پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه / شیخ عفیف النابلسی از خطبای جمعه لبنان گفت: امروز بعد از گذشت سی وهفت سال شاهد سالگرد پیروزی بزرگترین انقلاب در تاریخ معاصر هستیم که دین اسلام را دوباره زنده کرد و قدرت ستمکاران را درهم‌شکست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، خطبای جمعه لبنان به موضوعات مختلف همچون سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پیروزی مقاومت در سوریه و آزادسازی دو شهر نبل و الزهراء و تحولات لبنان پرداختند.

شیخ نابلسی: انقلاب ایران، دین اسلام را احیا کرد

شیخ عفیف النابلسی امام جمعه صیدا در مجتمع حضرت زهرا (عیلها السلام) این شهر گفت: امروز بعد از گذشت سی وهفت سال شاهد سالگرد پیروزی بزرگترین انقلاب در تاریخ معاصر هستیم که دین اسلام را دوباره زنده کرد و قدرت ستمکاران را درهم‌شکست.

وی افزود: امام خمینی(ره) این انقلاب را رهبری کرد تا ایران را بعد از اینکه به وبای فساد و سوءاستفاده و وابستگی و استبداد و جنایات و ازهم‌گسستگی‌ها دچار شده بود، سرشار از صلح و امنیت و آزادی و استقلال و وحدت و دانش و فرهنگ و ایمان و قدرت و شکست ناپذیری کند. اکنون ما در کنار حکومتی هستیم که خداوند، با اسلام و بصیرت و شناخت و اقتدار به آن عزت بخشید تا به اوج شکوه انسانی و تمدنی رسید.

مبارزه با اسرائیل را با یاری برادران ایرانی قوت بخشیدیم

شیخ نابلسی خاطر نشان کرد: طبعا مستکبرین در مرتبه‌ی اول از پیروزی و در مرتبه‌ی دوم از توانایی بر پایداری در این راه و در مرتبه‌ی سوم از امکان حرکت و انتقال تجربیات به ملت‌هایی که گرفتار اشغالگری و ستم شده اند، ترس و واهمه داشته و دارند. ما جزء اولین کشورهایی هستیم که از این پیروزی شکوهمند بهره‌مند شدیم و با یاری برادران ایرانی‌مان مبارزه با دشمن اسرائیلی قوت بخشیدیم؛ اسرائیلی که سرزمین ما را مباح دانسته و جوانانمان را زندانی و به دارایی‌‌هایمان دست ‌یازی می کند بدون اینکه دولت لبنان کاری کند، بلکه بعضی از عناصر دولت به صورت علنی به یاری اسرائیل می‌پردازند تا بتواند بر کشورمان مسلط شود.

شیخ قبلان: با مقاومت از لبنان حمایت می کنیم

شیخ عبد الامیر قبلان نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعی لبنان هم در خطبه های نماز جمعه تاکید کرد: لبنان امانتی است در دستان همگی و باید از این امانت محافظت کنیم و در راهمان مقاوم و پایدار و از فتنه‌ها و کار حرام و گمراهی دوری کنیم و از هر اقدامی که در جهت پیشرفت کشور و منافع مردم است حمایت کنیم.

وی افزود: عدالت اجتماعی خواست اصلی مردم لبنان بوده و هست؛ مردمی  که در آرزوی کشور عدالتمندی هستند که در آن شهروندانش در حقوق و  وظایف مساوی باشند و دولت و موسسات بر حسب قانون رفتار کنند تا مردم لبنان تحت توجهات دولت و بدور از سهمیه‌بندی‌ها و پارتی‌بازی‌ها و امتیازات‌فرقه ای از خدمات و امکانات بهره‌مند شوند.

شیخ قبلان ادامه داد: لبنان باثبات و پیشرفته، لازم می‌داند که مردم‌اش، برادر و یاور همدیگر و یک دست و متحد باشند و با فساد و گمراهی و جهل  مبارزه کنند و چشمانشان بیدار و مراقب وطن و ثبات و سرزندگی آن باشد.

شیخ حبلی: رویای ترکیه در سوریه ناکام ماند

شیخ صهیب حبلی امام جمعه اهل سنت در شهر صیدا هم عملیات امنیتی اخیر ارتش لبنان در منطقه عرسال را ستود و تاکید کرد: این عملیات، عرسال را از یک عملیات امنیتی که سازمان تروریستی داعش برای حمله به عرسال و ساکنان آن و ارتش لبنان برنامه ریزی کرده بود نجات داد و ما لازم می دانیم که به ارتش به خاطر وظیفه شناسی و حفظ امنیت و خنثی سازی پروژه‌های تروریستی پاداش بزرگی داده شود.

وی همچنین موفیقت ارتش سوریه و مقاومت را در شکستن حصر دو شهرک «نبل» و «الزهراء» تبریک گفت و اظهار داشت: این پیروزی گواهی بر عقب نشینی بیش از بیش پروژه‌های تروریستی و شکست بانیان و حامیان این تروریست‌ها است؛به ویژه حامیانی مثل ترکیه که رؤیای امپراتوری‌اش در سوریه به فضل مقاومت ارتش و ساکنان و یاری نیروهای مقاومت ناکام ماند.

سیدعلی فضل الله: حواسمان به فتنه گران باشد

حجت الاسلام سید علی فضل الله هم در خطبه های نماز جمعه در مسجد امامین حسنین در منطقه حارة حریک بیروت اظهار داشت: بسیاری از فتنه‌گران و همراهان آنها و کسانی که طبق قاعده «تفرقه بینداز حکومت کن» رفتار می کنند وجود دارند که باید در برابر دیدگانمان حاضر باشند و حواسمان به آنها باشد، به همین خاطر نیاز مبرمی به حکیمان و اصلاحگرانی پیدا می کنیم که پشت به مشعل آتش در دل‌ها و در زمین نمی کنند، بلکه برای خاموش کردن و بازگرداندن محبت به دل ها و زندگی تلاش می کنند.

وی تصریح کرد: بحران‌ها در لبنان رو به افزایش است، از بحران معیشتی اسف‌بار و رکود اقتصادی و افزایش بیکاری گرفته تا بحران زباله‌ها با تمام عواقب بهداشتی و محیطی آن که سلامت و زندگی شهروندان را تهدید می کند و وضعیت مالی وخیم خزانه‌ی عمومی را در بردارد.

سید علی فضل الله گفت: سیاستمدارن به جای ممانعت از تلف شدن بیت المال و فسادی که ادارات دولتی گرفتار آن هستند و تلاش برای توسعه منابع حکومتی که می تواند کمبود مالی را جبران کند به دنبال راه‌حلی برای این مسئله از طریق وضع مالیات‌های جدید از جیب فقیران هستند.

وی در پایان به مسائل مهمی اشاره کرد و گفت: ما پرونده‌های خیلی ضروری داریم که منتظر باز شدن مجلس نمایندگان است و هیأت دولت باید پی گیری‌های سریع و لازم را داشته باشد و سستی و فریب در کارش نباشد و اینکه انتخابات ریاست جمهوری و یافتن راه‌حل برای پرونده‌ی نفت از مسائل مهم پیش رو می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha