحله سطح را طی کرده اند پس از موفقیت در امر کنکور در سال دوم دانشکده، رشته انتخابیه را دنبال می کنند.

15-طلابی که مرحله خارج را طی کرده اند پس از موفقیت در امر کنکور در سال سوم دانشکده، رشته انتخابیه را به پایان رسانیده و موفق به أخذ دانشنامه لیسانس گردیده و از مزایای قانونی آن استفاده خواهند کرد.

اینک مزایای این اقدام را به استحضار می رساند.

الف1) ابتداء موقعیت فعلی مراجع از جهت پولی که به طلاب می دهند متزلزل و طبیعتاً موجبات تضعیف آنان فراهم می گردد.

ب2) طلاب این دانشکده با مقررات موضوعه که جهت آنان وضع شده آشنا و خود و دانشکده مزبور را مطابق و همپایه دانشکده های دیگر کشور مشاهده می نمایند.

ج3) این دانشکده در تمام ممالک اسلامی معروفیت خاصی پیدا می کند و از جنبه های مختلف تأسیس آن روح سازگاری دولت را با روحانیت تثبیت و انعکاس آن در کشورهای دیگر اسلامی اثر بسیار مطلوبی خواهد داشت.

د4) زندگی طلاب بلاتکلیف و نابسامان به وجه احسن رو به بهبودی خواهد گرائید و تحت تأثیر افکار آلوده و چرکین مراجع قرار نخواهد گرفت.

ه5) توجه فرد فرد آنان (به مراحم) شاهانه بیش از پیش معطوف و با کمال از اقدامی چنین بزرگ، شاکر و سپاسگذار خواهند بود.

با توجه به پیشنهاد معروضه و تشریح خصائص تأسیس دانشکده علوم اسلامی در این شهرستان، مقرر فرمائید پس از بررسی های لازم اوامر عالی را در این خصوص امر به ابلاغ فرمایند.

رئیس ساواک قم- مهران

منبع: کتاب «مدرسه فیضیه» پایگاه های انقلاب اسلامی به روایت ساواک.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha