پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
یازدهمین نمایشگاه کتاب استان قم

حوزه/ جمعی از ناشران و غرفه داران انتشارات دینی و حوزوی در یازدهمین نمایشگاه کتاب استان قم ، تاکید بر دو مقوله فرهنگ سازی رسانه ای و نیز حمایت جدی مسئولان را کلید رونق بازار نشر و کتاب به ویژه درباره نشر دینی و حوزوی عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، امسال دهه مبارک فجر در شهر مقدس قم در کنار جلسات سخنرانی و نشست های فرهنگی و سیاسی متداول ویژه این ایام، یک رویداد فرهنگی مهم نیز رخ داد و آن هم چیزی نبود مگر برگزاری یازدهمین نمایشگاه کتاب استان قم که بدین سان مصلی قم پس از مدت ها میزبان علاقه مندان و دوستداران یار مهربان شد.

نمایشگاهی که شامگاه هجدهم بهمن ماه با حضور آیت‌الله العظمی سبحانی ، از مراجع معظم تقلید، آیت‌الله مقتدایی ،رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه و نیز دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد و تا روز بیست و پنجم همین ماه پذیرای آحاد مردم کتاب دوست و کتابخوان دیار کریمه اهل بیت(ع) است.

به همین بهانه با تنی چند از غرفه داران و فعالان حوزه نشر دینی و حوزوی ، گفتگوهای کوتاهی انجام داده ایم که در ادامه می آید؛

عرضه 2 هزار عنوان کتاب از سوی انتشارات جامعه مدرسین

محمد کردی ، مسئول غرفه انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که این انتشاران حدود 2 هزار عنوان کتاب خود که در این نمایشگاه عرضه کرده است، گفت: حضور مردم در نمایشگاه این دوره به نسبت خوب بوده است هر چند که باید با کار رسانه ای تاثیرگذار و تبلیغات مناسب ، زمینه ای فراهم شود تا حجم بیشتری از مردم از چنین نمایشگاه هایی استقبال کنند.

وی همچنین با تاکید بر این که دولت باید از انتشارات حوزه دین و روحانیت حمایت جدی تری به عمل آورد، افزود: ارایه تسهیلات امر بسیار خوبی است اما به نظر من با توجه به گرانی کاغذ خوب است زمینه ای فراهم شود تا در نهایت هزینه های تولید کتاب برای عموم ناشران به ویژه آن ها که دغدغه مباحث دینی و مذهبی را دارند ، کاهش محسوسی داشته باشد.

تقدیر از مکان برگزاری نمایشگاه و استقبال بهتر مردم

محمد اسماعیلیان ، مسئول غرفه فروش انتشارات آثار مرحوم آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی نیز با اشاره به این که بیش از 150 عنوان کتاب شامل آثار مرحوم آیت الله العظمی تبریزی و موضوعات مذهبی و عمومی در این غرفه قرار داده شده است، گفت: امسال با توجه به این که مکان نمایشگاه مصلی قدس می باشد و از این حیث مردم دسترسی بهتری دارند شاهد استقبال خوبی هستیم که واقعاً از این حیث جا دارد از دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه تقدیر کنیم.

وی با اشاره به این که همه باید تلاش کنیم تا مطالعه به یک فرهنگ نهادینه شده در بین خانواده ها تبدیل شود، ابراز داشت: البته از آن جا که بخش قابل توجهی از جمعیت ساکن قم را روحانیون و خانواده های وابسته به آن ها تشکیل می دهند، از این حیث نسبت به دیگر شهرها، فرهنگ مطالعه وضعیت بهتری دارد ، منتهای مراتب هنوز هم آن طور که باید و شاید فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در شهر مقدس قم به درستی نهادینه نشده است.

کتبی برای پاسخ به شبهات اعتقادی و کلامی

مجتبی پیله وران ، مسئول غرفه انتشارات الحقائق که ناشر آثار آیت الله میلانی است ، با اشاره به این که حدود 120 اثر از این انتشارات در نمایشگاه کتاب قم آورده شده است، بیان داشت: عمده آثار ما در حوزه کتب کلامی و عقائد با رویکرد پاسخ به شبهات است ، هر چند که کتب اصولی و فقهی نیز منتشر کرده و عرضه می نماییم.

وی در خصوص میزان استقبال مردم گفت: استقبال در روزهای اول نمایشگاه چندان خوب نبود اما به تدریج بهتر شد، ضمن آن که نباید از تبلیغات بهتر در سطح شهر نسبت به دوره های قبل غافل شویم که باعث شد نمایشگاه امسال در بین توده های مردم به خصوص نسل جوان بیشتر و بهتر به چشم بیاید و مورد توجه واقع شود.

حضور پررنگ ناشران حوزوی و دینی

حجت الاسلام صیادی، مسئول غرفه نشر افق مبین گفت: آن طور که مسئولان نمایشگاه اعلام کرده اند حدود ۴۵۰ ناشر در این رویداد مهم فرهنگی حاضر شده اند که به خصوص ناشران حوزوی و دینی حضورشان پررنگ تر از بقیه است.

وی افزود: نفس برپایی چنین نمایشگاه هایی با توجه به این که 20 درصد خود نمایشگاه و حدود 20 درصد نیز ناشران تخفیف ارایه می دهند می تواند کمک خوبی باشد برای کسانی که به کتب مورد نیاز به ویژه در حوزه دین و فرهنگ اسلامی دسترسی کمتری دارند.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی همچنین با اشاره به این که این انتشارات عموماً در زمینه نشر و توزیع كتب حوزوی و دينی فعاليت دارد، گفت: مشکلات حوزه چاپ و نشر چیزی نیست که کسی از آن مطلع نباشد اما ما امیدوار به اقدامات جدی مسئولان و متولیان امر هستیم

برگزاری نمایشگاه ؛ راهکاری برای ترغیب مردم به سمت کتاب

حجت الاسلام سید مصطفی آل غفور، مدیر انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه با بیان این که فراهم کردن تسهیلات از جمله اعطای بن کتاب به طلاب و دانشجویان یکی از راه های حمایت از صنعت نشر کشور است، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از راهکارها ، برگزاری نمایشگاه های استانی است که با ارایه ها تخفیف های ویژه و اهدای بن کتاب ، مخاطبین ترغیب به خرید کتاب می شوند و به این وسیله هم سرانه مطالعه در جامعه افزایش می یابد و هم این که حمایتی از نشر دینی صورت می گیرد.

وی ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این نمایشگاه افزود: از آن جا که نشر دینی به بخشی از نیازهای حکومت و جامعه دینی پاسخ می دهد و خوراک علمی و فکری لازم را برای مردم فراهم می کند، طبعاً باید به طور جدی مورد حمایت دولت و مسئولان باشد.

ترویج فرهنگ کتاب خوانی؛ نیازمند سرمایه گذاری بلند مدت

 این فعال حوزه نشر همچنین با اشاره به این كه بيشتر موسسات انتشاراتي در قم در زمينه هاي ديني و حوزوی فعاليت مي كنند، تاکید کرد: یکی از مشکلات جدی جامعه ما همین است که كتاب چندان در سبد خريد خانواده ها جايي ندارد و این مساله البته یک مشکل ریشه دار فرهنگی است که برای آن باید برنامه ریزی درست درازمدت کرد و گرنه با شعار دادن مردم ما کتاب خوان نمی شوند.

راه اندازی پاتوق کتاب در سراسر کشور

حجت الاسلام محمد حسین اسلامی فر، مسئول فروش نشر معارف که به گفته وی ناشر بخش عمومی و مذهبی با تاکید بر حوزه انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: امسال نشر معارف که وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها می باشد، 150 عنوان کتاب جدید منتشر کرده که بیشتر آن ها را ما در نمایشگاه در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار داده ایم.

وی افزود: در مجموع حدود 800 عنوان کتاب در این نمایشگاه در موضوعات جذاب مورد توجه نسل جوان در این غرفه قرار داده شده است.

رییس هیئت مدیره موسسه کشوری پاتوق کتاب همچنین گفت: در حال حاضر به همت این موسسه و همکاری نشر معارف ، ما اقدام به راه اندازی مجموعه فروشگاه های زنجیره ای با عنوان پاتوق کتاب در اکثر استان های کشور کرده ایم که در آن ها بیش از 7 هزار عنوان کتاب در موضوعات گوناگون و از ناشران مختلف عرضه شده و به فروش گذاشته می شود تا یک محفلی باشد برای انس بیشتر علاقه مندان به کتابخوانی.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha