جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام مهدی ابطحی - حوزه خواهران اصفهان

حوزه/ با جلوگیری از ورود آیت الله خزعلی به مسجد، جمعیت از آنجا حرکت کرده و راهی مدرسه فیضیه شدند، اما ماموران در خیابان طلاب و روحانیون را مورد ضرب و شتم قرار دادند و بنده نیز به یک مغازه لباس فروشی پناه بردم، اما ماموران من را دیده و مورد ضرب و شتم قرار دادند.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی ابطحی از مبارزان دوران انقلاب، در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان،  با اشاره به نقش روحانیت در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: شروع نهضت انقلاب اسلامی از سال 1341 با حرکت حضرت امام خمینی(ره) آغاز شد و به دنبال ایشان، روحانیت در حمایت از مرجعیت در قم قیام کردند و در جهت پیشبرد اهداف مقدس حضرت امام تلاش و کوشش فراوانی از خود نشان دادند.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان ادامه داد: در جریانات مبارزات انقلابی بسیاری از علما و روحانیون یا در زندان رژیم پهلوی به سر می بردند، یا اینکه ممنوع المنبر بوده و به تبعید فرستاده می شدند.

*دستگیری و تبعید علما پس از اعلام مرجعیت امام(ره)

وی با تاکید بر اینکه عده زیادی از علما پس از اعلام مرجعیت امام خمینی(ره) مورد شکنجه و آزار و اذیت ساواک قرار می گرفتند، بیان داشت: 12 نفر از علما از جمله مرحوم آیت الله خوانساری، آیت الله ربانی شیرازی، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله مشکینی، آیت الله صالحی نجف آبادی و ... مرجعیت امام را طی یک اطلاعیه اعلام کردند که اکثر قریب به اتفاق آنها تبعید شدند.

این روحانی مبارز و انقلابی افزود: زمانی که آیت الله مشکینی به گلپایگان، آیت الله فاضل، آیت الله یزدی به اسلام آباد، آیت الله حججی کرمانی به سقز و11 نفر از علما و روشنفکران به بانه تبعید شدند، بنده خدمت ایشان رفتم و در آنجا مشاهده کردم این علما با توجه به اینکه در تبعید به سر می برند، اما دست از مبارزه برنداشته و کماکان مشغول تبلیغ نظام اسلامی بودند.

*تبلیغ در تبعید

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی با اشاره به اینکه علمای در تبعید رژیم شاه هیچ گاه منبر و برپایی نماز جماعت را ترک نمی کردند، اضافه کرد: روحانیون در تبعید هیچ گاه دست از تبلیغ برنداشتند.

*ترس رژیم از منبر روحانیون

وی در ادامه به چگونگی مبارزه طلاب و روحانیون در به ثمر نشستن انقلاب اشاره کرد و بیان داشت: در آن سال ها بهترین تریبون علیه ظلم های شاهنشاهی منبرها بودند، در آن روزها رادیو، تلویزیون و روزنامه ها جرأت آگاهی دادن به مردم را نداشتند و تنها جایی که به مردم آگاهی و بیداری می داد، منبرها و سخنرانی کوبنده روحانیون بود.

مدیر حوزه علمیه خوهران اصفهان، نقش دانشگاه ها را در بیدار سازی مردم محسوس دانست و گفت: با این وجود عمده حرکت های انقلابی از قم، علما و روحانیون آغاز شد.

وی وجود طلاب و روحانیون را سبب ترس و وحشت رژیم شاهنشاهی دانست و تاکید کرد: نیروهای نظامی مستقر در نقاط مختلف شهرها و روستاهای کشور به دلیل همین واهمه از علما و روحانیون، اطلاعات کسب می کردند و در انتها آنها را متعهد می کردند که هیچ سخنی علیه رژیم به میان نیاورند.

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی با اشاره به اینکه طی سال های نهضت وجود مناسبت های مختلف سبب اجرای برنامه های تبلیغی می شد، تصریح کرد: همچنین هر سال به مناسبت سالگرد 15 خرداد در مدرسه فیضیه مراسمی برگزار می شد.

*تعطیلی درس ها

مدیر حوزه های علمیه خواهران یادآور شد: به دلیل اینکه درآن سال ها ایرانیان از عراق اخراج شدند، مجلس وقت به امام خمینی اهانت کرد و همین امر سبب شد ما شبانه در قم طلاب را جمع کرده و کلاس های درس فردا را تعطیل اعلام کنیم.

وی بیان داشت: بعد از این ماجرا ما از مدرسه فیضیه به مسجدی که آیت الله بهجت و آیت الله خزعلی درس تفسیر می دادند، تجمع کردیم تا اینکه آیت الله خزعلی در آنجا سخنرانی کنند. اما در بین راه ماموران رژیم جلوی ورود ایشان را به مسجد گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی اضافه کرد: با جلوگیری از ورود آیت الله خزعلی به مسجد، جمعیت از آنجا حرکت کرده و راهی مدرسه فیضیه شدند، اما ماموران در خیابان طلاب و روحانیون را مورد ضرب و شتم قرار دادند و بنده نیز به یک مغازه لباس فروشی پناه بردم، اما ماموران من را دیده و مورد ضرب و شتم قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه تهدید حمله و ضرب و شتم طلاب مدرسه فیضیه همیشگی بود، ادامه داد: هر از گاهی ماموران رژیم به این مدرسه حمله می کردند و طلاب را مورد ضرب و شتم قرار می دادند.

*محاصره فیضیه

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان ادامه داد: به دنبال این حوادث در سال 1354 ماموران رژیم، سه روز مدرسه فیضیه را محاصره کرده و حتی اجازه ورود مواد غذایی به مدرسه را نمی دادند. ماموران در آن دوران وارد مدرسه شده و عده ای را با خود برده و مابقی را زخمی کرده یا به شهادت رساندند.

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی در ادامه خاطرات خود از جریان مبارزات انقلابی روحانیون، گفت: وقتی طلاب و روحانیون به مسجد حاج عزیزالله خدمت آیت الله خوانساری رفتند و قصد داشتند، مطالبی را با ایشان درمیان بگذارند در راه بازگشت ساواک آنها را دستگیر کرد.

*حضور طلاب و مردم در بیوت علما

وی خاطرنشان کرد: جریانات دستگیری و آزار و اذیت روحانیون تا سال 1356 ادامه داشت تا اینکه اهانت به امام خمینی در روزنامه اطلاعات سبب شد روحانیون دوباره به حرکت درآیند. بعد از این جریان ما به دیدار آیت الله گلپایگانی، آیت الله نجفی مرعشی، آیت الله وحید خراسانی، مرحوم علامه طباطبایی، آیت الله نوری همدانی و بعد برای دیدار با آیت الله مکارم شیرازی به مدرسه امیرالمونین رفتیم، بعد از دیدار با ایشان، زمانی که خواستیم از مدرسه خارج شویم، علما و روحانیون مورد اصابت گلوله های ماموران قرار گرفتند که متاسفانه عده ای از آنها به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به روز 19 دی سال 56، اضافه کرد: به مناسبت این روز مردم تبریز، اصفهان و دیگر شهرهای کشور به حرکت درآمدند که این اقدام و حرکت ها سرآغاز پیروزی انقلاب اسلامی شد.

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی با تاکید بر این که در همه حرکت ها روحانیت نقش اصلی را ایفا کردند، بیان داشت:  روحانیت طی مدتی که امام در تبعید بودند، همیشه در صحنه حضور داشتند و هیچ وقت نگذاشتند نهضت انقلاب خاموش شده و یا به فراموشی سپرده شود.

وی افزود: شخصیت های بزرگی چون آیت الله شهید مطهری، آیت الله شهید دستغیب، آیت الله مدنی، آیت الله صدوقی، آیت الله اشرفی اصفهانی، آیت الله دکتر بهشتی، آیت الله طباطبایی، آیت الله قاضی طباطبایی، آیت الله مفتح و دیگرعلمای بزرگ از جمله شهدایی بودند که در راه انقلاب و ارزش های اسلامی به شهادت رسیدند.

*شهدای روحانی؛ مشعل دار هدایت جامعه

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی، شهدای روحانی را مشعل دار هدایت جامعه دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز روحانیون وظیفه استمرار و پایداری از ارزش های نظام اسلامی را به عهده دارند.

مدیر حوزه علمیهخوهران اصفهان، روحانیت مبارز و ائمه جمعه در تمام شهرهای کشور سنگربانان انقلاب در طول این 37 سال بوده اند، این قشر  نگذاشتند انقلاب به انحراف کشیده شود بنابراین ان را حفظ و هدایت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی در پایان اذعان کرد: روحانیت به عنوان هادی جامعه، ناشر افکار الهی و حامیان ولایت و انقلاب در حیطه وظایف خود نقش بسیار ارزشمندی را انجام داده اند.

گفت و گو : سید امیر حسین ابطحی

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha